A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) a magyaarországi használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének értékelését kérte a felhasználóktól. A HU-GO útvonaltervezésével, a díjköteles szakaszok kijelölésével és a tájékoztatással a legelégedetlenebbek a szakemberek, mindhárom szempontra 2,2-est adtak a válaszadók. Az ellenőrzés és a bírságolás viszonylag gördülékeny, legalábbis ezt jelzi a 3,5-ös osztályzat.
A válaszadók jelentős része szerint beteljesültek azok a jóslatok, amelyek pontosabb és alaposabb útvonaltervezést és nagyobb raktérkihasználtságot vártak az e-útdíj bevezetésétől. A közeli fuvarokra Euro2-es járművet küldenek, míg a távolabbi viszonylatokra inkább az Euro3-as teherautókat használják. A gyártók is igyekeznek optimalizálni, és határ menti telephely bérlésével próbálják a magyarországi futásteljesítményeket minimalizálni. Jellemző az egységrakományok szétválasztása, a nemzetközi forgalomból hazatérő nagy kocsikról kis autókkal terítik az árut. A fuvarozók felelősebb üzletpolitikával próbálnak működni. Aki az útdíjat nem fizeti meg, annak nem fuvaroznak – írta az egyik válaszadó. Mindez azzal jár, hogy a nagyobb cégek tovább erősítik piaci részesedésüket a kicsikkel szemben.
Többen említették, hogy a kisvállalkozók eladják a járműveiket, a külföldi kamionok elkerülik Magyarországot, valamint ha csak lehetséges alacsonyabb rendű utakra terelődik a forgalom. Ellenvélemény is akad, ha az üzemanyagköltséget és az autók amortizációját is figyelembe veszik, nem érdemes olcsóbb útszakaszokat keresni. Az egyetlen költséghatékonyabb megoldás az autópályák minimális használata – küldte el anonim véleményét egy szakember. Nehezen lehet érvényesíteni a megemelkedett költségeket, mert kevés a fuvarfeladat, és a megrendelők ezért mindent a fuvarozóra igyekeznek hárítani – panaszkodott az egyik válaszadó. Szerinte amíg ebben az országban nem lesz megfelelő mennyiségű előállított áru, addig ez nem is változik.
Arra a kérdésre, hogy milyen előre nem látható következményekkel találkoztak a logisztikusok az e-útdíj bevezetésével kapcsolatban, a legtöbben az adminisztrációs feladatok jelentős növekedése miatt panaszkodtak. Sokan sérelmezték az útvonaltervezés kiszámíthatatlanságát és az utólagos korrekció lehetetlenségét. Kommunikációhiány a benzinkutas partnerek esetében, lassú terjeszkedés a fizetés lehetőségek terén, komplikált és helytelenül fordított regisztráció, csapnivaló diszpécserszolgálat – sorolták a problémákat a válaszadók. Érkeztek a panaszok a fedélzeti eszközökre is. A terítő fuvarozásban érdekelteknek nagy nehézséget okozott a GPS szolgáltatók kényszerű késlekedése a szolgáltatás megkezdésével.
Az informatikai rendszeren még van mit fejleszteni – derült ki a panaszokból. A HU-GO rendszer nem ügyviteli szoftverként funkciónál, ezért több felhasználó esetén (jellemzően több gépjárművel rendelkező cégeknél) magas kockázatú az adatvesztés lehetősége. Mindenki hozzáfér mindenhez, ezért szándékosan vagy szándékolatlanul a felelősségre vonás lehetősége nélkül tudnak a beosztottak hibát és így kárt okozni a munkáltatójuknak. A „history” (előzmények a rendszerben) hiánya miatt a hibák feltárása gyakorlatilag lehetetlen. A HU-GO-ból letölthető fájl kezelése igen nehézkes – írta egy szállítmányozási és fuvarozási szakértő.
Azt is kifogásolták szakemberek, hogy nem lehet a szakaszokat nevesíteni, mondván, hogy ez nagyon kellemetlen, mivel esetenként a vevőnek igazolni kellene a fuvarra eső útdíjat. Volt olyan cég, akinek nem fizette ki a partner az útdíjat, mivel a fedélzeti eszközzel nem tudta igazolni a konkrét fuvarra vetített útdíj összegét. Teszt nélkül nagy felelőtlenség volt elindítani – összegezte tapasztalatait egy másik szakember.
Egy bizonyos, a logisztikusok továbbra is biztosítják az ellátást. Más kérdés, hogy mindezt ki fizeti meg. A válaszadók közel fele szerint a terhet minden piaci szereplő közösen viseli, 38 százalékuk szerint végső soron a fogyasztók állják az útdíj terheit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.