Két évvel a Szuezi-csatorna forgalmát megbénító hajóbaleset után a Maersk szállítmányozási óriás beperelte riválisát, a tajvani Evergreen Marine konténerszállító céget. Utóbbi kötelékébe tartozik a csatornán megfeneklett és a hajóközlekedést egy héten át ellehetetlenítő Ever Given konténerhajó, amelynek a balesete a dán vállalat 50 áruszállítójánál késést, a termékek megromlását és plusz-üzemanyagköltségeket okozott. Mindez dollármilliókban mérhető kárt okozott a dán társaságnak – írta a Bloomberg.
A veszteségeket végül számszerűsítették, s a dán tengerészeti és kereskedelmi bíróságon 43 millió dolláros kártérítést követelnek – a tajvani vállat azonban tagadja, hogy felelősséggel tartoznának a károkért.
A világ egyik legnagyobb konténerszállító hajójaként ismert Ever Given 2021 márciusában futott zátonyra a Szuezi-csatornában a kedvezőtlen időjárás és a kapitány hibája miatt. A baleset következtében a nemzetközi kereskedelem egyik legfontosabb átjárója hat napig lezárták, amíg az óriáshajót a helyi hatóságok és mentőegységek ki tudták szabadítani.
A jármű tulajdonosai ekkor szembesültek az első kártérítési követeléssel, amikor az egyiptomi kormány lefoglalta az Ever Givent, és 916 millió dollárt követeltek az okozott károk, valamint a csatorna hírnevének bemocskolása miatt. Ezt később 600 millióra csökkentették, majd végül zárt ajtók mögött megegyeztek és a hajót szabadon engedték.
Az Evergreen azóta gyakorlatilag folyamatosan kapja a fizetési felszólításokat és pereskedik az érintett időszakban feltartott szállítmányozókkal. A követelések nem feltétlenül alaptalanok:
elemzők szerint a baleset több tíz milliárd dolláros kárt okozhatott a nemzetközi kereskedelemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.