Bár a mini notebookok piacának rohamos szűkülése nem kizárólag Magyarországra jellemző jelenség, jól látható azonban, hogy amint nálunk két esztendővel ezelőtt a felfutás is sokkal meredekebb volt, mint a nyugati országokban, úgy az értékesítés hanyatlása is érezhetően gyorsabb. Szakértők szerint ennek magyarázata, hogy a fejlett államokban, és hazánkban más-más tényezők hajtották az eladások növekedését, és ennek megfelelően a visszaesés okai is részben eltérőek voltak.
A világ nagy részén a netbookok bukását az ágazati elemzők egyértelműen a táblagépek megjelenésével és gyors elterjedésével magyarázzák. A tabletek ugyanis épp ugyanazt a szegmenset célozták meg, mint a kisméretű laptopok, előbbiek azonban jobban reflektáltak a fogyasztók igényeire, így tulajdonképpen kiszorították a piacról a sokak által nem különösebben jó konstrukciónak tartott netbookokat. A hordozható minigépek piacának összeomlását gyorsította, hogy a készülékek gyártásával tavaly év végétől folyamatosan álltak le a gyártók, így fokozatosan eltűnt a piac kínálati oldala.
A netbookok mostani agóniáját Magyarországon is az okozza, hogy a gyártók feladták a szegmenst, szakértők szerint fontos azonban látni, hogy a hanyatlás első néhány negyedévében itthon még más magyarázata volt az értékesítés csökkenésének. A hazai fogyasztók ugyanis a kezdetektől fogva nem a megfelelő célra használták a mini notebookokat.
A nyugati országokban – ahogy erre Borsi Zoltán, a Dell magyar érdekeltségének otthoni és kisvállalkozói piacért felelős menedzsere felhívta a figyelmet - ezt konstrukciót alapvetően második készüléknek szánták, tehát a fogyasztók már meglévő személyi számítógépük mellé vásárolták az olcsó, de a hagyományos notebookoknál jóval kisebb tudású gépeket. Itthon a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt ugyanakkor a netbookok kiegészítő termék jellege háttérbe szorult, s a felhasználók a PC-k helyettesítőjeként tekintettek a mini notebookokra, azaz első készülékként vásárolták azokat. A probléma ezzel csak az volt, hogy a netbookok számos olyan funkciót nem voltak képesek biztosítani, amit a fogyasztók egy első géptől elvártak volna, így hamar kiderült, hogy nem képesek tökéletesen helyettesíteni a hagyományos PC-ket, s csak egy igen szűk fogyasztói réteg igényeit elégítik ki maradéktalanul.
Ez lehet a magyarázata annak, hogy a netbookok eladása itthon két negyedév alatt a négyszeresére ugrott, s 2011 első negyedévében – amikor egyébként a globális piac már szűkült – minden harmadik eladott hordozható számítógép ilyen készülék volt. Ez utóbbi arány kiugróan magasnak számít, a fejlett országokban ugyanis a szegmens piaci részesedése soha nem lépte át a 20-22 százalékot. A hazai fogyasztók ugyanakkor hamar felismerték, hogy az olcsó mini hordozható gépek nem megfelelőek számukra, így a rohamos felfutást szinte azonnal egy hasonlóan meredek visszaesés követte, s 2011 második negyedévében például már alig több mint harmadannyi ilyen készülék talált gazdára, mint az előző három hónapban.
Érdemes összeveti a netbookok eladási adatainak alakulását a táblagépekével, amelyek a magyar piacon három hónappal a mini laptopok után debütáltak. Bár a tabletek hazai értékesítése is igen gyorsan bővült, a növekedés üteme jóval lassabb volt, mint a netbookoké, elsősorban azért, mert előbbi kategóriát itthon is – a gyártók elképzeléseinek megfelelően – második gépként használták a fogyasztók. Ez azonban a gyors bukástól is megvédte a táblagépeket, amelyeknek értékestése – legalábbis éves összevetésben – azóta is folyamatosan emelkedik.
A fogyasztói igények változása ugyanakkor az immár hagyományos tábalgépek számára is komoly veszélyt jelenthet. Borsi Zoltán lapunknak jelezte: a tabletek egyelőre elsősorban a lakossági szegmensben terjedtek el, a közelmúltban azonban már a vállalatok egy része is elkezdett érdeklődni az ilyen készülékek iránt. A cégek számára ugyanakkor fontos lehet, hogy ne kizárólag táblagépként használhassák az eszközöket, hanem szükség esetén billentyűzettel ellátott készülékként, tehát kvázi PC-ként is, így a Dell menedzsere szerint a jövőben elsősorban az ilyen hibrid megoldások lehetnek sikeresek.
Előzhetnek a táblagépek
Az október és december közötti három hónap lehet az első olyan negyedév, amely során Észak Amerikában több táblagépet értékesítenek, mint notebookot. A legtöbb előrejelzés szerint a tablet a fejlett országok többségében a karácsonyi vásárlási szezon slágerterméke lesz, amire természetesen a gyártók is igyekszenek rájátszani. A kínálat rohamos bővülésének, és az olcsóbb termékek megjelenésének köszönhetően a DisplaySearch előrejelzése szerint az utolsó negyedévben a tengerentúlon 21,5 millió táblagép találhat gazdára, ez pedig közel másfélszerese lenne a várt laptop-értékesítésnek. Jövőre a teljes évet tekintve is előzhetnek a tabletek: a prognózis szerint 2013-ban Észak-Amerikában 80 millió ilyen készüléket adhatnak el, szemben a 63,8 millió notebookkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.