BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ellenőrzik a taxisokat - Online taxaméterek bevezetését kéri a szakma

Pozitív változásokat hozott a piacon a 2013. szeptember 1-jén életbe lépett taxirendelet – fogalmazták meg véleményüket a szakemberek. A szigorításokkal a taxisok, és az utasok is jól jártak. A szakma azt indítványozza, kormányrendelet vonatkozzék a szabálytalankodókra.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az elmúlt 8 hónapban több mint 7 ezer alkalommal ellenőrizte, betartják-e a taxisok az előírásokat. „A tapasztalatok azt mutatják, leggyakoribb kihágás a taxaméterrel való visszaélés” – nyilatkozta lapunknak Komáromi Endre, a BKK divízióvezetője. Elmondása szerint csaknem minden második esetben találtak szabálytalanságot, leginkább a nyugtaadási kötelezettségüket hagyták figyelmen kívül a szolgáltatók, de sokszor drágább fuvardíjjal számoltak.

Ezzel együtt megállapítható, hogy a szabálytalanságok csökkenő trendet mutatnak – hangsúlyozta. Sikerként könyvelte el, hogy a BKK által működtetett ügyfélszolgálatot egyre többen igénybe veszik, nem hagyják megvezetni magukat az utasok. A társaságnál az ügyeket megvizsgálva azt tapasztalták, hogy a beérkezett panaszok a legtöbb esetben jogos sérelmet fogalmaztak meg.

Az ellenőrzések kiterjednek az autó műszaki állapotára is, az eredmények itt is javulást mutatnak. Öreg járművek nem kerülhetnek forgalomba, de a megfelelő utastér kialakítása is az alapkövetelmények közé tartozik. A vizsgálat során 110 alkalommal tapasztaltak engedély nélküli személyszállítási szolgáltatást. Ezekben az esetekben eljárást indítottak a hatóságoknál – mondta a szakember, aki szerint idővel visszatérhet a bizalom a taxis társadalom iránt. „Igazi eredmény azonban akkor mutatkozna, ha kormányrendelet vonatkozna a különféle visszaélésekre. Szükség lenne a törvény visszatartó erejére” – fogalmazott. A probléma egyik megoldását az jelentené, ha – a kereskedelmi vállalkozások mintájára – a fuvarozóknál is bevezetnék az online taxamétert. Az ügyben tárgyalások folynak, folyamatosan egyeztetnek a szakma legfőbb szereplőivel.

A jövőre vonatkozó ellenőrzésekkel kapcsolatban elmondta: BKK és az illetékes szervezetek folyamatosan vizsgálják a taxisok tevékenységét, éjjel-nappal, és hétvégén is. Az ellenőrzések első sorban a kiemelt budapesti területekre irányul. Fő helyszínek közé tartozik a belváros, a pályaudvarok, a repülőtér, illetve a Gozsdu-udvar.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke is szükségesnek tartja a folyamatos kontrollt. Véleménye szerint a főváros legfrekventáltabb részein még számos esetben tapasztalható visszaélés, ennek ellenére a szövetség is úgy látja: pozitív irányú változásokat hozott a taxirendelet. A törvénytelenül működő szolgáltatók – az úgynevezett hiénák – egyre inkább kiszorulnak Budapestről. A szövetség azt tapasztalta, az engedély nélküli személyszállítók, azaz a bérfuvarozók a fővárosból kiszorulva, a vidéket vették célba. Több városban is megjelentek, hamis iratokkal próbálkoznak – magyarázta. Az illegálisan működő fuvarozók elég nagy mértékben erősítik a szürke- illetve feketegazdaságot. A leginkább az interneten hirdető szabálysértők legtöbb esetben a taxirendelet által megszabott árak alatt fuvaroznak. Ebből kifolyólag az elnök is fontosnak tartaná, ha törvényi szabályozás vonatkozna a kötelezettségszegőkkel szemben. Elmondása szerint csak akkor produkálható tartós siker, ha kormányzati szinten is rendezik a helyzetet.

BKK-vizsgálatok
A 2013 őszi, 33 százalékos díjemelés és a tavaly áprilisi 5467 darab taxihoz képest 11 százalékos csökkenés ellenére a BKK adatai szerint az elmúlt 8 hónapban 13,7 százalékkal magasabb bevételt könyvelhettek el a közlekedésszervezők. Az elmlített időszakban 4447 taxi minősítő vizsgálatát végezték el, ezek közül több mint ezer járműtolajdonost hiánypótlásra, különféle javítások elvégzésére szólítottak fel.

Budapesten korábban 21 fuvarszervező társaság működött, közülül 11 társaság volt sikeres, ennyien nyerték el a pozitív minősítést. A próbautazások során 290 esetben tapasztaltak szabálytalan árdrágítást. A szabályozás szerint 2014 január 16-ától a gyártási évtől számított 15 évesnél idősebb gépkocsikkal nem lehet személyszállítást végezni.

Agyagási Edit-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.