BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új termékek húzzák az értékesítést

A hagyományos szórakoztatóelektronikai termékek értékesítése lényegében stagnál, az új készülékek azonban egyelőre biztosítják a szektor bővülését. Régiónkban a globális átlagnál kedvezőtlenebb a helyzet

Bár a fejlett országokban a gazdasági helyzet alapvetően nem kedvez a szórakoztatóelektronikai szektornak sem, szakértők biztosra veszik, hogy az ágazat globális forgalma az idén átlépi az 1000 milliárd dollárt. Más kérdés, hogy a növekedés mértéke több piackutató szerint is elmaradhat a várakozásoktól, ha az év jellemzően legaktívabb időszaka, a karácsonyi szezon nem sikerül jól. Az év elején az amerikai Szórakoztatóelektronikai Szövetség (CEA) még azt jósolta, hogy az idén bő 4 százalékkal bővülhet az értékesítés világszerte, elérve az 1038 milliárd dollárt, ahhoz azonban, hogy ezt a számot hozni tudja a szektor igen erős hajrára lesz szükség.

Az év első 9-10 hónapjára jellemző trendek ugyanis alapvetően nem a dinamikus növekedés irányába mutattak. Az IHS iSuppli közelmúltban kiadott elemzésében arra hívta fel a figyelmet, hogy az ágazat hagyományos termékei esetében igen erősen éreztette hatását a kedvezőtlen gazdasági környezett. Jordan Selburn, a piackutató vezető elemzője kiemelte: miután a fogyasztók már 2012 elejétől érezhetően visszafogták költéseiket, a szektorban az idén az innováció helyét az optimalizálás vette át, azaz a cégek ahelyett, hogy teljesen új termékeket dobtak volna piacra, inkább arra törekedtek, hogy kisebb, hatékonyabb, és olcsóbb készülékekkel jelenjenek meg. Mindez az átlagárak csökkenéséhez vezetett, ami pedig erős korlátok közé szorította a növekedési lehetőségeket.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a társaság igen halovány fejlődést jósol 2012-re: prognózisuk szerint a ágazat vállalatainak forgalma mindössze 1,3 százalékkal haladhatja meg idén a tavalyit, s így a gyártók összbevétele 361 milliárd dollár körül alakulhat.

A számok közötti különbségből is látszik ugyanakkor, hogy a CEA jóval szélesebb termékkörrel számol, mint az IHS iSuppli, és ez nem csak a piac méretében, de természetesen a növekedés ütemében is komoly eltéréshez vezethet.

A szövetség ugyanis a szórakoztatóelektronikai készülékek közé sorolja többek között a táblagépeket, illetve az okostelefonokat is, amelyek forgalma azonban egész évben dinamikusan emelkedett, s amelyek várhatóan a karácsonyi szezonban is a slágertermékek között lesznek. Sokatmondó adat, hogy az amerikai felnőttek karácsonyi kívánságlistájának első helyén a tablet áll. Ezért ott a várakozásokat is meghaladó mértékben nőhet a szektor forgalma: míg korábban alig négyszázalékos gyarapodást jósoltak, néhány hete már 5,9 százalékos bővülés, és 206 milliárd dollár fölötti forgalom szerepelt a hivatalos prognózisban.

A trendek nagyjából Kelet-Közép-Európában is hasonlóak, mint globálisan, annyi eltéréssel, hogy térségünkben lényegében minden területen egy hajszállal gyengébben teljesít az ágazat. A GfK felmérése szerint a hagyományos szórakoztatóelektronikai termékek forgalma régiónkban 2012 első felében 1,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A társaság szerint a visszaesés ennél is jóval nagyobb lehetett volna, ha a lengyel-ukrán közös rendezésű labdarúgó-Európa-bajnokság okán az ágazat legnagyobb szegmense, a televízióké, nem teljesít kiemelkedően jól. A tévépiac a vizsgált időszakban 6,3 százalékkal bővült, lapos tévéből pedig nyolcadával több fogyott, mint egy évvel korábban. Mindeközben azonban a DVD- és Blu-ray-eladások, illetve a kameraértékesítés a vizsgált országok többségében egyaránt 25–30 százalékos visszaesést mutatott.

Itthon talán még a régiósnál is kedvezőtlenebb kissé a helyzet, mivel nálunk a tévépiac sem teljesít különösebben jól. Mindez azért lehet kissé meglepő, mert tavaly karácsony környékén igencsak megugrottak az eladások – október és december között 54 százalékkal nőtt a tévéértékesítés. Ám a piaci szereplők reményei igen hamar szertefoszlottak, sőt az év első fele olyannyira csalódást keltő volt, hogy az őszi prognózisok már az eladások 20 százalék fölötti visszaesésével, s a 2010-esnél alig magasabb forgalommal kalkulálnak. Az idei nehézségek ellenére azonban az ágazati szereplők továbbra is bizakodóak. Várkonyi Balázs, a legnagyobb hazai műszaki webáruház, az Extreme Digital ügyvezetője lapunknak korábban jelezte: a karácsonyi szezonban az idén is megugorhat a kereslet, jövőre pedig a digitális átállás az utolsó fázisba ér, ami akár újabb robbanásszerű növekedést is hozhat a magyar tévépiacon.

Folytatódhat a bővülés

Lényegében az összes prognózis azzal számol, hogy 2013-ban is bővülni fog a szórakoztatóelektronikai szektor forgalma. A CAE szerint például az iparág vállalatainak értékesítése az USA-ban 2013-ban 4,5 százalékkal lehet magasabb az ideinél, míg a Research and Markets azzal számol, hogy az ágazat a 2012 és 2017 között éves átlagban 5,4 százalékkal bővülhet. A növekedés motorjai egyértelműen a táblagépek és az okostelefonok lesznek: a tengerentúlon például az előrejelzések szerint ez a két szegmens duplázódhat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.