BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ahová visszatérni mindig kötelező

A legfontosabb figyelmeztetés a jeruzsálemi utazás előtt: a várost sem „letudni”, sem befogadni nem lehet néhány nap alatt, ennyi idő csak a kötelező látnivalókra elegendő

Általános vélemény, hogy Izrael legfontosabb városa, az ókori zsidó állam fővárosa az a hely, ahová vissza kell menni. Hiszen annyi látnivalóval és történelmi, vallási emlékkel szolgál, hogy azokat képtelenség bejárni pár nap alatt.

Könnyek útja A város közepén, aranyló, ősi falakkal körülvéve terül el az óváros, a történelmi Jeruzsálem magja. Itt koncentrálódnak a kegyhelyek, templomok és mecsetek, a bazár és a piac.

Az óváros négy részre osztott: zsidó, muszlim, keresztény és örmény negyedre. Meglepő, de Jézus keresztútja, a Via Dolorosa muzulmán területen vezet keresztül, egy tipikus arab bazár minden jellemzőjével: szűk, sötét, zsúfolt és hangos. Kereskedők, szállítók és vevők; nézelődők és fényképező turisták; kaftános haszid zsidók, burnuszos arabok és keresztény zarándokok folyama hömpölyög hajnaltól zárásig. Az egyes stációknál turistacsoportok állnak, vezetőik mindenkit túlharsogva igyekeznek elmesélni Jézus utolsó útjának állomásait. Meghittségnek nyoma sincs, mint ahogy az utolsó öt stációnak helyet adó Szent Sír templomban sem.

Különböző nemzetiségű és vallású turisták százai lökdösődnek a templomban, ki a sírhoz akar férkőzni, ki a Golgotára igyekszik, ki arra a vörös márványlapra pakol, amelyre egykor Jézus holttestét fektették.

Egy mecset a sziklának Több vallás híveinek is szent – sőt, legszentebb helye – egy szikla a Templom-hegyen. A hagyomány szerint ezen a helyen kérte Isten Ábrahámot, hogy áldozza fel Izsákot. A muzulmánok pedig úgy tartják, Gábriel arkangyal kíséretében erről a szikláról ugratott fel lovával a mennybe Mohamed próféta. A muszlim hit szerint innen hangzik majd el a világvége eljövetelekor az utolsó ítéletre hívó szó. A 4 méter magas szikla fölé Omar kalifa – aki 638-ban vette be a várost – mecsetet emeltetett. A Sziklamecset, amely Jeruzsálem mai látképét is meghatározza, Mekka és Medina után az iszlám harmadik legfontosabb zarándokhelye.

Kérni az Örökkévalótól Miután a muszlimok megfosztották a zsidókat a szent sziklától, hitük gyakorlásához egy másik szent helyet választottak, az egykori és egyetlen Templom viszonylag épségben megmaradt nyugati falát. A hagyomány szerint hatalmas alapkövei Salamon templomából valók, valójában azonban Heródes helyreállított és kibővített templomából származnak – így is több mint 2000 évesek. A több mint 400 m hosszú falnak csak kis része áll szabadon, ez az 58 m-es szakasz, a Siratófal, az imádkozás helye. A zsidó vallás szerint Isten szelleme nem távozott el a templomból, amikor azt lerombolták, hanem ma is a fal felett lebeg, ezért a hithű zsidók itt érzik magukat legközelebb Istenhez. A Siratófalnál bármely zsidó a nap bármely órájában imádkozhat, természetesen nők és férfiak elkülönített részen. A buzgó imádkozók egy része könyörgésekkel telerótt papírlapot csúsztat a fal hasadékaiba, abban a hitben, hogy esdeklő szavaik egyenesen Istenhez szállnak.

Bibliai helyszínek Lépjünk ki az óváros kétezer éves falai közül. Egymást érik a bibliai nevek: a Sion-hegyről az egész város látképe tárul elénk, az Olajfák hegyéről is csodás a panoráma. A bibliai hely már az ókorban is temető volt, ma a világ legsűrűbben beépített sírkertje. Nem csoda: sok zsidó és keresztény hisz abban, hogy az ítéletnapon a Messiás innen vezeti majd a feltámadottak lelkét Jeruzsálembe, és a dombra néző Aranykapun lépnek majd be a városba. Ezt a kaput azonban egy muszlim uralkodó befalaztatta. Olajfákat az Olajfák hegyén hiába is keresnénk, már a rómaiak kivágták. Osi olajfák élnek viszont a hegy lábánál lévő Getsemáné kertben, ahol a hagyomány szerint elfogták Jézust. Az itteni olajfaliget igazoltan 2000 esztendős.

A kert mellett, egy mélyen meghúzódó sírboltban, gyertyák fényében tekinthető meg Mária sírja, melyet ortodox pátriárka őriz.

Modern világ és Jézus nyomai

Jeruzsálem már rég túlnőtt a templomokban, kápolnákban, kolostorokban és imaházakban bővelkedő Óvároson. Lakosainak száma meghaladja a hétszázezret, ennek kétharmada zsidó, mintegy 180 000 muszlim vallású palesztin és körülbelül 20 000 keresztény. A városrendezési terv szerint minden házat helyi mészkőből kell építeni, vagy azzal kell burkolni; festeni tilos. Így az egész város egységes képet mutat, függetlenül attól, hogy egy-egy épület kétezer éve vagy csak két hete készült el. Az óváros falain és a történelmi dombokon túl Jeruzsálem modern, lüktető, nyüzsgő nagyváros. De kit érdekel ez, amikor Jézus nyomában is járhat?




Éghajlat: mediterrán

Időeltolódás: –1 óra

Pénznem: izraeli sékel (kb. 65 Ft)

Nyelv: héber, arab, angol

Árszínvonal: közepesen magas (az arab boltokban, éttermekben nincs ártábla, célszerű előre megkérdezni az árat. Alkudni csak a bazárban lehet)

Megközelítés: célszerű utazási irodával. Szentföldi körút (Jordánia, Izrael) 8 nap 185 000 Ft + illetékek, Izrael felfedezése 8 napos körút 115 900 + illetékek. (www.kartagotours.hu)-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.