BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-útdíj: csak a Getronics maradhat

A szerződéskötés csúszása ellenére ragaszkodik az útdíj-tenderen győztes Getronicshoz az ÁAK. A minisztérium tájékoztatása szerint más cég nem építheti ki a rendszert

Az utolsó pillanatban haladékot kért és kapott a szerződés megkötésére a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési pályázat nyertese, a Getronics – közölte tegnap sajtótájékoztatón Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára. Mindez azt jelenti, hogy a kontraktust – amely alapján kiépülhet a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak 6318 kilométer közúton a megtett távolság alapján számlázó rendszer – legjobb esetben február közepén írják alá a felek, azaz a Getronics-nak alig több mint 19 hete marad a beruházás megvalósítására.

Az ágazati szakértők szerint igencsak aggasztó határidő ellenére az államtitkár tájékoztatása szerint a szaktárcánál továbbra se tartanak attól, hogy a rendszer nem épül ki július 1-ig. A most bejelentett halasztás ugyanis csak a kontraktus aláírására vonatkozik, az egyéb határidőkre nem, azaz a szerződési feltételek nem változnak, és így a kormányzat továbbra is számolhat azzal, hogy a második félév első napján már bevétele származik ebből a forrásból. Mindenesetre a késés komoly problémát jelentene, hiszen az idei költségvetésben 75 milliárdos tétel szerepel ezen a soron.

Az államtitkár a sajtótájékoztatón emlékeztetett arra, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) tavaly szeptemberben írta ki a rendszer kiépítésre vonatkozó közbeszerzési tendert, amelyen december 15-én hirdették ki győztesnek az alig 35 milliárdos ajánlattal jelentkező Getronics-ot. A társaságnak a hatályos jogszabály szerint ezt követően 30 napon belül kellett volna aláírnia a szerződést, ám ez még nem történt meg, mivel a vállalat – egyik beszállítójának kiszállása miatt – január 14-én 30 napos halasztást kért, amit az ÁAK jóvá is hagyott.

Vályi-Nagy Vilmos jelezte: ha valamilyen okból az államnak nem sikerül megállapodni a Getronics-szal, egyéb megoldást kell találni a beruházás megvalósítására, ám azt, hogy ez mi lehet, nem részletezte. Annyi bizonyos, hogy a tender főbb paraméterein csak a kormányzat változtathat, márpedig a szaktárca tegnapi tájékoztatása alapján a kabinetnek egyelőre ilyen szándéka nincs.

Ez azt is jelenti, hogy csak a Getronics építheti ki az e-útdíj rendszert, mivel e cég pályázatán kívül nem volt olyan érvényes másik ajánlat, ami a költségvetési keretbe belefért volna, ez pedig kizáró körülmény. Ezzel arra is választ kaptunk, hogy a nyertes helyére biztosan nem ugorhat be a korábban a pályázat második helyezettjeként emlegetett T-Systems, amely egyébként 53,5 milliárdos ajánlatot adott be.

Fizethet a cég, ha csúszás van

Amennyiben a Gentonics hibájából a kitolt határidőig sem sikerül aláírnia a feleknek a rendszer kiépítéséről szóló szerződést, a társaságnak fizetési kötelezettsége keletkezik.

Azt hogy pontosan mennyi, azonban nem lehet tudni, erre vonatkozó kérdésünkre ugyanis az NFM-től lapzártánkig nem érkezett válasz. A Getronics ráadásul akkor sem biztos, hogy megússza fizetés nélkül, ha végül sikerül időben szignálni a kontraktust, hiszen ha a cég nem készül el július 1-ig a rendszerrel – amire igen komoly esély van – jelentős kötbérfizetési kötelezettség terheli a társaságot.

Azt hogy pontosan mennyi, azonban nem lehet tudni, erre vonatkozó kérdésünkre ugyanis az NFM-től lapzártánkig nem érkezett válasz. A Getronics ráadásul akkor sem biztos, hogy megússza fizetés nélkül, ha végül sikerül időben szignálni a kontraktust, hiszen ha a cég nem készül el július 1-ig a rendszerrel – amire igen komoly esély van – jelentős kötbérfizetési kötelezettség terheli a társaságot.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.