Beszámoltak ugyanakkor a Play Station 4 (PS4) újításairól, amelyek közül talán a leginkább kiemelkedő, hogy a vállalat lehetővé teszi a játékmenet valós idejű megosztását, azaz – ahogy ezt a legtöbb szakértő lefordította – a Sony célba vette a Facebook generációt is.
A cél egyértelműen az lenne, hogy megállítsák a társaság piaci térvesztését, hiszen miközben a 2000-es évek elején második generációs konzoljának köszönhetően a vállalat részesedése egy időben a 80 százalékot is meghaladta, jelenleg a háromszereplős piacnak már csak a harmadát ellenőrzi a Sony, a vezető pozíciót pedig a szintén japán Nintendo vette át.
A Sony számára kifejezetten ijesztő, hogy játék üzletága a karácsonyi szezon miatt a szegmensben kiemelkedően fontos október és december közötti három hónapban mindössze 3 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami – a cég február elején közzétett gyorsjelentése szerint – 15 százalékos visszaesést jelent az egy esztendővel korábbihoz képest. Hasonló mértékben esett a forgalom, ha az üzleti évéből eltelt eddigi 9 hónapot vizsgáljuk, az üzemi nyereség pedig ennél is nagyobb mértékben csökkent: a március és december között realizált 38 milliárd dolláros profit 91 százalékkal kevesebb az előző évinél, ráadásul az első félévben még veszteséges volt a divízió.
Persze a kereslet hanyatlásával nem csak a Sony küzd a játékkonzol-szektorban, az értékesítés évek óta folyamatosan esik, igaz a japán cég forgalma az elmúlt években jellemzően a piaci átlagot is meghaladó mértékben csökkent. Tavaly – a VGChartz adatai szerint – a három nagy gyártó világszerte mindössze 52,45 millió játékkonzolt adott el, ez pedig negyedével marad el a 2011-es értékesítési adatoktól, a válság kirobbanási előtti szintnél pedig 41 százalékkal alacsonyabb. Az értékesítés zsinórban negyedik éve esett, ráadásul a hanyatlás üteme érezhető felgyorsult tavaly, hiszen a korábbi esztendőkben egyszámjegyű csökkenést mutattak az adatok.
Tovább rontja a szektor szereplőinek helyzetét, és kilátásait hogy a konzol-eladások hanyatlása a játékszoftver-értékesítésre is rányomta a bélyegét: bár a programok forgalma egyelőre kisebb mértékben esett, mint a hardvereké (tavaly például „csak” 22 százalékkal), a konzolok számának fokozatos csökkenése miatt azonban ezen a piacon némi csúszással jelentkeznek a problémák.
Szakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy 2013 akár fordulatot is hozhat az ágazatban, hiszen az új termékek időlegesen lökést adhatnak az értékesítésnek. A Sony mellett várhatóan nyár végén a Microsoft is piacra dobja az új Xbox-ot, márpedig előrejelzések szerint ezekből a konzolokból már az idei karácsonyi szezonban több millió fogyhat. Kérdés persze, hogy beígért újdonságok miatt a rajongók nem halasztják-e el az eredetileg év elejére tervezett vásárlásokat, ez esetben ugyanis az első hónapokra jellemző hanyatlás könnyen túlkompenzálhatja az esztendő végére várt bővülést, s 2013 egészében ismét eshet a forgalom.
Mindenesetre a január és februári eladási adatai túl sok optimizmusra nem adnak okot: igaz az elmúlt két hétben nagyjából stagnált a forgalom, az év legelején azonban a különösebben magasnak nem mondható 2012-es bázishoz képest is 20-30 százalékos visszaesést mutattak az adatok.
Ráadásul, ha időleges fellángolást hoznak is az új termékek, hosszútávon biztosan további kihívásokkal kell majd szembenéznie a konzolgyártóknak. A globális játékpiacból ugyanis évről évre egyre nagyobb részt szereznek maguknak a mobil-eszközgyártók. Tavaly még a legvisszafogottabb becslés szerint is a forgalom mintegy tizede volt köthető a táblagépekhez és az okostelefonokhoz, akad azonban olyan elemzés, amely alapján a 70-80 milliárd dollárosra becsült játékpiacból több mint 12 milliárdot hasítottak ki a mobil-eszközöket forgalmazó vállalatok. A trendekben pedig ezen a fronton nem is várható változás: a legfrissebb előrejelzések szerint miközben a teljes szektorban optimális esetben is csak 3-4 százalékkal nőhet az értékesítés, a mobiljáték-szegmens az évtized közepéig minden évben nyolcadával bővülhet, s így forgalma meghaladhatja a 15 milliárd dollárt, részesedése pedig a 20 százalékot közelítheti.
Persze a helyettesítő termékek fenyegetését a konzolgyártók is felismerték, s különböző módokon igyekszenek saját javukra fordítani a mobil eszközök rohamos térnyerését. A Sony például a már említett megosztás érdekében létrehozott közösségi oldalát, a Playstation Network-öt tábalgépről és okostelefonról is elérhetővé teszi, azaz a felhasználók ilyen készülékekről is követhetik, ahogy ismerőseik játszanak.
Némi pozitívum, hogy a csoport teljes forgalma már növekedett az üzleti év harmadik negyedévében (az 1948 milliárd jen 7 százalékkal magasabb az előző esztendő hasonló időszakában mértnél), illetve, hogy üzemi soron már nyereségbe fordult a társaság eredménye.
Némi pozitívum, hogy a csoport teljes forgalma már növekedett az üzleti év harmadik negyedévében (az 1948 milliárd jen 7 százalékkal magasabb az előző esztendő hasonló időszakában mértnél), illetve, hogy üzemi soron már nyereségbe fordult a társaság eredménye. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.