BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legyen taxirendőrség!

A fővárosi taxis piac átfogó szabályozására tett javaslatot a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara illetékes szakmai kollégiuma.

Az elmúlt fél év érdekegyeztető tárgyalásainak tapasztalatai alapján 12 pontban foglalták össze javaslataikat annak érdekében, hogy a taxis piac szolgáltatói oldala az európai normákhoz igazítva megtisztuljon, valamint minden tekintetben ellenőrzötté váljon, ezáltal „az utazóközönség bizalommal vehesse igénybe a szolgáltatást”:

- A pályára jutás feltételeinek szigorítása, a szakmai ismeretek, a gépjármű műszaki paraméterei és a pénzügyi teljesítőképesség tekintetében.
- Létszámszabályozás, a lakosság lélekszámához igazítva.
- Rögzített hatósági ár, (fix tarifa) bevezetése, és évenkénti kötelező felülvizsgálat.
- Az utazási szokásokhoz igazodó, az utas és a taxis egymásra találására alkalmas taxiállomás-hálózat.
- A taxi szolgáltatás integrálása a közösségi közlekedésbe.
- A legális taxitevékenységet végzők védelme érdekében a fővárosi taxikra jellemző, egységes arculat kialakítása.
- A taxiszolgáltatásban részt vevők szigorú ellenőrzése, „taxirendőrség” felállítása.
- A főváros által működtetett ügyfélszolgálat, panasziroda létrehozása.
- A szabályszegőkkel szembeni szankciórendszer kialakítása. 
- A kontárok tevékenységének felszámolása.
- A színlelt munkaszerződéssel, bérelt rendszámmal végzett tevékenység gyakorlatának megszüntetése.
-  A fuvarszervező irodák tevékenységének szabályozása.


A kamara szerint a tarifa mértékének megállapításához elengedhetetlenül szükséges a piac elemzése a kereslet-kínálat szempontjából, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás szintje megállapítható legyen. Úgy látják, hogy a szükséges létszám és a forgalom várható alakulásának, területi eloszlásának ismeretében felül kell vizsgálni a jelenlegi taxiállomás-hálózatot, és az utazóközönség igényeinek megfelelően átalakítani.

Véleményük szerint az átfogó szabályozás a közösségi közlekedést érintő stratégiai kérdés azaz politikai döntést igényel. Csak akkor lehet eredményes ha a szabályváltozások egyszerre lépnek érvénybe . Az átfogó szabályozás elmaradásának következménye az lehet hogy a fővárosi taxihelyzetre továbbra is az alacsony szolgáltatási színvonal, az állandó reklamációk , a járulék és adó bevételek alacsony szintje lesz jellemző. A fővárosi döntéshozóknak időről időre ezzel a kérdéssel kell foglalkozniuk, tekintettel arra, hogy a változások elmaradása a piaci egyensúly felborulásának állandó veszélyét jelenti mind a megrendelői, mind a szolgáltatói oldalról.

Megítélésük szerint a 12 pont megvalósítására megvan a főváros kompetenciája. Amennyiben mégsem, az átfogó szabályozás hatékony és minden részletre kiterjedő végrehajtásának biztosítása érdekében javasolják, hogy a főváros és a kamara, az érdekképviseletek támogatásával közösen kezdeményezzék a vonatkozó törvények és rendeletek módosítását, illetve egy teljesen új, egységes rendelet megalkotását.

Szükségesnek látják, hogy a taxis szakma szabályozása és ellenőrzése egy helyre, a területileg illetékes önkormányzatokhoz, a fővárosban a Fővárosi Önkormányzathoz, kerüljön, oly módon, hogy a szakmai irányításra kijelölt önkormányzati testületben, döntési, illetve szavazati joggal a szakma képviselői is kötelezően helyet kapjanak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.