Újabb szög került a számos szakértő által már hónapok óta temetett netbookpiac koporsójába, a világ egyik vezető PC-gyártójának számító Dell ugyanis a napokban bejelentette: januártól teljesen felhagy a hordozható minigépek gyártásával. Bár korábban már több cég is jelezte, hogy egyes országokban beszünteti a netbookok értékesítését, azonban a Dell az első olyan meghatározó vállalat, amely végleg búcsút int a piacnak.
A cégvezetés indoklása szerint az amerikai vállalatnak a piacon nem sikerült az előzetes elvárásoknak megfelelő pozícióba kerülni, ezért döntöttek a kiszállás mellett. Alison Gardner, a társaság marketingigazgatója jelezte: a cég a jövőben a magasabb hozzáadott értékű termékekre koncentrál, s ennek megfelelően a könnyebb, de erős gépek értékesítését helyezi a fókuszba.
A döntés ugyan természetesen részben stratégiai, valójában azonban a búcsú hátterében minden bizonnyal az értékesítés rohamos csökkenése áll. A netbookpiac 2008 és 2010 között még impozáns növekedést mutatott, 2009-ben például a gazdasági válság kiéleződése ellenére majd két és félszer anynyi netbookot értékesítettek világszerte, mint az előző évben, szakértők azonban már ekkor figyelmeztettek, hogy a szárnyalás feltehetőleg nem lesz tartós. Tavaly az értékesítés már jóval kisebb mértékben emelkedett, a 2011-es esztendő pedig – részben a táblagépek rohamos terjedésének eredményeként – komoly fordulatot hozott a piacon.
Egyes elemzések szerint az idén Európában (amely a mini notebookok egyik legfontosabb piaca volt) felével zuhantak az eladások, s a visszaesés üteme az év során fokozatosan gyorsult. Mindeközben a táblagépek iránti kereslet megugrott, s ennek eredményeként a második negyedévben világszerte már majd kétszer annyi tabletet értékesítettek, mint netbookot (az év első három hónapjában még utóbbiból fogyott több). A folyamatok fényében nem meglepő, hogy az elmúlt hetekben már olyan elemzések is napvilágot láttak, amelyek szerint a globális netbookértékesítés 2012-ben akár 40 millió darabbal is csökkenhet, ez lényegében a piac megszűnését jelentené.
A tendenciák itthon is hasonlók, a kereskedők tapasztalatai alapján 2011-ben Magyarországon is számottevően csökkent a kereslet a hordozható miniszámítógépek iránt. Várkonyi Balázs az Extreme Digital ügyvezetője a Világgazdaság kérdésre elmondta: az idén kevesebb, mint fele annyi netbookot értékesítettek, mint 2010-ben, a kínálat pedig ennél is nagyobb mértékben, nagyjából 60-70 százalékkal szűkült az elmúlt egy esztendőben. A cégvezető szerint ugyanakkor a mini notebookok bukását nem kizárólag a táblagépek megjelenése okozta, a netbook alapvetően egy elhibázott konstrukció volt, és idővel ezt a fogyasztók is felismerték. A kategória készülékeihez ugyan olcsóbban lehet hozzájutni, mint a hagyományos laptopokhoz, a gépek azonban jóval kevesebbet is tudnak a sima notebookoknál, ezt pedig az árkülönbség nem kompenzálta. A hazai fogyasztók számára például elvárás, hogy ne csak netezni tudjanak a számítógépükkel, hanem például egy filmet is megnézzenek, a netbookok jelentős része pedig erre nem volt alkalmas.
Várkonyi Balázs szerint épp ezért 2012-ben is folytatódik az idén megindult tendencia, s jövőre a legtöbb gyártó már csak egy-két abszolút alsó árkategóriás készüléket tart meg jelenlegi kínálatából. A folyamatot ráadásul gyorsíthatja, hogy időközben megjelentek a piacon a kezelhető méretű, de a netbookoknál jóval nagyobb tudású notebookok is, amelyek a tabletek mellett újabb komoly versenytársat jelentenek a minigépek számára. A szakember szerint épp ezért jövőre kizárólag az állami megrendelések tarthatják életben a hazai netbookpiacot: azaz az egyetlen ok, amely miatt 2012-ben számos nyugat-európai piactól búcsúzó gyártók Magyarországot még nem hagyják el, hogy a kormányzati tenderek továbbra is kellő keresletet támasztanak a fogyasztók által már nem igazán keresett készülékek iránt.
Nem látja ilyen súlyosnak a helyzetet, de szintén a piac további szükülésével számol Kováts Botond, a Samsung Electronics Magyar Zrt. marketingkommunikációs vezetője. Mint elmondta: a Samsungnál már az idén is a netbook-értékesítés jelentős visszaesésével szembesültek, s jövőre is a tendencia folytatódását várják, ennek ellenére úgy vélik, hogy a kategóriának a 30-40 százalékos árkülönbség miatt továbbra is lehet létjogosultsága. Kováts Botond hozzátette: az eladások hanyatlása mellett azonban egyéb változások is lehetnek a piacon. Átalakulhatnak például az értékesítési csatornák, s elképzelhető, hogy a jövőben a táblagépekhez hasonlóan a netbookok legfontosabb közvetítői is az előfizetésért komoly kedvezményeket biztosító szolgáltatók lesznek.
Ötéves életciklus?
A netbookpiac tulajdonképpen 2007-ben jött létre, ebben az esztendőben azonban még csak néhány százezer ilyen gép talált gazdára világszerte. A nagy gyártók többsége 2008-ban jelent meg saját termékkel a piacon, így nem meglepő, hogy ebben az évben közel huszonötször anynyi mini notebookot adtak el, mint egy esztendővel korábban. Az értékesítés 2009–2010-ben érte el csúcspontját, ekkor minden ötödik eladott laptop netbook volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.