Hiába azonban a sok kedvező tulajdonság, a hazai vállalkozások egyelőre bizalmatlanok az új lehetőség iránt, illetve a szolgáltatók sokszor azzal szembesülnek, hogy a megfelelő ismeretek is hiányoznak – mondja Szarvasy Zoltán, a Magyar Telekom vállalati szolgáltatások üzletágának szakértője. Különösen új vállalkozás vagy szolgáltatás elindításánál lehet nagyon eredményes a felhőalapú informatikai megoldás – tette hozzá Kovács András, szintén a Magyar Telekom vállalati szolgáltatások üzletágának a szakértője. Ebben a konstrukcióban ugyanis nincs szükség jelentős beruházásra, s igen alacsony a kockázat szintje is. Ha úgy alakul a helyzet, hogy nem bizonyul sikeresnek az adott kezdeményezés, csak le kell mondani a szolgáltatást – emeli ki Kovács András.
A vállalkozások anyagi lehetőségei és egyéb külső körülmények is nagymértékben befolyásolhatják, milyen megoldást választanak az informatikai feladatok ellátására. Szarvasy Zoltán példaként említi az autó esetét. Az egyik lehetőség, hogy megvásárolja valaki a járművet, ilyenkor minden kapcsolódó feladat és költség őt terheli, igaz, cserébe azt tehet a járművel, amit akar. De elképzelhető, hogy a rendszeres költségek miatt jobban megéri lízingelni az adott autót. A harmadik opció pedig a taxirendelés, amely bizonyos távolságok és használati sűrűség esetén érheti meg. Az utóbbi esetben kisebb a kockázat, a szolgáltatás igény szerint alakul , hisz bármilyen taxit rendelhet az ügyfél, sőt, ha szerződése van a fuvarozó céggel, akkor még bizonyos szolgáltatási szinteket is elvárhat. Ezek a lehetőségek fennállnak a felhőből igénybe vett szerverek vagy alkalmazások esetében is, igaz, a cloudnál el kell fogadni, hogy csak adott autóparkból rendelhetünk – közölte Szarvasy Zoltán.
Leggyakrabban a költségmodellre, illetve a biztonságra kérdeznek rá a felhőmegoldások iránt érdeklődők. A közepes és nagyvállalatok a kész, szabványos csomagok helyett rendszer-integrátori támogatást, tanácsadói segítséget várnak.
Az igényeket ugyanis nagymértékben befolyásolja a cégméret: így például nálunk, ellentétben az amerikai gyakorlattal, a közepes méretű vállalatokra már jellemző, hogy szeretik, ha testre szabott alkalmazások látják el az IT-feladatokat. A T-Systemsnél éppen ezért az egyes iparágakra specializált megoldásokat is kínálnak.
A nagyvállalatok és az államigazgatás jelenleg inkább „insourcingban” gondolkodik, vagyis saját „felhőt” alakít ki kritikus alkalmazásaihoz. A társaság speciális „mix” létrehozásában is tud segíteni; ennek keretében az ügyfél által kiemelten fontosnak tartott alkalmazásokat egy belső, saját felhőbe telepítik, míg a többi megoldást külső felhőből vehetik igénybe, és a két felhőben futó alkalmazásokat összekapcsolják– mondta el Kovács András. Önkormányzatok, egészségügyi intézmények számára is megérheti ugyanakkor, ha országos, regionális vagy kommunális felhőrendszereket építenek ki.
A szakemberek számításai szerint összehasonlítható alapon akár 30 százalékot is lehet spórolni a felhős konstrukcióval, köszönhetően a mérethatékonyság miatti alacsonyabb üzemeltetési költségeknek, a virtualizációnak, illetve a 80 százalékos erőforrás-kihasználtságnak. A számolgatásnál persze felmerül az is, hogy egy-egy vállalkozás a tényleges költségeiből mennyit tud számszerűsíteni. Számolnak-e adatvesztéssel, áramköltséggel, a leállás miatt kiesett idővel – mutatott rá Szarvasy Zoltán. A T-Systems ügyfeleinek további előny, hogy egy nagy infokom cég divíziójaként a kommunikációs feladatokra is költséghatékony megoldásokat kínál a társaság. Tervezik komplett csomagok kialakítását, ahol például távközlést, bérelhető klienseszközöket , alkalmazásokat (levelezés, vállalatirányítási rendszer, CRM) és különböző szintű támogatást vehetnek az ügyfelek igénybe egy kézből.
A hazai cégeknél egyelőre nem igazán jelenik meg opcióként a felhőalapú informatikai megoldások igénybevétele. Alkalmazások esetében például a „vegyünk vagy fejlesszünk” opciók mellett a „béreljük” alternatíva vizsgálata még viszonylag ritka – vázolta a helyzetet Kovács András. Komoly szemléletváltásra van tehát szükség, s természetesen megbízhatóan és megfelelő áron teljesítő szolgáltatókra a konstrukció szélesebb körben történő elterjedéséhez.
Néhány sikertörténet kedvezően hatna a cloud hazai terjedésére – véli Szarvasy Zoltán. De a szolgáltatókra is jelentős szerep hárul az oktatás és a kommunikáció területén. A szervereknél egyébként jól látszik, ha megtörténik a szemléletváltás, szépen fejlődhet egy-egy ágazat. Miután a vállalatoknál kezdik elfogadni, hogy nem kell feltétlenül fizikailag a falaik között lenniük az eszközöknek ahhoz, hogy megbízhatóan működhessenek, egyre többen választják ezt a konstrukciót, a hosztingpiac évente 20-30 százalékkal bővül. Ugyanez igaz az alkalmazások esetében is, ez a felhőalapú megoldások piacának volumenben a legnagyobb szegmense. Külföldön már vannak olyan alkalmazási területek, ahol a teljes piac mintegy 30 százalékát felhőszolgáltatásként értékesítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.