BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új lehetőségek a „netfelhőből”

A költségek, üzleti kockázatok csökkentése, használatarányos havi díjak, magas fokú rendelkezésre állás, pontosan tisztázott feltételrendszer – sorolják a hazai és nemzetközi szakértők a felhőalapú (cloud computing) informatikai megoldásokra történő átállás előnyeit.

Hiába azonban a sok kedvező tulajdonság, a hazai vállalkozások egyelőre bizalmatlanok az új lehetőség iránt, illetve a szolgáltatók sokszor azzal szembesülnek, hogy a megfelelő ismeretek is hiányoznak – mondja Szarvasy Zoltán, a Magyar Telekom vállalati szolgáltatások üzletágának szakértője. Különösen új vállalkozás vagy szolgáltatás elindításánál lehet nagyon eredményes a felhőalapú informatikai megoldás – tette hozzá Kovács András, szintén a Magyar Telekom vállalati szolgáltatások üzletágának a szakértője. Ebben a konstrukcióban ugyanis nincs szükség jelentős beruházásra, s igen alacsony a kockázat szintje is. Ha úgy alakul a helyzet, hogy nem bizonyul sikeresnek az adott kezdeményezés, csak le kell mondani a szolgáltatást – emeli ki Kovács András.

A vállalkozások anyagi lehetőségei és egyéb külső körülmények is nagymértékben befolyásolhatják, milyen megoldást választanak az informatikai feladatok ellátására. Szarvasy Zoltán példaként említi az autó esetét. Az egyik lehetőség, hogy megvásárolja valaki a járművet, ilyenkor minden kapcsolódó feladat és költség őt terheli, igaz, cserébe azt tehet a járművel, amit akar. De elképzelhető, hogy a rendszeres költségek miatt jobban megéri lízingelni az adott autót. A harmadik opció pedig a taxirendelés, amely bizonyos távolságok és használati sűrűség esetén érheti meg. Az utóbbi esetben kisebb a kockázat, a szolgáltatás igény szerint alakul , hisz bármilyen taxit rendelhet az ügyfél, sőt, ha szerződése van a fuvarozó céggel, akkor még bizonyos szolgáltatási szinteket is elvárhat. Ezek a lehetőségek fennállnak a felhőből igénybe vett szerverek vagy alkalmazások esetében is, igaz, a cloudnál el kell fogadni, hogy csak adott autóparkból rendelhetünk – közölte Szarvasy Zoltán.

Leggyakrabban a költségmodellre, illetve a biztonságra kérdeznek rá a felhőmegoldások iránt érdeklődők. A közepes és nagyvállalatok a kész, szabványos csomagok helyett rendszer-integrátori támogatást, tanácsadói segítséget várnak.

Az igényeket ugyanis nagymértékben befolyásolja a cégméret: így például nálunk, ellentétben az amerikai gyakorlattal, a közepes méretű vállalatokra már jellemző, hogy szeretik, ha testre szabott alkalmazások látják el az IT-feladatokat. A T-Systemsnél éppen ezért az egyes iparágakra specializált megoldásokat is kínálnak.

A nagyvállalatok és az államigazgatás jelenleg inkább „insourcingban” gondolkodik, vagyis saját „felhőt” alakít ki kritikus alkalmazásaihoz. A társaság speciális „mix” létrehozásában is tud segíteni; ennek keretében az ügyfél által kiemelten fontosnak tartott alkalmazásokat egy belső, saját felhőbe telepítik, míg a többi megoldást külső felhőből vehetik igénybe, és a két felhőben futó alkalmazásokat összekapcsolják– mondta el Kovács András. Önkormányzatok, egészségügyi intézmények számára is megérheti ugyanakkor, ha országos, regionális vagy kommunális felhőrendszereket építenek ki.

A szakemberek számításai szerint összehasonlítható alapon akár 30 százalékot is lehet spórolni a felhős konstrukcióval, köszönhetően a mérethatékonyság miatti alacsonyabb üzemeltetési költségeknek, a virtualizációnak, illetve a 80 százalékos erőforrás-kihasználtságnak. A számolgatásnál persze felmerül az is, hogy egy-egy vállalkozás a tényleges költségeiből mennyit tud számszerűsíteni. Számolnak-e adatvesztéssel, áramköltséggel, a leállás miatt kiesett idővel – mutatott rá Szarvasy Zoltán. A T-Systems ügyfeleinek további előny, hogy egy nagy infokom cég divíziójaként a kommunikációs feladatokra is költséghatékony megoldásokat kínál a társaság. Tervezik komplett csomagok kialakítását, ahol például távközlést, bérelhető klienseszközöket , alkalmazásokat (levelezés, vállalatirányítási rendszer, CRM) és különböző szintű támogatást vehetnek az ügyfelek igénybe egy kézből.

A hazai cégeknél egyelőre nem igazán jelenik meg opcióként a felhőalapú informatikai megoldások igénybevétele. Alkalmazások esetében például a „vegyünk vagy fejlesszünk” opciók mellett a „béreljük” alternatíva vizsgálata még viszonylag ritka – vázolta a helyzetet Kovács András. Komoly szemléletváltásra van tehát szükség, s természetesen megbízhatóan és megfelelő áron teljesítő szolgáltatókra a konstrukció szélesebb körben történő elterjedéséhez.

Néhány sikertörténet kedvezően hatna a cloud hazai terjedésére – véli Szarvasy Zoltán. De a szolgáltatókra is jelentős szerep hárul az oktatás és a kommunikáció területén. A szervereknél egyébként jól látszik, ha megtörténik a szemléletváltás, szépen fejlődhet egy-egy ágazat. Miután a vállalatoknál kezdik elfogadni, hogy nem kell feltétlenül fizikailag a falaik között lenniük az eszközöknek ahhoz, hogy megbízhatóan működhessenek, egyre többen választják ezt a konstrukciót, a hosztingpiac évente 20-30 százalékkal bővül. Ugyanez igaz az alkalmazások esetében is, ez a felhőalapú megoldások piacának volumenben a legnagyobb szegmense. Külföldön már vannak olyan alkalmazási területek, ahol a teljes piac mintegy 30 százalékát felhőszolgáltatásként értékesítik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.