A koronavírus-járvány teljesen felforgatta a fizetési szokásainkat 2020-ban. Csaknem 11 százalékkal nőtt a magyarországi kártyás vásárlások értéke 2019-hez képest, míg a készpénzfelvételeké több mint 5 százalékkal csökkent. Vagyis a koronavírus-járvány felgyorsította a pénzforgalom digitalizációját Magyarországon. Míg 2019-ben még csak megközelítette a kártyás fizetések értéke a 7000 milliárd forintot, addig 2020-ban már 7726 milliárdra rúgott. Eközben a készpénzfelvételek értéke a 2019-es 8734 milliárd forintról több mint 5 százalékkal, 8286 milliárdra csökkent.
Ha a kártyaelfogadó helyek számát vizsgáljuk, míg 2019 végén 111 ezer elfogadóhelyen 177 ezer POS-terminál üzemelt az országban, addig 2020 végére már 123 ezer elfogadóhelyen több mint 203 ezer terminálon fizethettek a vásárlók. Az elfogadóhelyek száma az első fél évben szinte alig változott, ám a második fél évben több mint 10 százalékkal nőtt. Ebben az a tavaly nyáron elfogadott törvény is szerepet játszott, amelynek értelmében idén január 1-jétől már minden online pénztárgépet használó vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói számára.
A bankkártyával rendelkező felnőttek több mint fele, ahol csak teheti, kártyával fizet – olvasható egy az OTP Bank megbízásából végzett kutatásban. A 18 évnél idősebbeknek csupán a 16 százaléka részesíti előnyben a készpénzes fizetést a bankkártyással vagy mobiltelefonossal szemben. 2020-ban a korábbiaknál jóval több időt töltöttek otthon az emberek – ebből kifolyólag az online vásárlások aránya is megnőtt. Azoknak pedig, akik üzletekben vásároltak, rengeteg helyen hívták fel a figyelmét, hogy a fertőzésveszély csökkentése érdekében inkább kártyával vagy mobiltelefonnal fizessenek a készpénz helyett.
Az OTP Bank megbízásából végzett kutatás alapján a felnőtt lakosság nagyjából 80 százaléka rendelkezik bankkártyával, és az említettek 57 százaléka, ahol csak lehet, a kártyás vagy a mobiltelefonos fizetést választja. A készpénzes vásárlásokat a felnőtt lakosság mindössze 16 százaléka részesíti előnyben a bankkártyás vagy mobilos fizetéssel szemben, míg a megkérdezettek 27 százaléka egyaránt használja a készpénzes és az elektronikus fizetési lehetőségeket.
A bankkártya-tulajdonosok 56 százalékával előfordult már, hogy el kellett állnia a vásárlástól, mert nem tudott kártyával fizetni, elegendő készpénz viszont nem volt nála. 2021. január 1-től azonban már minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói részére. Ehhez az OTP-csoport több megoldást is kínált a kereskedők részére, hogy egy vásárlóról se kelljen lemondaniuk
– nyilatkozta Hideg Noémi, az OTP Bank kártyaelfogadás szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező és SZÉP-, valamint más cafeteriakártyát is elfogadó vállalkozásoknak az OTP-csoport POS-terminál-igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú cégek számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát javasolja.
Az online pénztárgépet használó vállalkozások számára törvényben előírt határidő érezhető változást hozott már 2020 végére mind a POS-terminálok igénylésében, mind a SimpleBusiness alkalmazás letöltéseinek számában. Ez utóbbi esetében a szolgáltatáshoz kapcsolódó szerződéskötések felére decemberben, negyedére pedig 2021 januárjában került sor, és továbbra is nagy az érdeklődés. A POS-terminálok iránti igényt tekintve 2020 utolsó negyedévében szintén jelentős emelkedést tapasztalt az OTP-csoport, és azóta is folyamatosan érkeznek az igénylések.
Idén az újranyitás hatására újabb lendületet kapott az elektronikus fizetési megoldások iránti igény. A járvány pénzforgalomra és fizetési szokásokra gyakorolt hatását vizsgáló jegybanki jelentés alapján a tavaszi és az őszi veszélyhelyzet alatt a legtöbb fizetési mód forgalmában visszaesés történt, ami legerőteljesebben a kis értékű készpénzes fizetéseket érintette, viszont több fizetési helyzetben is gyakoribbá vált az elektronikus fizetési módok használata.
Több mint 13 százalékkal nőtt az idei első negyedévben a bankkártya-elfogadó helyek száma
Magyarországon arányaiban mégis az internetes vásárlások forgalma bővült leginkább a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai alapján. Míg 2020 decemberében megközelítőleg 123 ezer fizikai és 24 ezer internetes elfogadóhely tartozott a hazai pénzforgalmi szolgáltatók fizetésikártya-elfogadói hálózatához, addig az előbbiek száma csaknem 140 ezerre, míg az internetes elfogadóhelyeké közel 26 ezerre növekedett 2021 márciusára.
Az OTP Bank adatai alapján a koronavírus-járvány miatti korlátozások feloldásával párhuzamosan tovább növekedett a kártyaelfogadói forgalom, a tranzakciók száma és az átlagos tranzakcióösszeg is. A bank által kihelyezett POS-terminálok száma 2021 első fél évében 10,5 százalékkal emelkedett a tavalyi év azonos időszakához képest.
Az elektronikus fizetési megoldások a járványügyi intézkedések enyhítését követően is népszerűek maradtak. Bár a jogszabályváltozás értelmében 2021. január 1-től kezdődően minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kellett az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói részére, sokan a koronavírus okozta korlátozások miatt szüneteltették még év elején működésüket, vagy a járványtól függetlenül is szezonálisan üzemeltetik vállalkozásukat, ezért csak később, év közben tették lehetővé az elektronikus fizetést. Az első negyedévben a forgalom tekintetében 12 százalékos, míg a tranzakciószámnál 3 százalékos bővülést volt tapasztalható az OTP Bank termináljain. A forgalom dinamikus növekedése a második negyedévben is folytatódott, meghaladta a 20 százalékot, ezzel párhuzamosan nőtt az átlagos tranzakcióösszeg is. A tavalyi év első fél évéhez képest az idei első fél évben 10,5 százalékkal emelkedett az OTP Bank által kihelyezett POS-terminálok száma.
Már az elektronikus fizetés lehetőségét kötelezővé tevő jogszabályváltozás kihirdetésekor felkészültünk a kereskedők fokozott érdeklődésre. A korábbinál lényegesen nagyobb számú termináligénylés miatt ugyan előfordulhattak kisebb csúszások, de minden esetben igyekeztünk kielégíteni a hirtelen jelentkező keresletet. Továbbra is több megoldást kínálunk azon kereskedőknek és szolgáltatóknak, akik még keresik a megfelelő módszert az elektronikus fizetés biztosítására
– mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
Az OTP-csoport elektronikus fizetési megoldásai, a POS-terminálok és a SimpleBusiness mobilalkalmazás iránt továbbra is óriási az érdeklődés. Hogy a kereskedők és szolgáltatók mihamarabb használhassák a vállalkozásukhoz és vásárlóik fizetési szokásaihoz illő megoldást, a hitelintézet már futárszolgálattal is kiszállíthatja a POS-terminálokat.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.