BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem könnyű az útdíj továbbhárítása - átszoknak a kamionok a főútra

A tavalyi ötmilliárdos bevételnövekedés után idén további 5-10 százalékos bővülést vár a Révész holding. Igaz, ennek egy részét az útdíj áthárítása hozhatja. Az áthárítás azonban nehézkesen megy a fuvarozók tapasztalatai szerint

Az előzetesen vártnál is nagyobb mértékben, csaknem ötmilliárd forinttal nőtt az elmúlt évben a logisztikai szolgáltató Révész csoport árbevétele és bővült az eredmény is. A Révész Holding Zrt. vezérigazgatója, Dr. Székely Zsolt ugyanakkor az idei évben is 5-10 százalék közötti forgalomnövekedésre számít.

"Eredményeinket annak köszönhetjük, hogy évekkel ezelőtt jó stratégiát választottunk. Így azután sem csökkent az árbevételünk, hogy a gazdasági válság 2009-ben telibe találta a magyar ipart. Manapság pedig elsődleges piacunk, a petrolkémiai ipar enyhe növekedésnek indult. A nyugat-európai petrolkémiai ipar csökkenése megállt, sőt enyhe növekedés tapasztalható, így az ahhoz kapcsolódó magyar petrolkémiai ipar is elkezdett növekedni, ami nekünk is jól jön” – mondta a vezérigazgató.

A holding valamivel több mint 400 kamionszerelvényéből a Révész Trans Kft. ugyanis 250 különleges, silós áru (ömlesztett árunak minősülő, por és granulátum formájú anyagok) valamint folyékony vegyi anyagok szállítására alkalmas tartálykocsi-szerelvénnyel rendelkezik, és legnagyobb megrendelője az európai petrolkémiai ipar a BASF-től a Totalig. A cégcsoport árbevételének 40 százalékát teszi ki a TVK valamint a Borsodchem és MOL exporttermékeinek kiszállítása.

„Az árbevétel növekedésében az új megrendelők is komoly szerepet játszanak. Ha kiszállítunk valamit akkor ott újból meg kell tölteni a kocsit, így egy új megrendelő további megrendelések megszerzésére kényszerít bennünket” – magyarázta Székely Zsolt, hozzátéve: „persze minél nagyobb egy cég, annál jobb lehetőségek nyílnak számára. A tartálykocsik a legjobb reklámhordozók, amelyek alapján gyakran keresnek meg bennünket üzleti ajánlattal”.

Az idei árbevétel-növekedéssel kapcsolatban viszont azt is kiemelte a Révész holding vezetője, hogy az útdíj önmagában is árbevétel növekedést eredményez, ami a Révész csoportnál körülbelül 400-500 millió forintos tétel. Igaz, ez olyan költség, aminek jó részét igyekeznek továbbhárítani a megbízókra.

Székely Zsolt szerint az útdíjjal az a gond, hogy nem valamelyik év elején hanem éppen az év derekán vezették be. Ez igen fontos tényező, ugyanis a megrendelőknél ez úgy jelentkezik, hogy „ezt az évet még húzzátok ki, aztán a jövő évet majd megtárgyaljuk később”. Rossz esetben pedig azt mondják, "tudtátok, hogy lesz útdíj, és az idei áraitokba már biztos belekalkuláltátok." Ezért a cégvezető álláspontja szerint év közepén árat, fuvardíjat emelni több mint nehézkes még a magyar megrendelőkkel szemben is. Külföldiekkel szemben pedig reménytelennek látszik.

Hasonló tapasztalatokról számolt be a 44 járműszerelvénnyel dolgozó Tatai és társa bt. kontrolling menedzsere, Hamburger József is. „Miután szinte az utolsó napokig nagy volt a bizonytalanság az útdíj körül, hiába kezdtük el időben a levelezést a partnerekkel, igen nehézkes az útdíj, mint költség továbbhárítása” – mondta el a szakember, aki szerint úgy tűnik ugyanakkor, a rendszer kezdeti komoly hibái megszűntek. Így például előfordult, hogy egy útszakasz megtételét kilencszer számlázta a rendszer. És miután az elszámolás csak a dátumot és az útszakaszt tünteti fel, de az időpontot nem, nehéz ellenőrizni, hogy történt-e túlszámlázás, ha egy kocsi naponta többször teszi meg ugyanazt a távot.

A máig tapasztalható gondokkal kapcsolatban a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary a múlt héten levelet küldött Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszternek, amelyben elfogadhatatlannak tartják azt a hosszú átfutási időt, ami ahhoz kell, hogy az ÁAK-nak (Állami Autópálya Kezelő Zrt.) az útdíjfizetésre átutalt pénz megjelenjen az utaló cég AÁK-nál vezetett számláján. A két szakmai szervezet továbbra is úgy tartja, hogy a díjfizetés lehetséges módozatai közül nem hiányozhat az utólagos fizetés biztosítása.

Drága lett az autópálya

A kamionforgalom egy részét az útdíj már átterelte a gyorsforgalmi utakról a főutakra. Így például a Románia felől érkező kamionok inkább a 44-es utat választják az M5 autópálya helyett, mert a főutakra szabott útdíj jóval alacsonyabb, mint az autópályáé – mondta el lapunknak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, kiemelve ugyanakkor, sajnálatos, hogy a kormány a szakmai érvek ellenére sem akarta elhalasztani az útdíj rendszer éles bevezetését. Ugyanakkor az első hetekben tapasztalt súlyos hibák és a magasabb útdíj ellenére még nem érzékelhető, hogy a külföldi fuvarozók nagyobb számban kerülnék el hazánkat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.