BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősödött az e-kereskedelem

Tavaly csaknem másfél millióra nőtt az online vásárlók száma. A hazai internetes kiskereskedelem 155 milliárd forintos forgalmat bonyolított le.

A magyarországi kiskereskedelemben szinte csak az internetes értékesítésben részt vevő kereskedők tudtak jelentős forgalomnövekedést realizálni 2011-ben. Az online vásárlók száma szeptember végén 1,4 millió fő volt. A GKIeNET–T-Mobile Jelentés az internetgazdaságról januárban közzétett kutatásának előzetes becslései alapján a magyarországi online kiskereskedelem 155 milliárd forintos forgalmat bonyolított le az év során, és az online szolgáltatásértékesítés is jelentősen fejlődött.

A kutatás megállapításai alapján 2011 végére a világhálón vásárlók között a női-férfi arány egyensúlyba került, és – a kutatók szerint – 2012-től már várhatóan több hölgy vásárol online, mint féri. Az internetes kereskedőknek egyre inkább fel kell készülniük a női igények kiszolgálására, ami sok esetben a weboldalak átalakítását is magával hozza.

Az online bónusz/kupon értékesítés olyan szolgáltatásokat is eladhatóvá tett, amelyek korábban nem voltak elérhetők a zinterneten keresztül. Bár ez az üzleti modell a Grouponnak köszönhetően már 2007 óta működik sikeresen világszerte, a magyar piac indulása csak 2010 második felére tehető, az igazi áttörést pedig 2011 hozta meg. A bónuszos/kuponos oldalak az elmúlt egy évben gyors és látványos fejlődésen mentek keresztül – az év elején még csupán néhány szereplőből álló piac az év végére közel 60 szereplősre duzzadt, így a kedvezményekre vadászó vásárlók már akár 200 aktív napi ajánlat közül is válogathatnak.

A GKIeNET adatai alapján a piac 2011-ben 3-3,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, melynek megközelítőleg háromnegyede a legnagyobb három szereplő között oszlik meg.

Az elmúlt év a vásárlói klubok kínálta kedvezmények felfutásáról is szólt, ezek az oldalak jellemzően prémium termékek exkluzív választéka köré szerveződnek. Tagjaik a legnagyobb divatmárkák termékei közül válogathatnak outlet árakon, akár 80 százalékos kedvezménnyel. Az ilyen akciók hirdetése azonban már jóval komolyabb infrastrukturális és szervezési hátteret igényel, így a magyar piac egyelőre csak két nagy szereplő között oszlik meg (Brands.hu és Fashion Days), de 2012-ben várható újabb nagy szereplő piacra lépése. A zárt vásárlói klubok forgalmát tekintve 2011-re 1,5 milliárd forintot várnak a magyarországi kereskedők, míg 2010-ben ez a szám még nem érte el az egymilliárdot. Az idén pedig további egy-két milliárdos bővülés sem elképzelhetetlen.

A felmérés megállapításai szerint a magyar e-kereskedelemben sikeresen működő aukciós piacterek mellett 2011-ben kezdtek egyre népszerűbbé válni az általános apróhirdetéseket kínáló oldalak. Hatásuk annyira erősnek bizonyult, hogy a másodlagos, fogyasztó-fogyasztó közötti árucsere (más néven C2C forgalom) jelentős hányada elkezdett átvándorolni ezekre az oldalakra.

Mindeközben elkezdtek megjelenni a virtuális hipermarketek. A webplázák kínálata egyre szélesebb skálán mozog, és a „mindent egy helyen” elvet célozták meg. Az értékesítés történhet tisztán saját kínálatból – ez a gyakoribb – de már most is van példa olyan oldalra, amely csak közvetít és hagyományos példával élve, kirakatot biztosít a professzionális értékesítők számára. Ez az értékesítési filozófia pedig képes lehet arra, hogy – offline társaihoz hasonlóan – teljesen átrendezze az internetes vásárlásról alkotott képünket – fogalmaznak az elemzés készítői. A fejlesztéseknek további lendületet ad, hogy a legnagyobb internetes kereskedő, az Amazon.com már építi Szlovákiában a disztribúciós raktárát, ahonnan a közép- és kelet-európai piacot kívánják kiszolgálni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.