Az MFE becslései szerint 2013-ban 9,9 millió néző mintegy 13,2 milliárd forintot eredményezett. A csúcstól azonban még messze vagyunk, ugyanis 2006-ban például még 12 millió néző váltott jegyet. Tavaly négy forgalmazó cég dominálta a 40 szereplős piacot: az InterCom, a Forum Hungary, a UIP Duna és a Pro Video filmjei a bevételek 80 százalékát hozták össze. A négy cég által forgalmazott filmekre közel 9 millióan ültek be, főleg az InterCom tarolt, hiszen a 4,4 millió néző 5,9 milliárd forintot hagyott a pénztárakban. A bevételeken azonban a moziüzemeltetőkkel osztozkodnak. Itt a Cinema City megkerülhetetlen, hiszen 20 multiplex 176 vásznával gyakorlatilag monopol helyzetben vannak. A magyarországi mozik száma az elmúlt évtizedekben radikálisan csökkent, a piac becslések szerint több mint 90 százalékát nézőszámban és jegybevételben is a plázamozik többségét üzemeltető Cinema City uralja, számos megyei jogú városban nincs a kommersz plázamozin kívül mozi. Az artmozikat pedig nem lehet nyereségesen üzemeltetni.
A legnézettebb film a Wall Street farkasa volt 380 ezer nézővel és 500 millió forint bevétellel, de hasonló számokat tud felmutatni az Így neveld a sárkányodat animációs film második része is, bár ehhez sokkal többször kellett vetíteni. A 400 millió forintos küszöböt még a Hobbit és a Galaxis őrzői lépték át. A Filmiroda adatai szerint a magyar filmekből mindössze a bevételek 3 százaléka származott: a 487 millió forintot 407 ezer néző hozta össze, de a már említett Coming Out és Swing még feljavította a mérleget. Pusztán a 2014-es mutatók alapján a Megdönteni Hajnal Tímeát volt a kedvenc magyar film: 105 ezren látták és 137,5 millió forintot termelt, ezzel az összesített lista 38 helyét sikerült elérnie. A Swing 55 ezer nézővel és 71 millió forinttal, míg a Coming Out 49 ezer nézővel és 64,5 millió forinttal zárt, de 2013-ban, illetve 2015-ben még mindkettőnek jelentős eredményei voltak, így vélhetően 100 millió forintot meghaladó pénztári eredményt tudnak felmutatni. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a Filmalap mindhárom film gyártását 225-325 millió forint közötti összeggel támogatta. Vélhetően a növekvő nézőszámnak is köszönhető, hogy a Magyar Reklámszövetség adatai szerint a mozikban tavaly 16 százalékkal növekedett a reklámköltés, amely így elérte az 1,3 milliárd forintot. Ha lassan is, de ezen a területen 2009 óta folyamatosan növekednek a bevételek, az 1 milliárd forintos határt még 2011-ben lépték át a mozik.
Mecenatúrás támogatások
A Médiatanács döntött az ismeretterjesztő filmek készítését támogató 2015-ös Kollányi Ágoston-pályázat módosításáról: a grémium kibővítette a támogatási kategóriákat a 4-8 részes, 24-26 perces vagy 48-52 perces sorozatok pályázati lehetőségével, amelyekre a támogatási arány a teljes gyártási költség legfeljebb 50 százaléka, és legfeljebb 3, illetve 5 millió forint lehet. Az eredeti kiírásban is szereplő önálló filmalkotások támogatására továbbra is lehet pályázni 24-26 perces, illetve 48-52 perces művekkel, valamint a 6-16 részes, epizódonként 3-5 perces rövidsorozatok terveivel, itt az igényelhető támogatás legfeljebb 75 százalék, és legfeljebb 10 millió forint lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.