Sok év csökkenés után tavaly újra nőtt a hazai mozik látogatottsága, ennek, valamint a drágább jegyeknek köszönhetően pedig az iparág is több bevételt könyvelhetett el. „A becslések szerint tavaly 9,9 millió fizető nézője volt a hazai filmszínházaknak, összesen mintegy 13,2 milliárd forint maradt a jegypénztáraknál” – mondta lapunknak Feldmájer Sándor.
A Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének elnöke emlékeztetett: 2012-ben csak 9,4 millió néző volt, ami 11,9 milliárd forintot eredményezett. Emlékeztetett: 2011-ben a multiplex mozik látogatottsága visszaesett, míg az artmozik nézőszáma némileg emelkedett. Ennek ellenére 2012-ben a kevesebb néző is több bevételhez jutatta a mozikat, hiszen 2011-ben 9,5 millióan mentek moziba, összesen pedig mintegy 11,4 milliárd forintot fizettek a jegyekért. A Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének adatai szerint 2006-ban például még 12 millió néző váltott jegyet.
Mivel a hazai mozitermek kétharmada a Cinema Cityhez tartozik, ezért a cég is rekordévet zárt tavaly Magyarországon. A hollandiai weboldalukon publikált adataik szerint 2013-ban 7,4 millió jegyet adtak el. Ebből mintegy 42 millió eurós bevétele származhatott a cégnek, hiszen 2012-ben 7 millió jegyet adtak el, amiből 41,5 millió eurós bevételt könyvelhetett el a cég. A hét közép-kelet európai országban jelen lévő moziüzemeltető második legerősebb piaca így továbbra is a magyar. Lengyelországban ugyan 13,4 millióról 12,1 millióra csökkent a nézőszám, de ezt az izraeli, a magyar, a bolgár, a román és a szlovák mozik kompenzálták. A lengyel mellett csak a cseh piac gyengült. Összességében pedig 37,4 millió jegyet adtak el, ami 3 százalékos növekedést jelent a 2012-es 36,3 millióhoz képest.
A budapesti artmozik azonban az utolsó órában vannak. Még tavaly december végén bezárt a Tabán Mozit, amely az első mozgóképszínház volt Budán. A tervek szerint a Budapest Film Zrt. üzemelteti majd a mozit, amely a szükséges felújítási munkák, valamint a szolgáltatási kör bővítése után tavasszal nyílhat meg újra. A kerületi önkormányzat pedig ötmillió forinttal támogathatja a mozi működtetését. Persze ennek ellenkezőjére is van példa. Alig másfél évvel azután, hogy digitalizálták és 3D-s vetítésekre is alkalmassá tették a hévízi mozit, már ötvenezer nézőt hozott és nyereséget termel az ország leglátogatottabb egytermes vetítőhelye.
A Magyar Nemzeti Filmalap idén még nem döntött filmgyártás támogatásáról, de forgatókönyvről már igen. Például megint pozitív elbírálásban részesült a MEGA FILM Kiadó Kft. által benyújtott Drakula lakópark című film, amit Kálomista Gábor producerként jegyez. Az ő nevéhez fűződik a Coming Out is, amely már legalább 130 ezer nézőnél tart, magyar alkotás esetében erre évek óta nem volt példa. A Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával 16 magyar filmet – 14 játékfilm és 2 dokumentumfilm – mutathatnak be 2014-ben a mozikban. Az idei költségvetési törvényben 5,1 milliárd forint szerepel a Filmalap működésére, valamint a támogatások finanszírozására. A sok éves kómából lassan magára találó hazai filmipar a Berlinalén is képviseltette magát a Viharsarok című filmmel. A magyar-német koprodukcióban készült alkotást korábban már észak-amerikai, nagy-britanniai, francia-, német és lengyelországi mozifilm-forgalmazók is megvásárolták, a Berlinaléval párhuzamosan futó filmvásáron pedig a spanyolországi forgalmazásról is megállapodott a film értékesítést végző ügynökség, és tárgyalást kezdett egy sor további ország forgalmazóival is.
Németország: 130 millió jegy
Németországban tavaly jelentősen emelkedett a hazai filmek népszerűsége a mozikban, a jegyek több mint negyedét német filmre váltották, és hét hazai gyártású alkotás is átlépte az egymilliós nézőszámot. A német filmtámogatási hivatal adatai szerint 2013-ban a mozik jegyárbevétele ugyan 1 százalékkal csökkent, de 2012 után ismét meghaladta az egymilliárd eurós határt és összesen 130 millió jegyet adtak el.
A német filmek piaci részesedése az egy évvel korábbi 18,1 százalékról 26,2 százalékra emelkedett, ami az utóbbi húsz év harmadik legjobb eredménye. A tíz legnépszerűbb film közé két német alkotás is bekerült, az egyik rögtön az első helyre, pedig csak novemberben mutatták be. Ez a Fack Ju Göhte című vígjáték, amelyre 5,6 millió jegyet adtak el az év végéig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.