BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Interjú Morenth Péterrel a Magyar Gumiabroncs Szövetség Ügyvezető elnökével

–Mikor alakult a Magyar Gumiabroncs Szövetség és milyen céllal?
–A 2011. augusztus 26-n alakult meg a HTA (a szövetség angol rövidítése), amelynek elsődleges küldetése, hogy képviselje és megvédje a gumiabroncs iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon.

A Szövetség - a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett - segíti a hazai gyártókat és a nagykereskedő, elosztóipar képviselőit abban a törekvésükben, hogy a gumiabroncs-gyártással és felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek.

–Kik a társulás tagjai és mit képviselnek?
–Hazánkban hét gumiabroncsgyártó képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel: az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear-Dunlop, a Hankook, a Michelin és a Pirelli, egyben ők képezik a HTA tagságát, és első számú vezetői alkotják a szervezet elnökségét.

Jelenleg három (3) gyártó rendelkezik gumiabroncsgyártással foglalkozó üzemegységgel: Bridgestone (Tatabánya), Hankook (Rácalmás), Michelin (Budapest és Nyíregyháza), és egy (1) gyártó rendelkezik autóipari alkatrészek előállítására szakosodott üzemegységekkel, a Continental.

A gumiabroncs iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül mintegy 5 ezer fő, közvetve több mint 15 ezer fő. Az iparág belföldi értékesítésének és exportjának tavalyi (2012) éves nagysága 365 milliárd forint volt.

–Mi a mostani 2013-as őszi kampányuk fő üzenete?
–Társadalmi célú közlekedésbiztonsági reklámkampányt indítottunk annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmet a téli gumiabroncs használatára. A kezdeményezéstől azt várjuk, hogy egyre több autós ismeri fel, hogy biztonságosabb a járműveket az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal felszerelni, így 7 oC alatt téli gumiabroncsokkal felszerelni.

A közlekedésbiztonsági kampány, amely különböző televízió csatornákon, rádióadókon, köztéri óriásplakáton és online felületeken jelenik meg még a hó végéig tart. A kampányunk szakmai partnerei az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) és a GRSP Magyarország Egyesület.

A kezdeményezés egyik legfőbb célja, hogy bővítse az autósok téli gumiabroncsokkal kapcsolatos tudását. Ennek érdekében többek között a nyári gumiabroncsok lecserélésének szükségességéről, és a téli abroncsok megfelelő használatával kapcsolatos tudnivalókat osztunk meg az autósokkal.

–Mik az új európai gumiabroncs címkézés fő irányai?
–2012. november 1-től minden, az Európai Unióban forgalomba hozott gumiabroncsot újfajta, egységes címkével kell ellátni. A színes és informatív jelölések alapján a vásárló segítséget kap, hogy megismerje az adott gumiabroncs legfontosabb jellemzőit, bár ezek nem tartalmaznak kritériumokat a téli útviszonyok között igazán fontos tulajdonságokról!

A gumiabroncs címke gyakorlatilag úgy néz ki, mint a háztartási gépeken található energiaosztály-besorolások: az ABC-betűi és színes sávok jelölik, hogy az adott gumiabroncs a gyártója szerint mennyire jól teljesít.

–Hogyan kell értelmezni a gumiabroncs címkén található információkat?
–A címkén az egyik jelölés a gördülési ellenállás nagyságáról, vagyis lényegében az üzemanyag-hatékonyságról tudósít, a másik pedig az úgynevezett nedves tapadási mutatót, azaz a vizes úton szükséges fékút hosszát szemlélteti. Csakúgy, mint a háztartási berendezéseknél, az A-kategóriás abroncsok a legjobbak, míg a G-kategóriába soroltak a leggyengébbek.

A harmadik jelölés a kerekek által keltett külső zaj mértékére utal. A pontos decibel-érték mellett a hangszóró-jel előtti fekete hanghullámok száma mutatja, hogy csendesebb vagy épp hangosabb abroncsot készülünk vásárolni.

–Hogyan lehetne és mivel rávenni a tudatosabb téli gumi cserére a hazai autósokat?
–Elsősorban azzal, hogy mint mantrát, elmondjuk mindenhol, és így most a VG olvasóinak is, hogy tévhit, hogy a téli gumiabroncsot csak havazás esetén szükséges igazán felszerelni. Mind tudományos, mind szakmai érvek is alátámasztják, hogy érdemes már olyan időjárási viszonyok között is a téli abroncsokat felrakatni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed.

Mindennek az az egyszerű oka, hogy a téli gumiabroncs a lamelláknak köszönhető jobban tapad, így a téli időjárásban a lehető legbiztonságosabb közlekedést teszi lehetővé. A hosszanti és oldalirányú mély mintaárkok kivetik magukból a havat és biztosítják a jó vízelvezetést a havas, sáros, latyakos, vagy jeges és jégkásás utakon. A nyárinál lágyabb gumikeverék emellett a hideg, 7 Celsius fok alatti aszfalton sem válik merevvé, hanem rugalmas marad, és így az elvárt tapadást nyújtja.

Itt is hangsúlyozni szeretnék, hogy a téli gumiabroncsok felszerelése életeket menthet. Komolyabb havazás esetén pedig a hólánc használata is ajánlott.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség mindenki figyelmét szeretné felhívni, hogy ne bízza a véletlenre saját és családja, valamint környezete biztonságát. A téli gumiabroncsot nem véletlenül hívják télinek!


–Mik a jövőre vonatkozó tervekeik?
–A téligumi-használat szigorítását javasoljuk a jövő év végétől és erről már ez év elejétől egyeztetést kezdeményeztünk a kormánnyal és más szakmai szövetségekkel.

Az első fecske ebben a témában a budapesti sárga taxik, miszerint kötelező számukra a téligumiabroncs-használat már október 15-től. Szerintünk hatékony lenne, ha ezt ki lehetne terjeszteni a teljes közlekedési társadalomra, vagy legalábbis szigorítani kellene a jelenlegi puha előírásokon.

Becslésük szerint tavalyi évben az autósok 40 százaléka nem váltott, és nem téli gumiabronccsal közlekedett. Arról nincs pontos adat, hogy a nem megfelelő (téli) abroncs használata hány balesetet okozott.

A másik jövőbe mutató terve a szövetségnek, hogy ma Magyarországon 3000-3500 olyan műhely van, ahol foglalkoznak gumiabroncs szereléssel. Véleményünk szerint és szakmai visszajelzések alapján is, e műhelyek között elég nagy minőségi eltérések vannak. A hosszabb távú terveink közt szerepel egy egységes minősítő rendszer kidolgozása.

A jövő év második felében lehetnek már látható jelei a szervizminősítő rendszernek, és reméljük, hogy a vásárlók majd a közös minimumrendszer alapján dolgozó, és a szövetség által ajánlott szervizeket keresik föl.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.