BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden egyiptomi utat töröltek - Pénzük után futnak az irodák

Péntektől már nem marad szervezett utas Egyiptomban. Bár a becsődölt Best Reisen irodán kívül még több cég érdekelt a piacon, anyagi helyzetüket stabilnak mondják

Újabb két repülőgéppel érkeztek haza tegnap Egyiptomból magyar turisták, holnap pedig elvileg már az utolsó szervezett csoportok is megérkeznek.

A Külügyminisztérium még szombaton jelentette be: már Egyiptom üdülőhelyeire sem javasolja az utazást a magyar állampolgároknak a biztonsági helyzet érdemi javulásáig. A hazatérők többségének amúgy is letelt a nyaralása, de akadtak olyanok is, akik két hétre fizettek be, biztonságban érezték magukat, ezért nem voltak boldogok a kényszerű hazatéréstől. A Neckerman, az Anubis Travel, a Kartago Tours, a pénteken csődött jelentett Best Reisen, valamint a Sun$amp;Fun utazási iroda szervezett utakat az észak-afrikai országba. Valamennyien törölték az egyiptomi útjaikat.

„Teljesen leállt az egyiptomi charterezés” – mondta lapunknak Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője. A jogszabály szerint ilyen esetben a túraszervező az utasnak más célterületre kínál díjmentesen átfoglalást, vagy, amennyiben azt nem kívánja elfogadni, az utazási szerződéstől elállhat, a befizetett díjat pedig visszakapja. A Budapestől charterrel megközelíthető további úti célok többségének árai azonban magasabb árfekvésűek az észak-afrikaiaknál, így magas lehet az aránya a pénzüket visszakérőknek.

Tegnap több biztosító is figyelmeztetett, hogy Egyiptom területére mostantól nem érvényesek az utasbiztosítások. Azokat az utazókat azonban, akik már azelőtt beutaztak Egyiptomba, hogy az ország felkerült volna az utazásra nem javasolt országok közé, ugyanúgy védi a megkötött utasbiztosítás, ahogy eddig.

Az utazási irodák viszont nehezen juthatnak majd hozzá a pénzükhöz. Hosszadalmas tárgyalások várhatók ugyanis például a légitársaságokkal, akiknek az utazási irodák kifizették a szolgáltatások ellenértékét vagy az előleget. „Heti három járatunk indult Egyiptomba, ezeket szeptember végéig felfüggesztettük, és átirányítottuk más desztinációkra. Utazási irodákkal jelenleg nem tárgyalunk, az előleget pedig már felhasználtuk” – mondta lapunknak Farkas Attila, a Travel Service ügyvezető igazgatója. Tegnap a Wizz Air is bejelentette, hogy a Budapest–Hurghada útvonal az eredetileg tervezett novemberi időpontban nem indul el. A hurghadai foglalással rendelkező utasokkal a légitársaság felvette a kapcsolatot. A cég a hurghadai foglalás árának teljes visszatérítését vagy a befizetett összeg egy későbbi utazásra történő felhasználását kínálta fel számukra. „A Vörös-tenger nyaralóhelyeire azt követően indulnak újra járatok, hogy a politikai helyzet rendeződik Egyiptomban” – közölte a Wizz Air. A felszabadult kapacitást a Budapest–Moszkva útvonalon használják majd fel szeptember 23-tól.

A Világgazdaság által megkérdezett szakemberek szerint egyértelműen Törökország lehet a haszonélvezője annak, ha elhúzódik a konfliktushelyzet Egyiptomban és Tunéziában. Ugyanis hatalmas és folyamatosan javuló minőségű szállodakapacitással rendelkezik az ország, és az árszínvonal is nagyjából az egyiptomihoz mérhető.

