BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Piacpezsdítő korlátlan csomagok

Illik a globális trendekbe a korlátlan telefonálást és üzenetküldést biztosító csomagok hazai megjelenése, ami fokozhatja a mobilpiaci versenyt.

Új ügyfeleket vár múlt hét elején bevezetett korlátlan telefonálást és üzenetküldést biztosító csomagjától a Vodafone. A társaságnál lapunk kérdsére elmondták: úgy számolnak, hogy – mivel a Red névre keresztelt konstrukció rajtja éppen egybeesett a számhordozási folyamat szolgáltatásváltást megkönnyítő hatósági megújításával – várhatóan sokan választják majd kifejezetten az új csomag miatt a Vodafone-t. Kiemelték ugyanakkor, hogy mivel a termék az intenzíven kommunikáló ügyfeleket célozza meg, akik számosságában kisebb arányt képviselnek, így várakozásaik szerint a társaság piaci pozíciójának javulása nem elsősorban a SIM-részesedésben, sokkal inkább a bevétel növekedésében mutatkozhat meg.

A Red elsősorban azoknak lehet vonzó, akik korábban a 16, illetve 22 ezer forintos előfizetői díjnál többet fordítottak mobilozásra havonta, a társaságnál azonban úgy vélik, hogy az ennél némileg kevesebbet költők egy részét is rá lehet venni a váltásra, mivel a csomaggal a több SIM kártya egyidejű használata és a vezetékes telefonálás is kiváltható.

Az új termék piacra dobásának időzítése egyébként nem véletlen: a számhordozás szabályozásának változásán túl az október eleji rajtot indokolta az iPhone 5 hazai forgalmazásának megindítása is. A Vodafone épp a Red bevezetésével egy időben kezdte az Apple új modelljének értékesítését is, amelynek fogyasztói köre erős átfedésben lehet a korlátlan telefonálásra előfizetőkével, s amelyre – az érdeklődés növelése érdekében – komoly kedvezményeket biztosít a társaság a Redet választó ügyfeleknek.

A korlátlan beszélgetést és üzenetküldést biztosító csomagok hazai megjelenése illik a globális trendekbe, a nyugati országok többségében ugyanis már évek óta biztosítanak ilyen konstrukciókat a mobilszolgáltatók, sőt mostanában egyre gyakrabban ezeket korlátlan adatforgalommal is kiegészítik (ez utóbbira hazánkban egyelőre várni kell). Érdekes folyamat, hogy az ilyen csomagok megjelenésével párhuzamosan előtérbe került a prepaid konstrukció is: mivel a telefonszámla nem függ a mobilhasználat mennyiségétől, az előre történő fizetéssel azonban a mobilcégek csökkenthetik kockázatukat, az ilyen konstrukcióban jellemzően jóval alacsonyabb árat tudnak kínálni, amit a fogyasztók ki is használnak. Az Egyesült Államokban például egy friss felmérés szerint 2011-ben már a szolgáltatók minden negyedik ügyfele előre fizetett, ami jelentős növekedésnek számít a 2008-as 17 százalékhoz képest.

A korlátlan szolgáltatást kínáló csomagok megjelenése a fejlett országokban egyébként – ha a piaci erőviszonyokat jelentősen nem is bolygatta meg – a versenyt érezhetően élesítette, ami az átlagos percdíjak csökkenésében is megmutatkozott. Az Egyesült Királyságban például 25 font körül (tehát valamivel 9 ezer forint fölött) van a legolcsóbb korlátlan beszélgetést és üzenetküldést, illetve valamennyi adatforgalmat biztosító csomagok havi díja, de nem sokkal drágábbak a legjobb amerikai konstrukciók sem: a 45 dollár körüli ár még mindig 10 ezer forint alatti havi költséget jelent. Európa kontinentális részén ennél kissé magasabbak az árak: Németországban és Ausztriában például egyaránt a 40 és 60 euró közötti havi díj a jellemző, ami 10–17 ezer forintot jelent. Térségünkben eddig nem igazán akadt ilyen csomag a szolgáltatók portfóliójában, és ahol volt is – például Csehországban – nem ritkán 20-30 ezer forint körüli áron kínálták.

A korlátlan csomagok elterjedése hosszabb távon itthon is élesítheti a mobilpiaci versenyt, s csökkentheti az átlagos percdíjakat, ennek azonban több feltétele is van – jelezte a Világgazdaságnak Gyurcsik Attila, a Concorde vezető elemzője. Az ilyen termékek esetében a szolgáltatók szempontjából a legfontosabb kérdés az, hogy mekkora a hívások változó költsége. Normál esetben a hálózaton belüli telefonálásnál ez lényegében nulla, míg a más hálózatba történő hívásoknál a végződtetési díj (tehát a hívott szolgáltatónak fizetendő összeg) mértékétől függ. Nálunk azonban kissé megbonyolítja a helyzetet a nyáron bevezetett távközlési adó, mely minden percnyi beszélgetés és SMS változó költségét két forinttal megdobja.

Éppen ezért – miután a végződtetési díj maximumát a médiahatóság határozza meg – elsősorban a piacot szabályozó állami intézményektől függ, milyen gyorsan nyernek teret az ilyen csomagok. A szakember szerint a Magyar Telekom és a Telenor akkor fog reagálni a Vodafone lépésére, s vezethet be hasonló konstrukciót, ha utóbbi cég korlátlan csomagja rontja piaci pozíciójukat.

Két nap elég a váltásra

Jelentősen lerövidítette a szolgáltatóváltás folyamatát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöknek új, a számhordozás szabályait módosító rendelete. Míg korábban a teljes eljárás nyolc napot vett igénybe, mostantól – amennyiben a cserére készülő ügyfél teljesíti a feltételeket – akár két nap alatt átmehetünk régi telefonszámunkkal egy új mobilszolgáltatóhoz. Az érintett két cégnek (az átadónak és az átvevőnek) ezalatt a teljes adminisztrációt le kell rendeznie.

Fontos változás, hogy a felhasználók mostantól kizárólag az új szolgáltatónál kezdeményezhetik a váltást, s az át­adó céggel ezt követően már az előfizető nevében az átvevő vállalat veszi fel a kapcsolatot. Amennyiben a váltás valamely szolgáltató mulasztása nyomán nem teljesül az előírt két munkanap alatt, akkor az ügyfelet kötbér illeti meg, melynek összege mulasztásonként és számhordozási megállapodásonként ötezer forint lehet.

Fontos változás, hogy a felhasználók mostantól kizárólag az új szolgáltatónál kezdeményezhetik a váltást, s az át­adó céggel ezt követően már az előfizető nevében az átvevő vállalat veszi fel a kapcsolatot. Amennyiben a váltás valamely szolgáltató mulasztása nyomán nem teljesül az előírt két munkanap alatt, akkor az ügyfelet kötbér illeti meg, melynek összege mulasztásonként és számhordozási megállapodásonként ötezer forint lehet.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.