A cég külképviselői Magyarország versenytársaként leggyakrabban Csehországot és Ausztriát említik. Szinte minden küldőpiacunk esetében versenytársként szerepel a belföld, azaz az adott küldőország a turistákért versengő piacok között, ami igen speciális versenyhelyzetet jelent. A rendelkezésre álló kutatási eredmények és piaci információk alapján Budapest Bécs és Prága mellett elsősorban Varsóval, Barcelonával, Lisszabonnal és Krakkóval versenyez a nemzetközi piacon. Budapest két legfontosabb versenytársa továbbra is Bécs és Prága.
A KSH által hétfőn publikált éves adatok szerint tavaly összesen 8,8 millió vendég 22,8 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégek száma 5,3, az eltöltött éjszakáké 4,6 százalékkal haladta meg a 2012 évit. A legtöbb vendégéjszakát, több mint 2 milliót, a németeknek köszönhetünk.
A baj csak az, hogy ez 100 ezerrel kevesebb, mint 2012-ben és fő riválisaink is főleg a német turistákból élnek. Ausztria megint remek évet zárt: a 36,8 milliós vendégérkezés és a 132,6 millió regisztrált vendégéjszaka rekorderedménynek számít. Az osztrákok legfontosabb küldőpiaca változatlanul Németország, ahonnan 11,7 millió vendég érkezett. A legjelentősebb növekedést pedig – akárcsak nálunk – az orosz beutazó piac produkálta. Tavaly közel félmillió magyar utazott Ausztriába (Stájerország a kedvenc) és 1,6 millió éjszakát maradtak.
Budapest ár-érték aránya rendkívül kedvezőnek bizonyul. Hátránya ugyanakkor – és ezzel a Magyar Turizmus Zrt. is tisztában van, hiszen stratégiai tervük is így fogalmaz –, hogy még mindig kevésbé rendezett és tiszta, mint Bécs vagy Prága, sokszor gondot jelent a nem megfelelő nyelvtudás, infrastruktúrája fejletlenebb, mint Bécsé, hiányzik továbbra is a konferencia-központ és a repülőtér megfelelő összeköttetése a belvárossal. A Duna magasabb szintű turisztikai célú hasznosítása is várat még magára.
Prágának ezzel szemben az egyik legfőbb nevezetessége a Károly-híd, amely a Moldva folyó felett ível át. Rekordszámú, 7,3 millió külföldi turista látogatott tavaly Csehországba. Ez két százalékkal több, mint 2012-ben – közölte a cseh statisztikai hivatal. Kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi turistákkal együtt összesen 13,9 milliónyian szálltak meg, 1,6 százalékkal többen, mint 2012-ben. Ugyanakkor a vendégéjszakák száma 0,6 százalékkal csökkent. A hazai és külföldi turisták átlagosan 2,8 éjszakát töltöttek kereskedelmi szálláshelyen, ezen belül a hazaiak 1,6, míg a külföldiek átlagosan 2,9 éjszakát. A legtöbb külföldi turista – 1,4 millió – Németországból érkezett Csehországba, ez 2,8 százalékos visszaesést jelent.
Ugyanakkor a németek 3,2 százalékkal több éjszakát maradtak, mint 2012-ben. A németeket az orosz és a szlovák turisták követték, de éves összevetésben az észak-európai és dél-koreai látogatók száma emelkedett a legnagyobb mértékben. A külföldiek több mint kétharmada Prágában járt, a vidéki célpontok iránt jóval kisebb volt az érdeklődés. A külföldi turisták számának növekedéséhez az év végén nagyban hozzájárult, hogy a jegybank beavatkozása nyomán meggyengült a korona az euróhoz képest.
Horvátországgal pedig kár is versenyeznünk, mert míg nálunk elsősorban Budapest, Balaton és a gyógyturizmus a fő vonzóerő, nekik van tengerük. Tavaly a teljes horvátországi turizmus növekedést mutatott: összesen 13 millió vendéget regisztráltak, ami 5,6 százalékos növekedést jelent, ezen belül a külföldiek 11,5 millióan voltak, 6,3 százalékkal többen mint 2012-ben. A horvátországi vendégéjszakák száma csaknem 73,3 millió volt, ami 4,2 százalékos bővülés, ebből a külföldiek majdnem 66,3 millió éjszakát maradtak, 4,8 százalékkal többet a megelőző évi adatnál.
A horvát turizmus bevételei tavaly megközelítették a 7,2 milliárd eurót, ami alig marad el a 2008-ban elért 7,5 milliárd eurós rekordtól. A Horvát Idegenforgalmi Közösség adatai szerint tavaly összesen 360,2 ezer magyar turista látogatott Horvátországba, ami csaknem 2 millió vendégéjszakát jelentett. Ez a látogatók számában 8,4 százalékos, az ott töltött idő hosszát illetően pedig 8,3 százalékos növekedést mutat.
Romániával viszont a két ország mérete közötti különbség és a román tengerpart ellenére is álljuk a versenyt.
A román statisztikai adatok szerint tavaly 7,9 millió turista 19,3 millió vendégéjszakát töltött el a romániai kereskedelmi szálláshelyeken. Mindenképpen furcsa viszont, hogy a vendégeknek csak 21,7 százaléka volt külföldi, vagyis a belföldi turizmus aránya majdnem 78 százalék volt. Az 1,7 millió külföldi turista közül Romániába is Németországból érkeztek a legtöbben (228 ezren), a negyedik helyen Magyarország áll 99 ezer turistával.
Harc helyett összefogás
Bár a német turistákért nagy a verseny, a távolabbi piacokon inkább az együttműködés jellemzi a V4-ek országait. Nemrég írták alá a turisztikai marketingszervezetek 2014-es közös marketingtervét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiválasztott távoli országokban kevesebb számú, de nagyobb költségvetésű akciót bonyolítanak le az együttműködők. A V4 országok célpiacai: az Amerikai Egyesült Államok, Latin-Amerika, India, Japán, valamint az új piacok felé való nyitásként Szingapúr, Kazahsztán, Azerbajdzsán, Ausztrália, Dél-afrikai Köztársaság és az Arab-öböl menti országok. A tagországok egyetlen turisztikai célpontként népszerűsítik a közép-európai régiót ezeken a célpiacokon, de az egyes országok egyediségét is hangsúlyozzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.