–Mikor alakult a Magyar Gumiabroncs Szövetség és milyen céllal?
–A 2011. augusztus 26-n alakult meg a HTA (a szövetség angol rövidítése), amelynek elsődleges küldetése, hogy képviselje és megvédje a gumiabroncs iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon.
A Szövetség - a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett - segíti a hazai gyártókat és a nagykereskedő, elosztóipar képviselőit abban a törekvésükben, hogy a gumiabroncs-gyártással és felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek.
–Kik a társulás tagjai és mit képviselnek?
–Hazánkban hét gumiabroncsgyártó képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel: az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear-Dunlop, a Hankook, a Michelin és a Pirelli, egyben ők képezik a HTA tagságát, és első számú vezetői alkotják a szervezet elnökségét.
Jelenleg három (3) gyártó rendelkezik gumiabroncsgyártással foglalkozó üzemegységgel: Bridgestone (Tatabánya), Hankook (Rácalmás), Michelin (Budapest és Nyíregyháza), és egy (1) gyártó rendelkezik autóipari alkatrészek előállítására szakosodott üzemegységekkel, a Continental.
A gumiabroncs iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül mintegy 5 ezer fő, közvetve több mint 15 ezer fő. Az iparág belföldi értékesítésének és exportjának tavalyi (2012) éves nagysága 365 milliárd forint volt.
–Mi a mostani 2013-as őszi kampányuk fő üzenete?
–Társadalmi célú közlekedésbiztonsági reklámkampányt indítottunk annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmet a téli gumiabroncs használatára. A kezdeményezéstől azt várjuk, hogy egyre több autós ismeri fel, hogy biztonságosabb a járműveket az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal felszerelni, így 7 oC alatt téli gumiabroncsokkal felszerelni.
A közlekedésbiztonsági kampány, amely különböző televízió csatornákon, rádióadókon, köztéri óriásplakáton és online felületeken jelenik meg még a hó végéig tart. A kampányunk szakmai partnerei az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) és a GRSP Magyarország Egyesület.
A kezdeményezés egyik legfőbb célja, hogy bővítse az autósok téli gumiabroncsokkal kapcsolatos tudását. Ennek érdekében többek között a nyári gumiabroncsok lecserélésének szükségességéről, és a téli abroncsok megfelelő használatával kapcsolatos tudnivalókat osztunk meg az autósokkal.
–Mik az új európai gumiabroncs címkézés fő irányai?
–2012. november 1-től minden, az Európai Unióban forgalomba hozott gumiabroncsot újfajta, egységes címkével kell ellátni. A színes és informatív jelölések alapján a vásárló segítséget kap, hogy megismerje az adott gumiabroncs legfontosabb jellemzőit, bár ezek nem tartalmaznak kritériumokat a téli útviszonyok között igazán fontos tulajdonságokról!
A gumiabroncs címke gyakorlatilag úgy néz ki, mint a háztartási gépeken található energiaosztály-besorolások: az ABC-betűi és színes sávok jelölik, hogy az adott gumiabroncs a gyártója szerint mennyire jól teljesít.
–Hogyan kell értelmezni a gumiabroncs címkén található információkat?
–A címkén az egyik jelölés a gördülési ellenállás nagyságáról, vagyis lényegében az üzemanyag-hatékonyságról tudósít, a másik pedig az úgynevezett nedves tapadási mutatót, azaz a vizes úton szükséges fékút hosszát szemlélteti. Csakúgy, mint a háztartási berendezéseknél, az A-kategóriás abroncsok a legjobbak, míg a G-kategóriába soroltak a leggyengébbek.
A harmadik jelölés a kerekek által keltett külső zaj mértékére utal. A pontos decibel-érték mellett a hangszóró-jel előtti fekete hanghullámok száma mutatja, hogy csendesebb vagy épp hangosabb abroncsot készülünk vásárolni.
–Hogyan lehetne és mivel rávenni a tudatosabb téli gumi cserére a hazai autósokat?
–Elsősorban azzal, hogy mint mantrát, elmondjuk mindenhol, és így most a VG olvasóinak is, hogy tévhit, hogy a téli gumiabroncsot csak havazás esetén szükséges igazán felszerelni. Mind tudományos, mind szakmai érvek is alátámasztják, hogy érdemes már olyan időjárási viszonyok között is a téli abroncsokat felrakatni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed.
Mindennek az az egyszerű oka, hogy a téli gumiabroncs a lamelláknak köszönhető jobban tapad, így a téli időjárásban a lehető legbiztonságosabb közlekedést teszi lehetővé. A hosszanti és oldalirányú mély mintaárkok kivetik magukból a havat és biztosítják a jó vízelvezetést a havas, sáros, latyakos, vagy jeges és jégkásás utakon. A nyárinál lágyabb gumikeverék emellett a hideg, 7 Celsius fok alatti aszfalton sem válik merevvé, hanem rugalmas marad, és így az elvárt tapadást nyújtja.
Itt is hangsúlyozni szeretnék, hogy a téli gumiabroncsok felszerelése életeket menthet. Komolyabb havazás esetén pedig a hólánc használata is ajánlott.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség mindenki figyelmét szeretné felhívni, hogy ne bízza a véletlenre saját és családja, valamint környezete biztonságát. A téli gumiabroncsot nem véletlenül hívják télinek!
–Mik a jövőre vonatkozó tervekeik?
–A téligumi-használat szigorítását javasoljuk a jövő év végétől és erről már ez év elejétől egyeztetést kezdeményeztünk a kormánnyal és más szakmai szövetségekkel.
Az első fecske ebben a témában a budapesti sárga taxik, miszerint kötelező számukra a téligumiabroncs-használat már október 15-től. Szerintünk hatékony lenne, ha ezt ki lehetne terjeszteni a teljes közlekedési társadalomra, vagy legalábbis szigorítani kellene a jelenlegi puha előírásokon.
Becslésük szerint tavalyi évben az autósok 40 százaléka nem váltott, és nem téli gumiabronccsal közlekedett. Arról nincs pontos adat, hogy a nem megfelelő (téli) abroncs használata hány balesetet okozott.
A másik jövőbe mutató terve a szövetségnek, hogy ma Magyarországon 3000-3500 olyan műhely van, ahol foglalkoznak gumiabroncs szereléssel. Véleményünk szerint és szakmai visszajelzések alapján is, e műhelyek között elég nagy minőségi eltérések vannak. A hosszabb távú terveink közt szerepel egy egységes minősítő rendszer kidolgozása.
A jövő év második felében lehetnek már látható jelei a szervizminősítő rendszernek, és reméljük, hogy a vásárlók majd a közös minimumrendszer alapján dolgozó, és a szövetség által ajánlott szervizeket keresik föl.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.