BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Küzdenek a hazai kastélyszállók

Magyarországon a kastélyszállókat a hotelpiaci átlagnál jobban megviselte a válság, noha Nyugat-Európában ez a szegmens kifejezetten jól teljesített az elmúlt években.

Míg Nyugat-Európában a szállodaiparon belül a kastélyszállók teljesítményét alig érintette a válság, addig Magyarországon a hotelpiaci átlagnál jobban megviselték az ágazatot a nehéz gazdasági körülmények – hangzott el az európai kastélyszállókat képviselő Historic Hotels of Europe és a Magyar Kastélyszállodák Szövetsége által a napokban megtartott konferencián. „Nagy átlagban valamelyest talán csökkent a hazai kastélyszállók foglaltsága és árbevétele a tavalyihoz képest. Van olyan tagunk, amelynél emelkedett, és van, ahol csökkent a kihasználtság” – mondta a Világgazdaságnak Bartha Sándor, a jelenleg 10 tagot számláló hazai szövetség elnöke. Közlése szerint itthon az ilyen típusú hotelek foglaltsága helyenként kisebb hagyományos társaikénál, országos átlagban nézve ötven százaléknál alacsonyabb kihasználtsággal működnek. A szövetség vezetője szerint a hazai kastélyszállodák kedvezőtlenebb helyzetben vannak, mint a nyugat-európaiak. „Míg hazánkban a szállodapiacnak ez a szegmense alig tíz évvel ezelőtt kezdett kibontakozni, addig a nyugati országokban már több évtizedes múltja van, kialakult a kultúrája, és stabil, visszatérő, magas jövedelmű vendégkörrel rendelkezik. Magyarországon ez a réteg jóval szűkebb” – magyarázza. Véleménye szerint további versenyhátrányt jelent a szálláshelyek magas áfája – a kedvezményes 18 százalékos kulcs is az egyik legjelentősebb Európában. A belföldi keresletnek pedig az üdülési csekk kivonása és a Széchenyi Pihenő kártya bevezetése közötti átmeneti állapot sem tesz jót. A kastélyturizmus élénkítése érdekében a szövetség egy többféle kedvezményre jogosító, úgynevezett KastélyKártyát vezetett be a közelmúltban.

A szövetség elnöke elmondta, hogy a válság kapcsán konszolidáció is végbement a hazai piacon: a hőgyészi Gróf Apponyi Kastélyszálló tavaly nyáron bezárt, mert a gazdasági válság miatt, az erősödő svájci frank hatására a banki törlesztőrészletek olyan mértékben megemelkedtek, hogy egy idő után nem tudták fizetni a hitelt az akkori tulajdonosok. Úgy véli azonban, hogy a nehézségek ellenére a hazai kastélyhotelek igyekeznek megtalálni a saját célközönségüket, illetve azt a stratégiát, amellyel sikeresen működhetnek. „Van aki wellnessrészlegének fejlesztésével próbál kitűnni, van, aki a történelmi hagyományokra és az ehhez kapcsolódó programokra helyezi a hangsúlyt, máshol pedig a csúcsgasztronómia áll a fókuszban” – mondta.

Bartha Sándor, aki egyben a Héderváry-kastély tulajdonosa, a saját tapasztalataikról elmondta, hogy a hét éve működő hotelüknél a belföldi vendégek száma valamelyest csökkent, ezt részben kompenzálta a megnövekedett érdeklődés a külföldiek részéről. Az időarányos árbevételük összességében némileg elmarad a tavalyitól. Vannak olyan kastélyhotelek is, amelyeknél kedvezőbben alakult eddig a 2011-es év. „A vendégeink egy főre eső költése körülbelül 20 százalékkal emelkedett a múlt évhez képest, és a kihasználtságunk is évről évre nő, jelenleg 40 százalék körüli” – mondta lapunknak Angelus Barbara, a négy éve nyílt Hertelendy-kastély kommunikációs igazgatója. Közlése szerint a válságot főleg az üzleti vendégek, illetve céges rendezvények számának visszaesésében érezték meg. A vendégeik 40 százaléka külföldi, a jövőben ennek az aránynak a további növekedésére számítanak, többek között attól is, hogy két éve a Relais & Châteaux exkluzív nemzetközi hotellánc tagja lettek. A kommunikációs vezető a stratégiájukról elmondta, hogy a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokat igyekeznek nyújtani egy olyan ügyfélkörnek, amelyik hajlandó megfizetni ennek az árát.

A csúcsgasztronómiára épít a 2008-as alapítása óta a Chateau Visz – mondta lapunknak Hidvéghy Melinda, a szálloda tulajdonosa. Közlése szerint szeretnék az éttermüket nemzetközi szinten is a gourmet-éttermek közé pozicionálni. Szerinte nagy nemzetközi marketingláncolatokban részt venni egyelőre nem jövedelmező, mert azok a magyarországi létesítmények számára a kötelező tagdíjnál sajnos kevesebb bevételt generálnak. Az idei évükről elmondta, hogy a Chateau Visz forgalma az előző évhez képest 40 százalékkal nőtt. Hozzátette, ez az adat félrevezető lehet, mivel a 2011-es csupán a harmadik teljes üzleti évük. Azonban előreláthatólag már idén szerény nyereséget könyvelhetnek el. A kihasználtságuk éves átlagban még messze 40 százalék alatt van, azonban itt is 30 százalékos bővülést könyvelhettek el annak ellenére, hogy az áraikat 5 százalékkal emelték. Vendégeik 80 százaléka magyar, akiknek egyharmada visszajáró.

Bővebben www.vg.hu/kastelyszallo

Családon belül marad a profit

A szállodaiparon belül a kastélyszállodák átlag felett teljesítettek a válság éveiben Európában – mondta a Világgazdaságnak Jan Edshage, a 22 európai ország közel 700 kastélyszállodáját tömörítő Historic Hotels of Europe szakmai szervezet elnöke. Véleménye szerint ez annak is köszönhető, hogy a történelmi hotelek egy niche piaci szegmenst fednek el, a magas keresetű célközönségüknek pedig nem csökkent jelentősen az elkölthető jövedelme. Közlése szerint a tagszállodáik több mint fele családi tulajdonban van, ami nagyobb döntési szabadságot enged, és személyre szabottabb szolgáltatás nyújtását teszi lehetővé. Ez a tulajdonosi háttér arra is alkalmas, hogy ne kelljen külön menedzsmentet alkalmaznia a hotelnek – hiszen sok esetben maga a tulajdonos vezeti azt – valamint, hogy a realizált profit „házon belül” maradjon.


Németh Márk Családon belül marad a profit A szállodaiparon belül a kastélyszállodák átlag felett teljesítettek a válság éveiben Európában – mondta a Világgazdaságnak Jan Edshage, a 22 európai ország közel 700 kastélyszállodáját tömörítő Historic Hotels of Europe szakmai szervezet elnöke. Véleménye szerint ez annak is köszönhető, hogy a történelmi hotelek egy niche piaci szegmenst fednek el, a magas keresetű célközönségüknek pedig nem csökkent jelentősen az elkölthető jövedelme. Közlése szerint a tagszállodáik több mint fele családi tulajdonban van, ami nagyobb döntési szabadságot enged, és személyre szabottabb szolgáltatás nyújtását teszi lehetővé. Ez a tulajdonosi háttér arra is alkalmas, hogy ne kelljen külön menedzsmentet alkalmaznia a hotelnek – hiszen sok esetben maga a tulajdonos vezeti azt – valamint, hogy a realizált profit „házon belül” maradjon.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.