BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Araszolgat az új autópiac

Lassú, de stabil növekedésre számít idén az új autó értékesítési piacon a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) – mondta egy keddi sajtótájékoztatón a szervezet ügyvezető elnöke, Erdélyi Péter.

Az előbbiek szerint így a tavalyi valamivel több, mint 77 ezer új személyautó eladása után idén ez a szám elérheti a 80 ezret. A tavalyi érték ugyan már egy növekedés eredménye, de valójában az 1999-es szintnek felel meg. Az európai unióban sem érte még el az új személy és kistehergépjármű értékesítés a 2007-es szintet. Ebben az évben ugyanis 16 millió autót adtak el, míg tavaly – a becslések szerint – 13,5 milliót.

A magyarországi személyautópiac további élénkítését szolgálhatná egy, a romániaihoz hasonló, kuponos roncs autó program elindítása Magyarországon – tette hozzá Erdélyi. A konstrukció lényege, hogy a használtautókat „kuponokra lehet váltani”, amelyeket aztán beszámítanak az új autók vásárlásakor. Ennek bevezetéséhez több jogszabályt is meg kellene változtatnia a kormánynak – tette hozzá a Világgazdaságnak az elnök.

Az MGE szerint amennyiben a kormányzat nem támogatja az e-autók vásárlását, akkor álom marad a az cél, amely szerint 2020-ra ötvenezer elektromos autónak kellene futnia a magyar utakon. Ehhez ugyanis a következő években az eladások 10 százalékát ennek kellene kitennie. Az állam ugyan támogatja ilyen környezetbarát autók fenntartását, például az ingyenes parkolás lehetőségével, de ez nem kellően ösztönzi az e-autók beszerezését. Erdélyi azt is elmondta, hogy továbbra is jelentős mennyiségű használtautó érkezik az országba. Becslések szerint tavaly 120 ezer, zömében idős autót importáltak.

A teherautó piacon az MGE nem számít növekedésre, vagyis a tavalyi 5700 körüli jármű eladásával számolnak – mondta Erdélyi. A 3,5 tonna feletti járművel közül valójában évek óta csak a nagyobb, 16 tonnát meghaladók iránt van kiemelkedő kereslet, a kisebb iránt nincs érdeklődés – mondta Dér Péter, az MGE elnökségi tagja. A vevők körében az Eximbank támogatása hódít, ez ugyanis kevesebb kötöttséget vár el a vállalkozásoktól, mint ha a növekedési hitelprogramban keretében vennék meg az új járműveket.

Dér azt is kiemelte, hogy rendkívül elöregedett a haszongépjármű vezetők életkora, és nincs utánpótlás. Az állam beszáll a teherautó vezetők képzésének támogatásába, ami Dér szerint javíthat a helyzeten.

Az autóbusz piacon is elindult egy növekedés, a 2011-es 152 után tavaly már 546 buszt adtak el. E téren azonban akár 10 százalékos gyarapodás is bekövetkezhet 2016-ban, hisz a kormány várhatóan tavasszal írja majd ki a távolsági közúti szállításra szóló pályázatot, amelyen tíz évnél idősebb buszokkal nem lehet részt venni. Ezt tehát ösztönözheti a vásárlást.

A motorkerékpárok eladása kapcsán úgy fogalmazott Ihász János, az MGE elnökségi tagja, hogy e téren is növekedés történt, de messze még a régi fény. Tavaly ugyanis 2014-hez képest 14 százalékkal több, 2088 új motorkerékpárt értékesíttetek, de ez az ötöde a 2008-ban eladottnak. Ahogyan a személygépkocsiknál, itt is jelentős a használ motor import. A motorkerékpárok piacán idén 5 százalékos növekedést vár az MGE.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.