BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üröm is vegyül az örömbe

2013-ban 8,8 millió vendég 22,8 millió vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken. Visszaesőben a német piac

Mintegy hét forinttal gyengébb euró átlagárfolyam mellett a kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele tavaly 297,9 milliárd forint volt, 9,9 százalékkal több, mint 2012-ben – derült ki a KSH tegnap publikált adataiból. Ebből 268 milliárd forint a szállodákat gyarapította, ami pedig 10,7 százalékos bővülést jelent.

Ez annak is köszönhető, hogy a szobafoglaltság végül 49,8 százalékon zárt, ennél nagyobb telítettség pedig eddig csak 2007-ben volt, akkor 50,1 százalékos mutatóval büszkélkedhettek a szállodások. „A bevételek növekedését jelentős részben a forint árfolyama okozta. Szerény mértékben javult a hazai szállodaipar jövedelmezősége, a nyereséges működéshez azonban 60 százalékos telítettség kellene” – mondta lapunknak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke.

Sok ágazat elfogadná a turizmus 4,6 százalékos fejlődését, ezt 2013-ban összességében a 8,8 millió vendég (ebből 4,5 millió hazai) 22,8 millió éjszakája eredményezte. A külföldiek 11,9 millió, míg a magyarok 10,8 millió éjszakával járultak hozzá a statisztikák javulásához. Annak aligha lehet örülni, hogy a TOP5 küldőpiacunk közül a német és az osztrák visszaesett: előbbiek 100 ezer, utóbbiak 40 ezer nappal maradtak nálunk kevesebbet. A németek toronymagas elsőségét így sem veszélyeztette semmi, még éppen sikerült átlépni a 2 milliós határt, de a tendencia nem kedvező.

Ausztria és Oroszország között nagyon szoros volt a verseny a második legnagyobb küldőpiac titulusért, az osztrákok végül megelőzték riválisukat, de csak 2 ezer éjszaka a különbség. A stagnáló olasz érdeklődés tavaly már csak az ötödik helyhez volt elég, pedig 2012-ben még ők zártak a harmadik pozícióban, most a britek is előttük végeztek. Mintegy 28 százalékos bővülésével viszont az izraeli piac fejlődött leginkább, amit az oroszok 23, illetve az amerikaiak 13 százalékkal követnek. A legnagyobb visszaesést pedig a spanyol piac produkálta.

„Az ágazatban működő vállalkozások jövedelmezőségének javulását mutatja, hogy 2013-ban az átlagárak 3 százalékkal, az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel pedig mintegy 10 százalékkal emelkedett.

Vendégszám és vendégéjszaka-szám szempontjából már 2012 is rekordév volt, ugyanakkor 2013-ban minden lényeges mutató tekintetében sikerült javítani” – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium. Hozzátették: a belföldi turizmus hónapról-hónapra kiemelkedő teljesítményét tükrözi, hogy 2013-ban súlya és növekedése elérte a külföldi turizmus eredményeit. Ez szerintük egyértelműen a SZÉP kártyának köszönhető, a plasztik ugyanis mintegy 68 milliárd forinttal járult hozzá a turisztikai vállalkozások bevételeihez, szemben a 2012-es 44 milliárd forinttal.

A régiók versenyét természetesen Budapest toronymagasan nyerte 7,8 millió vendégéjszakával, ebből a külföldiek hoztak össze 7,1 milliót. A magyarok között pedig a Balaton népszerűsége töretlen, amit a 2,8 millió éjszaka jól mutat. A harmadik leglátogatottabb nyugat-dunántúli régióban a külföldiek és a belföldiek közel azonos időt töltenek.

A csehek előttünk járnak

Rekordszámú, 7,3 millió külföldi turista látogatott tavaly Csehországba. Ez két százalékkal több, mint 2012-ben – közölte a cseh statisztikai hivatal.

Kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi turistákkal együtt összesen 13,9 milliónyian szálltak meg, 1,6 százalékkal többen, mint 2012-ben. Ugyanakkor a vendégéjszakák száma 0,6 százalékkal csökkent. A legtöbb külföldi turista – 1,4 millió – Németországból érkezett Csehországba, ez 2,8 százalékos visszaesést jelent. A németeket az orosz és a szlovák turisták követték, a külföldiek több mint kétharmada Prágában járt.

Kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi turistákkal együtt összesen 13,9 milliónyian szálltak meg, 1,6 százalékkal többen, mint 2012-ben. Ugyanakkor a vendégéjszakák száma 0,6 százalékkal csökkent. A legtöbb külföldi turista – 1,4 millió – Németországból érkezett Csehországba, ez 2,8 százalékos visszaesést jelent. A németeket az orosz és a szlovák turisták követték, a külföldiek több mint kétharmada Prágában járt. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.