Az elmúlt 12 hónap viszonylatában a vállalatok több mint 40%-a növekvő árbevételről számolt be, ugyanakkor ennek üzemi eredményre gyakorolt hatása még korlátozott volt: majdnem minden második cég az alaptevékenységéből származó eredményének zsugorodását volt kénytelen elszenvedni. A következő egy évben viszont a kettő közötti pozitív kapcsolat szorosabbá válhat, ami arra utal, hogy a korábbiakhoz képest inkább az értékesítés, mintsem a költségek (ráfordítások) alakulása befolyásolja majd az üzleti tevékenységből fakadó eredményt.
Az árbevétel következő egy éves alakulását elsősorban a belföldi értékesítés változása fogja meg határozni. Ebből a szempontból kedvező, hogy az MFB-INDIKÁTOR felmérés eddigi történetében első alkalommal 2013 tavaszán haladta meg a hazai értékesítés növekedését váró vállalatok aránya azokét, amelyek visszaeséssel számolnak, ami a belső kereslet mélypontról való elmozdulását jelezheti a kínálati oldalról megközelítve.
A hazai eladások kedvező alakulását a megrendelésekkel kapcsolatos várakozások is alátámasztják. A készletek feltöltésére ugyanakkor nem készülnek a cégek, ami egyrészt jelzi, hogy a vállalatok egyelőre óvatosak, nem bíznak még a hosszan tartó és jelentős fellendülésben, másrészt utalhat arra is, hogy nincs meg a raktározáshoz szükséges finanszírozási erejük.
Megállt a három felmérés óta tapasztalható csökkenő trend, s 2011. őszi szintre emelkedtek vissza a következő 12 hónapos exportaktivitással kapcsolatos várakozások. Az eurózóna elhúzódó recessziója miatt azonban a magyarországi vállalatok külföldi értékesítésének egyelőre nem a külkereskedelem volumenét tekintve meghatározó hagyományos exportrelációk (Nyugat-Európa), hanem az EU-n kívüli piacok adhatnak lendületet. A cégek árbevételének alakulása szempontjából fontos tényező az exportorientáció mértéke: a termékeikkel, szolgáltatásaikkal a nemzetközi versenyben is helytálló vállalatok lehetnek a kilábalás első hullámának nyertesei.
Az üzemi eredmények emelkedése az elmúlt 12 hónapban a finanszírozási helyzet stabilizálásához, illetve javulásához járult hozzá. Elsősorban azok a cégek voltak képesek javítani pénzügyi pozíciójukat, amelyek a rövid távú kötelezettségeiket csökkentették.
A következő egy évben a növekvő nyereség lendületet adhat a fejlesztési aktivitásnak, miközben a forrásbevonási tervekkel nem mutat kapcsolatot. Emellett a cégek hosszú távú kötelezettségeinek várható alakulása sem mutat szoros összefüggést a beruházási tervekkel. Ez alátámasztja a belső források vállalati beruházások finanszírozásában játszott szerepének felértékelődését, emellett viszont a kockázatokra is felhívja a figyelmet. Egyrészt a vállalati eszköz- és forrás-oldali döntések közötti különbség magyarázata lehet, hogy a rekord magas beruházási szándék egyelőre még kiforratlan terveket takar, illetve hogy a fejlesztési költségek fedezésében az adósságfinanszírozással szemben a nem piaci, vissza nem térítendő (pl. EU-s pályázati) forrásokat helyezik előtérbe a vállalatok. Másrészt rávilágít arra, hogy a belföldi piacok élénkülésének elmaradása a cégek vártnál kedvezőtlenebb teljesítményén keresztül alááshatja a beruházási elképzelések realizálódását.
A kedvezőtlen időjárási feltételek miatt az agráriumban növelték legnagyobb arányban az értékesítési áraikat a vállalatok az előző 12 hónapban. A cégek következő egy évre vonatkozó tervei a kínálati oldali inflációs nyomás további mérséklődését vetítik előre. Az alacsony belső kereslet pedig gátat szab a külső sokkok (árfolyam) fogyasztókra történő áthárításának.
Nem várható javulás a munkaerőpiaci helyzetben a vállalati válaszok alapján a következő egy évben: a cégek döntő többsége kivár, egyelőre nem vesz fel új alkalmazottakat, igaz elbocsátásokat sem tervez. A javuló várakozások egyelőre még nem jelentik azt, hogy a vállalkozói szféra bízik a tartós fellendülésben, így a készletezéshez és a forrásbevonáshoz hasonlóan, a humánerőforrás-fejlesztés területén is kivárnak a hosszabb távú kötelezettségek vállalásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.