A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése alapján a magyar e-kereskedelem teljesítménye elérte a 425 milliárd forintot, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez megfelel az előzetes várakozásoknak. Szakemberek arra hívják fel a figyelmünket, hogy nem ez a legmagasabb növekedési ütem, hiszen a korábbi években ennél kicsivel nagyobb volt a szegmens bővülése. A növekedés tehát lassuló tendencián van, ugyanakkor ez természetes folyamat része. A magyarázat elsősorban az online vásárlói bázis növekedésének lassulásában keresendő; ma már 3,2 millió aktív online vásárló él Magyarországon. Minél inkább közeledünk a növekedési plafonhoz, a növekedés annál inkább lassul.
A továbbiakban a növekedést elsősorban a vásárlási gyakoriság és az átlagos kosárérték növekedése fogja eredményezni.
Ezek a mutatók stabilan nőnek; ma már az aktív vásárlók havi rendszerességgel rendelnek valamit az interneten és átlagosan 11 ezer forintot költenek. Ugyanakkor érdemes látni, hogy ezek a mutatók is félrevezetők lehetnek. A napi fogyasztási cikkek forgalmazásának felpörgése természetes módon fogja csökkenteni az átlagos kosárértéket, ugyanakkor jelentős mértékben fogja segíteni a teljes szektor eredményeit.
Szakértők szerint az úgynevezett FMCG szektor, amely magába foglalja az élelmiszerek, a háztartási cikkek és drogériai termékek piacát is, jelentős hatást gyakorolhat az egész e-kereskedelemre. Sőt, az is elképzelhető, hogy a piacvezető áruházak versenyébe is beleszól. A két hiperlánc, a Tesco és az Auchan mellett több szereplő bejelentkezett a non-food FMCG piaci részesedéséért; a Rossmann, a DM és az eMag jelentős erőforrásokat fordít az online eredmények növelésére.
A folyamatos versengés azonban nem csak erre a szegmensre jellemző, hanem állandónak tekinthető. A korábbi években az öldöklő árverseny elsősorban a kereskedelmi főszezonra korlátozódott, mára viszont állandósult. Gyakorlatilag nem telik el hét, hogy a vezető webáruházak ne állnának elő valamilyen hangzatos névre keresztelt leárazás kampánnyal. Az árakciók mellett az ingyenes szállítás felajánlása tekinthető éltalánosan alkalmazott kampánytípusnak.
Míg a leárazások elsősorban a kosárérték növelését idézik elő, addig az ingyenes szállítás biztosítása az alacsonyabb árral forgalmazott termékek eladását pörgeti fel. Ráadásul ezek az akciók ma már könnyedén szem elé kerülnek, hiszen a hagyományos ár-összehasonlítók mellett (Árukereső, Árgép, Olcsobbat.hu) ingyenes piacterek is léteznek.
A hazai e-kereskedelemben kifejezetten erős az árverseny mértéke, ami hozzájárul a szegmens dinamikus fejlődéséhez, ugyanakkor meg is nehezíti a kisebb webáruházak mindennapjait.
Részben ez a magyarázata annak, hogy a számos webáruház tervez külföldi boltnyitást, amelynek köszönhetően csökkenthetnék a piactól való függésüket. Továbbra is Románia és Szlovákia számít a legkedveltebb célpiacnak, ugyanakkor túlzás lenne azt állítani, hogy a valóságban a terveket minden alkalommal tettek követik.
Egyelőre kevés magyar webáruházat említhetünk, amely a szomszédos régiókban jelentős piaci részesedésre tettek szert. Az Extreme Digital számos közép-európai piacon képviselteti magát, Horvátországban jelentős márkaismertséget tudva magáénak, azonban kevés hazai tulajdonú webáruház említhető, amely jelentős exporttevékenységet folytat. Ez hamarosan megváltozhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.