BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A LUKoil kaszálhat az OMV bekebelezésével

Megválna magyarországi, szlovákiai és csehországi töltőállomás-hálózatától az osztrák OMV – véli tudni a cseh CTK24 hírcsatorna. Értesülésével egybecseng, hogy az OMV már 2009-ben erőteljes „optimalizálásba” fogott: elkezdte eladogatni kevésbé sikeres töltőállomás-érdekeltségeit, s épp 2009 óta a magyarországi lánc sem szerepel túl jól.

Az OMV Hungária Ásványolaj Kft. üzemi eredménye 2009-ben mínusz másfél, 2010-ben pedig már mínusz négymilliárd forint volt,
hiába ért el egyre növekvő árbevétel, tavaly 251 milliárd forintot.
Az eladási tervre utalhat az is, hogy a cég Budapesten tavaly fokozatosan leépítette az elsősorban a töltőállomások gördülékeny működését segítő csaknem száz dolgozója harmadát, a számlázási, a könyvelési és a callcenter-szolgáltatás pedig átkerült a szlovák fővárosba. Igaz, Müller Zsolt, az OMV cseh, szlovák és magyar kúthálózati vezetője májusban még cáfolt. Azt mondta a Népszabadságnak, hogy „sem töltőállomás-értékesítéssel, sem -vásárlással nem foglalkoznak a korábbiaknál nagyobb mértékben”.

Mindazonáltal közelgő eladásokat valószínűsít az OMV honlapján egy hete ismertetett 2021-ig szóló stratégia is, bár az érintett országok megjelölése nélkül. Eszerint a társaság 2014-ig egymilliárd eurónyi bevételt vár finomítói és értékesítési eszközök eladásából.
Az OMV Magyarországon 174 töltőállomást üzemeltet, ezzel a piac harmadik legnagyobb szereplője.

A kutak többsége a sajátja, ahogyan az ott eladott üzemanyag is. Jórészt franchise-ban dolgozik, de partnerei tulajdonában csak a shopok árukészlete van, és ők alkalmazzák a dolgozókat is. Néhány esetben a töltőállomás nem az OMV-é, továbbá megesik, hogy a szállított üzemanyag sem, de az árazásról akkor is az OMV dönt. A dunántúli benzinkutakat a schwechati finomítóból látja el üzemanyaggal, a többi számára a Mol százhalombattai finomítójától vásárol.

Ha egyben akarná eladni magyarországi hálózatát, akkor – a már most is nagy piaci súlya miatt – a Mol és a Shell kevésbé esélyes vevőnek tűnik, de ki sem zárhatók. A versenyhivatal ugyanis minden egyes tervezett fúziót külön-külön, sőt azon belül is szegmensenként vizsgál. Ha piaci erőfölény kialakulásától tart, akkor esetleg csak részleges felvásárlást engedélyez, vagy feltételeket szab az ügylethez.

Az OMV-lánc bekebelezése nagy növekedési lehetőség lenne az olasz ENI által ellenőrzött Agipnak vagy az orosz Lukoilnak is. A hálózat ezenfelül darabolható, és megjelenhet új vevő is. Ilyen lehet az Európában erősítő (szerbiai finomítóval és benzinkutakkal is rendelkező) Gazprom Nyefty, valamint az OMV résztulajdonosa, az abu-dzabi székhelyű IPIC, amely vásárolt benzinkút-érdekeltséget az osztrák cégtől. Betoppanhat más olyan társaság is, amellyel az OMV már nyélbe ütött egy jó üzletet. Például az orosz Szurgutnyeftyegaz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.