A vártnál jóval kisebb veszteségről számolt be a mobiltelefon-piac hosszú évekig világelső gyártójának számító Nokia Oyj, erre öthavi csúcsot jelentő 11 százalékos erősödéssel reagáltak a finn cég részvényei is. A harmadik negyedévi adózott veszteség az elemzők által várt 229 millió euró helyett 68 millió, a bevétel pedig az előre jelzett 8,68 milliárd euró helyett 8,98 milliárd lett. A gyengébb, de az elemzői konszenzusnál összességében mégis kedvezőbb mutatókat a cég jelentős részben annak köszönheti, hogy a két SIM kártyás, illetve az olcsóbb készülékek iránt még mindig átlagon felüli a kereslet, főleg a fejlődő országok piacain.
A részvényeseket és a márka híveit azonban a mostani mutatóknál is jobban érdeklik a mobilpiac leggyorsabban növekvő szegmensét alkotó okostelefonokkal kapcsolatos kedvező jövőbeni hírek. Ezek szerint a cég a jövő heti londoni világkonferenciáján már bemutatja az első olyan modelleket, amelyek az új vezérigazgató, Stephen Elop által meghirdetett stratégiai irányt követik, és a Microsoft mobilos operációs rendszerén, a WP7-esen futnak majd. Úgy tűnik, a cégvezetés rájött, hogy talán mégiscsak hoszszú lehet az a kétéves átmenet, amelyet hónapokkal ezelőtt a két cég közötti együttműködés bejelentésekor kilátásba helyeztek az első közös mobilok piacra vitele kapcsán. Az újbóli lendület pedig már igencsak jól jöhet a fennállása legnagyobb szabású átszervezésére is kényszerült finn cégnek, amely az előző vezetés hibájának betudhatóan lekéste az okostelefonok gyorsvonatát.
A lényegében négy éve létező piaci szegmensben ugyanis rendkívül felgyorsultak az események. Még a termékkategóriát megteremtő Apple-nek is van kitől tartania. Mint a héten nyilvánosságra hozott legutóbbi üzleti jelentésből kiderült, a harmadik negyedéves 17,07 millió darabos iPhone-eladás az okosok globális toplistáján ma már csak a második helyre elegendő. Az Apple legnagyobb riválisának tartott Samsung a Dow Jones értesülése szerint a hivatalosan csak a jövő hétre időzített harmadik negyedévi jelentése alapján az adott időszakban eladott több mint 20 millió készülékkel lekörözte alma logójú versenytársát.
A tisztánlátáshoz természetesen az is hozzá tartozik, hogy legjellemzőbben éppen az okostelefon-piacon nem annyira meglepő a negyedévről negyedévre bekövetkező helycserés támadás. Egy-egy jól eltalált modell ugyanis adott időszakra átbillentheti a piaci mérleget az egyik márkáról a másikra. Így az Apple-nek lehet, hogy éppen elegendő lesz a következő negyedév a trón visszahódítására, mert mint legutóbb megírtuk, a legújabb iPhone-ból a debütálás hétvégéjén több mint 4 millió darabot adtak el, a karácsonyi szezonra pedig újabb rekordokkal számolnak.
Igaz, a dél-koreai rivális sem tétlenkedik, a Samsung a hét közepén jelentette be a Google-lal közös legújabb csúcsmodelljének mielőbbi piacra dobását. S akkor még nem beszéltünk a többi márkáról, köztük a Sony Ericssonról, amely ugyancsak a napokban jelentette be, hogy 2012-től már csak az okostelefonokra kíván fókuszálni, vagy a globális gyártói ötösfogat tajvani tagjáról, a HTC-ről, illetve a BlackBerrykről ismert kanadai RIM-ről. Az egykor a világ második legnagyobb mobiltelefon-gyártójának számító Motorola utódcégének a háza tájáról is lehet manapság olyan híreket hallani, hogy a márka egykori legsikeresebb mobilja, az itthon „Penge”-ként ismert Razr is újjászülethet okostelefonként. A prémium kategóriás mobilokat gyártók ma már nemcsak a piacon versenyeznek, hanem jogi eszközöket, bírósági pereket is bevetnek a versenytársak távol tartása érdekében. Az idén volt már szabadalombitorlási per a Nokia és az Apple, s az Apple és a Samsung között is. Legutóbb a dél-koreai gyártó lépett fel felperesként az Apple-lel szemben annak érdekében, hogy több nagy európai piacon – Franciaországban és Olaszországban – tiltsák be az új iPhone forgalmazását.
Az országlista azóta más földrészek országaival, Japánnal és Ausztráliával is kibővült.
Igen jelentős piaci lehetőségek
A tét meglehetősen nagy, a következő években az olcsóbb modellek megjelenésével még a korábban jelzettnél is gyorsabban nő a világon az okostelefonok értékesítése. Négy év múlva már legalább 1,03 milliárd új okostelefon talál gazdára világszerte, ez több mint a fele az akkor várható teljes mobilpiacnak. Az idén ezeknek az eszközöknek a részesedése még az egyharmada a teljes piacból, de ez utóbbi mutató is dinamikus fejlődést jelez, két évvel ezelőtt ugyanis az okosok részesedése még alig haladta meg a 15 százalékot. A piackutatók Magyarországon az okostelefonok menetelését ítélik a leglátványosabbnak. Ez a szegmens a teljes piacnak már a 26-28 százalékát adja, de az év végéig a 28-29-et is elérheti az erősre becsült karácsonyi szezon miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.