BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevés a gép a reptéren

Idén eddig 48 ezer érkező és induló járattal 4,7 millió utas fordult meg a budapesti reptéren. Bővült a cargo forgalom.

A Liszt Ferenc-reptéren az első félévben 4,7 millió utas fordult meg, ez ugyan megegyezik a tavalyi féléves adatokkal, a Malév-hatás ugyanakkor jól kivehető az adatokból. A Világgazdaság által a Budapest Airporttól kapott adatok szerint a gépmozgás visszaesett a reptéren: a 48 443 induló és érkező járat mintegy 4 százalékos csökkenést jelent. A nemzeti légitársaság tavaly februárban jelentett csődöt, akkor 424 ezer utas járt a reptéren, ez a fapadosoknak köszönhetően áprilisra 712 ezerre nőtt. Idén februárban 491 ezer utas fordult meg a reptéren, ez 15,7 százalékos növekedés, de áprilisban már csak 702 ezer, ami viszont 1,4 százalékos csökkenést. Ha pedig csak a júliusi adatokat nézzük, akkor már 2,2 százalékos mínusz mutatható ki (892 ezer helyett 872 ezer), és vélhetőleg ez a trend augusztusban is folytatódik. Idén áprilistól stabilan 3–5 százalékkal csökkent az induló és érkező gépek száma tavalyhoz képest. A tavaly júliusi 8417 gép például idén júliusra 7997-re mérséklődött. Ebben nagy szerepet játszik a Ryanir mintegy 40 százalékosnak mondott járatcsökkentése. A legsűrűbben London, Párizs és Brüsszel szerepel a menetrendben. A KSH tavaly április végén még azt írta, hogy a Malév február 3-i leállásával a budapesti repülőtéren februárban több mint negyedével csökkent a járatok száma, az utaslétszám pedig 13 százalékkal esett vissza.

Volt azonban olyan célállomás amelynél stagnált, sőt akadt olyan is, ahol nőtt az utasok száma. Kétszer annyian indultak a bécsi reptérre, amely arra utal, hogy Bécs átveszi Budapest korábbi gyűjtő szerepét. Idén eddig öt új légitársaságot sikerült Budapestre csábítani, a skandináv SAS, az orosz UTair, a Bulgaria Air, a fehérorosz Belavia és a szlovák charter Samair választotta a magyar fővárost. Az új járatok listáján pedig kilenc város szerepel. A Transavia áprilisban indult Rotterdamba, a Norwegian áprilisban Helsinkibe, a SAS Koppenhágába és Oslóba, az Utair májusban Szentpétervárra, a Wizz Air Máltára, Bakuba és Istanbulba repül, míg a Bulgaria Air Szófiát köti össze Budapesttel. Bejelentett új járat a Belavia belgrádi és minszki repülése, a Wizz moszkvai és dubaji útvonala, valamint a Jet2.com nottinghami járata októberben száll fel először. „Júliusig a légi úton szállított cargoforgalom 6,1 százalékkal bővült tavalyhoz képest, idén januártól júliusig 36878 tonna ilyen teheráru volt” – tudatta a reptéri cég.

A repülőtér 2012-ben 41 légitársaságnak adott otthont, amelyek 8,5 millió utast szállítottak. Idén nyáron 36 légitársaság indít járatokat Budapestről. A Malév csődje óta megváltozott a piac: a reptér forgalmának 51 százalékát a fapados légitársaságok adják, a hagyományosak 40 százalékot, a charter pedig 5 százalékot ér el.

A reptéri cég hasonló utasszámmal kalkulál, mint tavaly. Maga a térkép sajnos még tele van fehér foltokkal, így hatalmas járatfejlesztési lehetőségek adódnak: Tokió, New York, Bangkok közvetlenül ugyanúgy megközelíthetetlen, mint Szarajevó. A Budapestről hiányzó, de kisebb utasforgalmú útvonalakon mostanában 50 százalékos díjkedvezményt adnak a légitársaságoknak, amelyeken elég csak heti két napon üzemeltetni a járatot.

Vitték a magyar márkákat

Óriási Sikert aratott az utasok körében a Budapest Airport és valamennyi kereskedelmi partnerének „Hungarian is trendy” – azaz „Menő a magyar” névre keresztelt közös akciója. Az augusztusra, azaz a legforgalmasabb repülőtéri hónapra időzített promóció célja az volt, hogy a hagyományos és jól ismert magyar márkáknak, nívós emléktárgyaknak és ízeknek csináljon hírverést. „Bár még nincsenek meg a végleges statisztikák, de eddig is több ezer utas vitt magával nyereményként magyar ajándéktárgyat a kézipoggyászában. A nyertesek mintegy egyharmada a magyar termékekre specializálódott repülőtéri boltokból jött, míg 25 százalékuk a repülőtéri éttermek és kávézók számlájával próbált szerencsét, vagyis nőtt a forgalmuk” – mondta Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletágának igazgatója.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.