Legutóbb 2011 februárjában volt hasonló helyzet, a hazai irodák akkor is alig várták, hogy a Külügyminisztérium feloldja a vonatkozó utazási tilalmat, addig pedig új járatokkal és célállomásokkal próbálták minimalizálni forgalomkiesésüket. Jelentős problémát okozhat, hogy Egyiptomnak nincs alternatívája a téli–tavaszi szezonban, legalábbis hasonló árkategóriában. Ugyanis a Vörös-tengerben ilyenkor már fürödni és búvárkodni lehet, míg például a török riviérán viszont nincs strandidő. Az egyéb egzotikus utak pedig legalább kétszer annyiba kerülnek az előbbieknél. Amikor 2011-ben végül újraindultak a hazai utazási irodák egyiptomi charterjáratai, akkor az üzleti kockázatok minimalizálása érdekében a mára már becsődölt Best Reisen és a Kartago Tours úgy döntött, közösen indít összesen két gépet Egyiptomba. Azután indult igazán növekedésnek a foglalások száma, hogy az első egyiptomi csoportok biztonságban hazatértek az utazásukról. Minden bizonnyal most is nagy vonzerőt jelenthet majd a hagyományosan árérzékeny magyar utazók számára, hogy drasztikusan csökkenhet a egyiptomi utak ára. Két éve akadt olyan ötcsillagos szálloda, amely a turisták visszacsábítása érdekében 40 százalékkal olcsóbban kínálta a szobáit.

Akkoriban már 70 ezer forint környékén is lehetett egyhetes, all-inclusive egyiptomi utazást foglalni, 2012-ben kicsit drágultak az utak, de például az Anubis Travel a mostani törlések előtt 47 százalékos kedvezménnyel árult 8 napos útja is csak 69 ezer forintba került volna Hurghadába.

Egy elhúzódó válság Egyiptom gazdaságát is érzékenyen érinheti, hiszen a Turisztikai Világszervezet adatai szerint tavaly 11,2 millió turista látogatott el az országba (ezzel a 22. leglátogatottab ország volt a világon), akik 9,9 milliárd amerikai dollárt költöttek (ez pedig a 32. helyhez volt elég). A Közel-Keleten csak Szaúd-Arábia büszkélkedhet ennél jobb mutatókkal. Még 2010-ben 14,1 millió turista választotta Egyiptomot és 12,5 milliárd dollárt hagytak ott. Ebből is látszik, hogy az idegenforgalom az egyiptomi gazdaság egyik alappillére, ráadásul az iparág mintegy 4 millió embernek ad munkát.

Stabil helyzetben az irodák

Több csőd remélhetőleg nem várható a szezonban – mondta Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője. Idén eddig 11 iroda ment csődbe.

A Best Reisen problémáiról legalább fél éve lehet hallani, a csőd pillanata azonban ugyanúgy megjósolhatatlan volt, mint a Malév esetében. „A gazdálkodás rövid távú finanszírozása nem megfelelően biztosított. A hosszú távú likviditás gyengült. A fordulónapon a likvid eszközök 69,5 százalékban fedezték a kötelezettségeket” – olvasható a Best Reisen 2012-es beszámolójában. A hoppon maradt utasok előbb-utóbb a pénzükhöz jutnak, mert 1,3 milliárd forint kaució fedezi a költségeket. A QBE biztosító tervei szerint az első kártérítési összegeket már szeptemberben fizetni tudják.

A Best Reisen problémáiról legalább fél éve lehet hallani, a csőd pillanata azonban ugyanúgy megjósolhatatlan volt, mint a Malév esetében. „A gazdálkodás rövid távú finanszírozása nem megfelelően biztosított. A hosszú távú likviditás gyengült. A fordulónapon a likvid eszközök 69,5 százalékban fedezték a kötelezettségeket” – olvasható a Best Reisen 2012-es beszámolójában. A hoppon maradt utasok előbb-utóbb a pénzükhöz jutnak, mert 1,3 milliárd forint kaució fedezi a költségeket. A QBE biztosító tervei szerint az első kártérítési összegeket már szeptemberben fizetni tudják. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.