BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trónfosztás a mobilban: vége a Nokia uralmának

Megtörtént a teljes trónfosztás a mobilkészülék-iparban. A hajdani világelső Nokia már éves szinten is helyet cserélt a Samsunggal. A koreai márka nagy előnyt szerzett az Apple-vel szemben is az okostelefonok piacán

A készülékpiacot az utóbbi 14 év során folyamatosan uraló finn Nokia már nemcsak negyedévekre volt kénytelen átadni a helyét a trónbitorló Samsungnak, hanem az IHS iSuppli felmérése szerint 2012-ben első ízben már éves szinten is kevesebb telefont adott el, mint dél-koreai riválisa. Az amerikai piackutató kimutatása szerint a Samsung piaci részesedése a világ mobilkészülék-eladásaiból tavalyra elérheti a 29 százalékot a 2011-ben regisztrált 24 százalék után, eközben a Nokia a tavaly előtti 30 százaléktól 6 százalékponttal maradt el 2012-ben.

Az ötös toplista további helyein is érdekes átrendeződések figyelhetők meg az iSuppli kimutatása szerint, ami egyben a teljes mobilpiacon az okostelefonok részarányának a jelentős megugrására is utal. Hiszen a dobogó harmadik fokára az Apple állhatott fel. Az almalogójú márka viszont csak okostelefonokban utazik, hagyományos mobilkészülékeket nem tervez és nem is gyártat. Az iPhone-ok önmagukban adták tavaly a világ mobiltelefon eladásainak a 10 százalékát. Jönnek a kínai kihívók is, közülük 2012-ben a ZTE-nek sikerült bekerülni az ötös fogatba és ehhez elegendő volt korábbi 6 százalékos részesedését tartania. Egyedül a dél-koreai LG őrizte meg úgy az ötödik helyét, hogy tavaly 2 százalékponttal kevesebb volt a mobilkészülék-forgalma.

Az iSuppli elemzői is kiemelik az okostelefonok egyre jelentősebb szerepét a világ mobilkészülék piacán. Ez a típus mutatta fel a leggyorsabb növekedést és számításuk szerint a 2012-es globális eladásoknak már közel a felét, 47 százalékot képvisel, az egy évvel korábbi 35 százalék után. Tulajdonképpen a korábban idézett helycserés támadás a Samsung és a Nokia között is az okostelefonokra vezethető vissza. Előbbi társaság sikere a gyors követés stratégiáján alapul mind tervezés, mind gyártási szempontból. A dél-koreai márka nemcsak több tucat új okos modellt dob piacra, hanem arra is figyel, hogy azok lefedjék a teljes potenciális vevőkört a kisebb pénzűektől a luxusra vágyókig bezárólag. Eközben a Nokia nemcsak lekéste az okostelefon-piachoz való időbeni csatlakozást, hanem azóta sem tudott igazán felgyorsulni és a hagyományos piacon egyszer már bizonyított újító, gyors énjét adni. Túl hosszú ideig tart a Windows operációs rendszerre való áttérése, nagyon kevés a piacra dobott modell, miközben a régi Symbianos rendszerű telefonjai iránt egyre lanyhább a kereslet.

Az okosok nyomulása a jövőre nézve is megfigyelhető, 2013-ban az amerikai piackutató 35,5 százalékra becsüli ezen szegmens gyarapodását, miközben a teljes mobilkészülék-piac alig 1 százalékkal növekedhet. Az idén az okostelefonok részesedése az összes mobilkészülék-eladáson belül elérheti az 56 százalékot, vagyis első ízben jutnak domináns szerephez a teljes piacon.

Az okosok szegmensében is sikerült az élre kerülnie a Samsungnak, a koreai márka 2012-ben 28 százalékos részesedést szerzett, 8 százalékponttal javítva egy évvel korábbi teljesítményét. Ezen a területen már nem a Nokia számára a legnagyobb kihívó, hanem az Apple, amely azonban 2012-ben csak akkora részesedést tudott szerezni a piacból, mint amit a Samsung 2011-ben. Az amerikai márka az elmúlt egy évben mindössze egy százalékkal növelte a részesedését. A cég iPhone-jai, szemben a Samsung széles ügyfélkörnek szóló Galaxy családjával elsősorban a prémium felhasználókat célozzák meg.

Az is tény ugyanakkor, hogy kettejük duopóliumára épül még egy ideig egészen biztosan az okostelefon-piac. A Samsung és az Apple 2012-ben együttvéve a piacnak már a teljes okospiacnak a 49 százalékát adták, szemben a 2011-ben kimutatott 39 százalékkal.

Az okosok ötös fogatának legnagyobb vesztese a Nokia, amely egy év alatt 11 százalékpontot esett, részesedése a piac alig 5 százaléka. Igaz további riválisai a tajvani HTC és a Blackberryket gyártó kanadai RIM is megszenvedte 2012-t, az előbbi 4, az utóbbi 6 százalékpontot veszített korábbi pozíciójából.

A témához tartozik, hogy újabb távol-keleti, közelebbről délkelet-ázsiai mobilgyártó hatalom van formálódóban. A legfrissebb felmérések szerint Vietnam tavaly közel megduplázta telefonexportját, ami értékben meghaladta a 12,6 milliárd dollárt. Az ottani vámügyi hatóság adatai alapján csupán december első felében közel 12 millió készüléket és készülékalkatrészt szállított ki, ami az egy évvel korábbihoz képest 84,7 százalékos növekedést jelent. A Vietnamban gyártott telefonok fő felvevőpiaca közel 45 százalékkal és 5,08 milliárd dollár értékben az Európai Unió, őt követi az Egyesült Arab Emírségek 1,31 milliárd dollárnyi, illetve Oroszország 690 millió dollárnyi importtal. Az idénre közel 13 milliárd dolláros mobilkivitellel számolnak Vietnamban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.