BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rugalmasság a kulcsszó a juttatásoknál 2021-ben

A koronavírus-járvány a juttatások tervezését is megnehezítette a hazai vállalatoknál. A bizonytalanság nyomán több forgatókönyvvel is érdemes készülniük a cégeknek, hogy kellően rugalmasan tudjanak reagálni a változásokra.

Egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben azok a vállalkozások idén, amelyek egyéb juttatásokat is terveznek adni alkalmazottaiknak. A koronavírus-járvány okozta bizonytalanság ugyanis a cafeteria-keretek tervezését is nehézzé tette, miután még 2021-ben is hiányoznak azok a stabil pontok, amelyek mentén egy vállalkozás üzleti évét tervezni lehet.

A béren kívüli juttatásoknál már tavaly is látszott a gazdasági visszaesésből eredő bizonytalanság.

Sok ügyfelünknél tapasztaltuk, hogy márciusban felfüggesztették a béren kívüli juttatások nyújtását, majd az év második felében, a járványhelyzet enyhülése után szétosztották a cafeteriára szánt keret maradékát – nyilatkozta a Világgazdaságnak Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója.

Hozzátette: az látszik, hogy a munkáltatók az idén is igyekeznek felmérni a lehetőségeket a juttatások nyújtása kapcsán, ám a tervezést megnehezíti, hogy a juttatásokért felelős HR-terület sokszor nem kap elég segítséget, információt a pénzügyi területtől, illetve a menedzsmenttől.

Az ügyvezető igazgató szerint ugyanakkor ma már sokkal helyesebb juttatásokról, és nem cafeteriáról beszélni, hiszen egy munkáltatói oldalról indított célzott juttatás sok esetben jobban tudja támogatni az aktuális munkáltatói célokat.

Fotó: iStock

Az idei évet illetően ugyanakkor már jól látszik, hogy most is folytatódik a 2019-ben indult csökkenő trend a juttatások átlagos összegénél.

A Cafeteria TREND nem reprezentatív, 658 munkaadó megkérdezésével készült felmérése szerint az átlagos juttatási keret 6,6 százalékkal alacsonyabb a 2020-asnál. Ez részleteiben azt jelenti, hogy az átlagos, nettó keret 273 ezerről 257 ezer forintra, a bruttó pedig 371-ről 339 ezerre csökkent.

Fata László, a Cafeteria TREND magazin szakértője szerint az is figyelemre méltó, hogy a keretek nem arányosan csökkennek: miközben az évi 300 ezer forint feletti sávban alig történt változás, a legfeljebb 100 ezer forintos kategória – ahová a béren kívüli juttatást nem adó cégek is tartoznak – súlya 6-ról 17 százalékra ugrott. Szintén jelentős változás 2020-hoz képest, hogy a nettó keretet felajánló vállalkozások aránya 25-ről 36 százalékra emelkedett.

Középpontban a család

Szendrő Tamás szerint a mostani helyzetben a rutinszerű tervezés, a fix költségvetés helyett rugalmasan, több forgatókönyvvel érdemes készülniük a cégeknek, hogy akár egy-két hónapon belül is az aktuális lehetőségekhez, illetve munkavállalói igényekhezlehessen igazítani a juttatásokat. Ma sem lehet tudni például – tette hozzá –, hogy milyen ütemben nyílik ki az ország, mikor jöhetnek lazítások a most érvényben lévő korlátozásokhoz képest.

A járványhelyzet ugyanakkor az ügyvezető igazgató szerint arra is ráirányította a figyelmet, hogy az eddigieknél sokkal fontosabbá vált a munkavállalók számára a biztonság és a családtagok támogatása.

Ezt alátámasztotta az Edenred tavaly novemberben Magyarországon készített kutatása is, amelynek eredménye szerint a megkérdezettek – döntően aktív munkavállalók – 72 százaléka jelenleg is rendszeresen támogatja anyagilag egy vagy több családtagját. Erre a válaszadók zöme a jövedelmének 5-20 százalékát költi, de egytizedüknél 50 százalék fölötti a családtagok támogatására szánt jövedelemarány.

