BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Halált is okozhattak a robbanó légzsákok

Kedden 23 százalékkal zuhant a japán légzsákgyártó, a Takata részvényárfolyama, miután a Toyota felszólította autói amerikai tulajdonosait, a vezető mellett ne üljenek, mert a légzsák fémdarabokat lőhet az utastérbe. Egyúttal a Toyota újabb 247 ezer modelljét hívta vissza az Egyesült Államokban.

Az elmúlt hat év alatt 16 millió autót hívtak vissza világszerte a Takata légzsákok hibája miatt – jelentette a Reuters, amely megjegyzi, hogy a cég legnagyobb partnere, a Honda 6 millió autót rendelt a szervizekbe 2008 óta, és ugyanerre kényszerült a Nissan, a BMW, a Ford és a Chrysler is az elmúlt években.

Amint a hírügynökség írja, a Toyota keddi bejelentése éppen akkor érkezett, amikor összesen 4,7 millió amerikai autóst próbálnak elérni a potenciálisan veszélyes biztonsági felszerelés miatt. Az említett márkák mellett érintett a Mazda, a Mitsubishi és a Subaru is.

Jóllehet a Toyota hangsúlyozta, a mostani visszahívást nem azért rendelték el, mert bármiféle baleset a tudomásukra jutott, az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) éppen széleskörű vizsgálatot folytat a égzsákok ügyében, amelyek túl erős töltete fémrészecskéket lőhet a vezető melletti utasra. Az NHTSA sürgeti az autógyártókat, hogy azonnal cseréljék az alkatrészt, amelyet i lépéseit sürgeti, mivel elképzelhetőnek tartják, hogy a hiba négy halálesett okozott.

A Honda pedig bejelentette, vizsgálja vajon a hibás légzsák okozta-e egy ember halálát tavaly egy kaliforniai parkolóban. Az autógyártó ugyanakkor két olyan esetről tud, amikor két halálesetet okozott a légzsák túlzott erővel robbanó indítótöltete.

A Takata 24 milliárd jenes (226 millió dollár) veszteséggel számol a márciusban végződő folyó üzleti évben. Az előző évi vesztesége 21,1 milliárd jenre rúgott, mivel a visszahívások és légzsákcserék költsége elérte a 30 milliárd jent. A Takata papírok idén 44 százalékot vesztettek az értékükből, míg a tokiói értéktőzsde indexe, a Topix csupán 7 százalékkal süllyedt.

„Nem hiszem, hogy a nehezén túl vagyunk. Valószínűleg lesznek még visszahívások és okunk van feltételezni, hogy a Takata jó néhány megrendelést elveszít a jövőben” – jelentette ki Koji Endo, az Advanced Research Japan elemzője.

Miskolcon rövidesen átadják a Takata-konszern 20 milliárd forintos beruházás révén épülő gyárát, amely ezer új munkahelyet teremt a borsodi megyeszékhelyen. A cégcsoportnak a miskolcival együtt hét európai gyára mellett világszerte 48 gyára van, alkalmazottainak száma meghaladja a 36 ezret. A Takata európai központja Frankfurt mellett van és a cég partnerei között szerepel az Audi, a BMW és a Daimler is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.