Stephanie Baghdassarian, a társaság területért felelős vezetője jelezte: a mobilhirdetési piac növekedése az előzetes várakozásaikat is meghaladja, aminek magyarázata az okostelefonok és táblagépek rohamos térnyerése. A szakember hozzátette: a mobilszegmens elsősorban a nyomtatott sajtó kárára törhet előre, utóbbi területen ugyanis már most érezhető az árak csökkenése, amit épp a mobilmédia-fogyasztás gyors terjedése okoz.
A Gartner szerint a piac minden régióban bővülhet, s ez alól természetesen Közép-Európa sem kivétel. Somogyi Endre, a digitális reklámeszközök használatának és elfogadottságának növelését zászlajára tűző Interactive Advertising Bureau (IAB) magyarországi érdekeltségének ügyvezetője lapunknak elmondta: a mobil reklám hazánkban is egyre kedveltebb marketingeszköz. A szakember hozzátette: a mobil display hirdetések piaca itthon tulajdonképpen 2011-ben kezdett megerősödni, az alacsony bázis, és a kedvező külső trendek miatt azonban a reklámköltés valószínűsíthetően gyors iramban tovább növekszik.
A bővülés motorja természetesen hazánkban is az okostelefon-penetráció gyors növekedése, s mivel ez várhatóan a következő években is kitart majd, biztosra vehető, hogy a hazai reklámköltés egy részét erre a csatornára csoportosítják át a jövőben. A mobileszközöket ráadásul még vonzóbbá teheti a kifejezetten jó célközönség: a hirdetők ugyanis joggal feltételezhetik, hogy az ilyen készüléket vásárló fogyasztók fizetőképessége meghaladja az átlagot. Ezt a Gartner elemzése is megerősítette: Stephanie Baghdassarian azt emelte ki, hogy az okostelefonok révén a piac egyszerűbben szegmentálható, és az adott cég könnyebben elérheti célközönségét.
Somogyi Endre szerint nehéz meghatározni, mennyit is költenek mobilreklámokra a hazai vállalatok, mivel a piac egyelőre nincs pontosan lehatárolva és dinamikusan változik, s emiatt még a szakemberek is „definíciós problémákkal” küzdenek. Ennek megfelelően a mobilhirdetések jelenleg még a reklámszövetség jelentéseiben sem szerepelnek kellő részletességgel és hangsúllyal, ez azonban idővel változni fog.
Bár pontos számok nincsenek, az IAB azonban tavaly készített egy mobilhirdetési útmutatót, amelyben a cég szakértői 740 millió forintra becsülték a 2011-es mobilreklám-költést. Somogyi Endre jelezte: ebben lényegében minden mobilhoz köthető reklám benne van, nem csak a most felkapott és igen gyorsan növekvő display hirdetések. Az irányokat jól kijelölő változás ugyanakkor, hogy míg a 2009-es 480 millió forintos költést tisztán az SMS/MMS reklámok adták, addig tavalyelőtt a display jellegű mobilhirdetések részesedése már meghaladta a 30 százalékot.
Az FB-nek is fontos
A mobilhirdetési piac alakulása több IT cég számára is kiemelkedően fontos. A Facebook (FB) tőzsdei bevezetése előtt például a közösségi oldallal szembeni egyik legfontosabb kritika az volt, hogy mobil változatán nem voltak reklámok, amit az elemzők komoly lefelé mutató kockázatnak ítéltek. A tavalyi utolsó negyedévben azonban már a cég bevételének negyede kötődött a mobileszközökhöz, a Merrill Lynch napokban kiadott előrejelzése szerint pedig 2014-ben a vállalat nagyobb forgalmat bonyolíthat le okostelefonon és táblagépen, mint PC-n.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.