A támogatottak a segítséget jellemzően élelmiszerre, ruhára, gyógyszerre és rezsire költik, vagyis ezek a családtagok közötti transzferek láthatóan az alapvető szükségletek kielégítését szolgálják. Ami pedig különösen fontos, hogy a családtag-támogatás lehetőségét el is várják a dolgozók: 77 százalékuk – ha lehetősége lenne rá – szívesen választana olyan juttatási formát, amelyet közvetlenül megoszthat családtagjaival.

Erre az igényre született meg az Edenred új kártyacsaládja, amely február elseje óta elérhető.

A konstrukció lényege, hogy a munkaadó közvetlenül a munkavállaló családtagjait támogatja. A munkaadó a támogatást a családtag nevére kiállított pre-paid (előrefizetett) kártyán teszi elérhetővé, amit aztán a hozzátartozó meghatározott termékkörök vásárlására használhat. Fontos ugyanakkor, hogy a kártyán lévő összeg készpénzként nem vehető fel. A juttatás nagy előnye, hogy az „egyéb jövedelem” kategóriában adózik, 37,65 százalékos teher mellett.

Van élet a SZÉP Kártyán túl is

Fata László szerint az kétségtelen, hogy a SZÉP Kártya továbbra is meghatározó szerepet játszik a béren kívüli juttatásoknál. Ezt segíti az is, hogy a munkáltató június 30-ig várhatóan 15 százalékos közteherrel adhatja szálláshely alszámlára 400 ezer, vendéglátásra 265 ezer, szabadidőre 135 ezer forintos éves keretösszegig.

A SZÉP Kártya szempontjából viszont kulcskérdés, hogy a nyári szezonra tényleg „ki tud-e nyitni” az ország, hiszen ha az újraindulás nem, vagy korlátozottan valósulhat meg, akkor idén nehezebben használhatók majd fel az üdülésre, pihenésre szánt keretösszegek.

Az idei feltöltések költségmentes felhasználására azonban 2023. május 31-ig adott a lehetőség. A szakértő szerint a sport- és a kulturális belépőknél is hasonló a helyzet.

A SZÉP Kártya mellett is vannak olyan juttatási formák – emelte ki Fata László –, amelyek a járványhelyzetben is vonzóak lehetnek az érintett munkavállalók számára: ilyen például az óvodai, bölcsődei költségek térítésének vagy a csekély értékű ajándék adásának a lehetősége.

A járványügyi szűrővizsgálat adómentes juttatási elemként való megjelenése pedig ráirányította a figyelmet a már egy ideje szintén adómentesen adható oltásokra (minden védőoltásra vonatkozik a kedvezmény a kullancstól az influenzáig), amit korábban kevesen használtak, de érzékelhető a további egészség célú juttatások felértékelődése is (például egészségbiztosítási szolgáltatások).

Szendrő Tamás szintén úgy látja, hogy a SZÉP Kártya változatlanul fontos eleme a béren kívüli juttatások rendszerének Magyarországon.

Ezzel együtt – emelte ki – szükségesek az olyan juttatási elemek is, amelyek a mostani, gyorsan változó környezetben is hatékonyan alkalmazhatók, és találkoznak a munkavállalók igényeivel is. Az ügyvezető igazgató szerint a cégek is tisztában vannak azzal, hogy a béren kívüli juttatások fontos szerepet játszanak a munkavállalói elkötelezettség fenntartásában, és keresik a jó eszközöket a megfelelő kínálat összeállításához.

Edenred családi kártyák – Egy újszerű megoldás

Az Edenred platformja az egyik legnépszerűbb a tranzakciós megoldások és a kártya alapú a juttatások piacán. Az Edenred mindennapi társ a munka világában, amely több mint 850 000 vállalati ügyfél kiszolgálásával 50 millió munkavállalót és 2 millió elfogadóhelyi partnert köt össze a világ 46 országában.

Magyarországon több ezer munkáltató és több százezer munkavállaló ismeri és használja naponta a cég termékeit és megoldásait.

A vállalat szolgáltatásai a hazai piacon is kiszolgálják a munkavállalói juttatások, eladás- és vásárlásösztönző megoldások, szociális juttatások területein felmerülő igényeket a legmodernebb Mastercard kártyás megoldásokon és hagyományos papír alapú utalványokon keresztül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.