BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kivégezte a táblagép a netbookot

Lényegében összeomlott az idén a globális netbookpiac, s jövőre tovább csökkenhet a kis hordozható számítógépek iránti kereslet. A nagy gyártók fokozatosan hagyják el a süllyedő hajót. A tendenciák itthon is hasonlók: ágazati szereplők már lemondtak a szegmensről.

Újabb szög került a számos szakértő által már hónapok óta temetett netbookpiac koporsójába, a világ egyik vezető PC-gyártójának számító Dell ugyanis a napokban bejelentette: januártól teljesen felhagy a hordozható minigépek gyártásával. Bár korábban már több cég is jelezte, hogy egyes országokban beszünteti a netbookok értékesítését, azonban a Dell az első olyan meghatározó vállalat, amely végleg búcsút int a piacnak.

A cégvezetés indoklása szerint az amerikai vállalatnak a piacon nem sikerült az előzetes elvárásoknak megfelelő pozícióba kerülni, ezért döntöttek a kiszállás mellett. Alison Gardner, a társaság marketingigazgatója jelezte: a cég a jövőben a magasabb hozzáadott értékű termékekre koncentrál, s ennek megfelelően a könnyebb, de erős gépek értékesítését helyezi a fókuszba.

A döntés ugyan természetesen részben stratégiai, valójában azonban a búcsú hátterében minden bizonnyal az értékesítés rohamos csökkenése áll. A netbookpiac 2008 és 2010 között még impozáns növekedést mutatott, 2009-ben például a gazdasági válság kiéleződése ellenére majd két és félszer anynyi netbookot értékesítettek világszerte, mint az előző évben, szakértők azonban már ekkor figyelmeztettek, hogy a szárnyalás feltehetőleg nem lesz tartós. Tavaly az értékesítés már jóval kisebb mértékben emelkedett, a 2011-es esztendő pedig – részben a táblagépek rohamos terjedésének eredményeként – komoly fordulatot hozott a piacon.

Egyes elemzések szerint az idén Európában (amely a mini notebookok egyik legfontosabb piaca volt) felével zuhantak az eladások, s a visszaesés üteme az év során fokozatosan gyorsult. Mindeközben a táblagépek iránti kereslet megugrott, s ennek eredményeként a második negyedévben világszerte már majd kétszer annyi tabletet értékesítettek, mint netbookot (az év első három hónapjában még utóbbiból fogyott több). A folyamatok fényében nem meglepő, hogy az elmúlt hetekben már olyan elemzések is napvilágot láttak, amelyek szerint a globális netbookértékesítés 2012-ben akár 40 millió darabbal is csökkenhet, ez lényegében a piac megszűnését jelentené.

A tendenciák itthon is hasonlók, a kereskedők tapasztalatai alapján 2011-ben Magyarországon is számottevően csökkent a kereslet a hordozható miniszámítógépek iránt. Várkonyi Balázs az Extreme Digital ügyvezetője a Világgazdaság kérdésre elmondta: az idén kevesebb, mint fele annyi netbookot értékesítettek, mint 2010-ben, a kínálat pedig ennél is nagyobb mértékben, nagyjából 60-70 százalékkal szűkült az elmúlt egy esztendőben. A cégvezető szerint ugyanakkor a mini notebookok bukását nem kizárólag a táblagépek megjelenése okozta, a netbook alapvetően egy elhibázott konstrukció volt, és idővel ezt a fogyasztók is felismerték. A kategória készülékeihez ugyan olcsóbban lehet hozzájutni, mint a hagyományos laptopokhoz, a gépek azonban jóval kevesebbet is tudnak a sima notebookoknál, ezt pedig az árkülönbség nem kompenzálta. A hazai fogyasztók számára például elvárás, hogy ne csak netezni tudjanak a számítógépükkel, hanem például egy filmet is megnézzenek, a netbookok jelentős része pedig erre nem volt alkalmas.

Várkonyi Balázs szerint épp ezért 2012-ben is folytatódik az idén megindult tendencia, s jövőre a legtöbb gyártó már csak egy-két abszolút alsó árkategóriás készüléket tart meg jelenlegi kínálatából. A folyamatot ráadásul gyorsíthatja, hogy időközben megjelentek a piacon a kezelhető méretű, de a netbookoknál jóval nagyobb tudású notebookok is, amelyek a tabletek mellett újabb komoly versenytársat jelentenek a minigépek számára. A szakember szerint épp ezért jövőre kizárólag az állami megrendelések tarthatják életben a hazai netbookpiacot: azaz az egyetlen ok, amely miatt 2012-ben számos nyugat-európai piactól búcsúzó gyártók Magyarországot még nem hagyják el, hogy a kormányzati tenderek továbbra is kellő keresletet támasztanak a fogyasztók által már nem igazán keresett készülékek iránt.

Nem látja ilyen súlyosnak a helyzetet, de szintén a piac további szükülésével számol Kováts Botond, a Samsung Electronics Magyar Zrt. marketingkommunikációs vezetője. Mint elmondta: a Samsungnál már az idén is a netbook-értékesítés jelentős visszaesésével szembesültek, s jövőre is a tendencia folytatódását várják, ennek ellenére úgy vélik, hogy a kategóriának a 30-40 százalékos árkülönbség miatt továbbra is lehet létjogosultsága. Kováts Botond hozzátette: az eladások hanyatlása mellett azonban egyéb változások is lehetnek a piacon. Átalakulhatnak például az értékesítési csatornák, s elképzelhető, hogy a jövőben a táblagépekhez hasonlóan a netbookok legfontosabb közvetítői is az előfizetésért komoly kedvezményeket biztosító szolgáltatók lesznek.

Ötéves életciklus?

A netbookpiac tulajdonképpen 2007-ben jött létre, ebben az esztendőben azonban még csak néhány százezer ilyen gép talált gazdára világszerte. A nagy gyártók többsége 2008-ban jelent meg saját termékkel a piacon, így nem meglepő, hogy ebben az évben közel huszonötször anynyi mini notebookot adtak el, mint egy esztendővel korábban. Az értékesítés 2009–2010-ben érte el csúcspontját, ekkor minden ötödik eladott laptop netbook volt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.