BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot ment az e-kereskedelem az utolsó negyedévben

Hatalmas lendületet vett az online kereskedelem 2020 utolsó negyedévében. A jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján a legtöbb piaci szakértő 70%-ot elérő éves növekedésről beszél, amire az „elképesztő” kifejezés nem tűnik túlzónak. De hogyan lehetett képes erre az online szektor?

Már hozzászokhattunk, hogy minden tendenciára a koronavírus-válság ad magyarázatot, most sincs ez másként. Egy évvel ezelőtt a korlátozások elején

pánikvásárlástól, kiürülő fizikai boltokról és a beszerzési láncok akadozásáról kellett beszélni.

Az e-kereskedelem azonnal a saját javára tudta fordítani a helyzetet; a biztonságosabb online vásárlás egyre népszerűbbé vált.

A megkérdezett marketingszakértő szerint azonban sokan félreértettük az akkor kialakult helyzetet. Az uralkodó nézet szerint jelentősen nőtt az aktív vásárlói bázis, vagyis

az online shopok felé fordultak azok is, akik korábban elutasították a vásárlásnak ezt a módját.

A szakértő szerint azonban ez téves következtetés volt, hiszen a növekedési plafon megakadályozta, hogy nagy tömegek lépjenek be az aktív online vásárlók táborába.

Fotó: pixabay

A piac növekedését elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedése táplálta, vagyis akik már korábban aktív vásárlónak számítottak, egyre gyakrabban használták a webáruházak szolgáltatásait. Így fordulhatott elő, hogy a 2020 második negyedévében az e-kereskedelem növekedése elérte a 47%-ot. A harmadik negyedévet sokkal kisebb növekedés jellemezte, mintegy 19%-ot mérhettünk. Az utolsó negyedévben azonban minden összeállt; a webáruházak felkészültek a vásárlói rohamra, az ellátási láncok zavartalanul működtek, új érintésmentes csomagautomata szolgáltatások jelentek meg, ráadásul felerősödött a járvány, ami újra a lakásaikba száműzte az embereket. Ennek következményeként

az utolsó negyedév éves növekedése elérhette vagy meghaladhatta a 70%-ot, ami más körülmények között elképzelhetetlen lett volna.

Mindemellett az e-kereskedelemben más tendenciák is előtérbe kerültek; egyre nagyobb a bankkártyás fizetések aránya, akár utánvét esetén is. Noha a készpénz visszaszorulása természetes folyamat, a járványhelyzet felgyorsította ezt. Másik lényeges trendváltozás a 55 év felettiek egyre nagyobb jelenléte a vásárlói bázisban; egyes felmérések szerint napjainkban az online bevételek negyede ettől a korcsoporttól származik. Nem nehéz megjósolni, hogy a kereskedők egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek majd az idősek igényeinek kiszolgálására, illetve az edukációjukra. Utóbbi igencsak gyerekcipőben jár, gyakorlatilag nem tudunk olyan országos kampányról, ami az idősebb generációk alapszintű informálását tűzte ki célul.

Persze most mindenkit az foglalkoztat, merre tart az e-kereskedelem, és mi várható, ha végre visszatérhetünk a rendes életünkhöz. A szakértők szinte kivétel nélkül egyetértenek abban, hogy

egy év alatt a vásárlói szokások olyan mértékben változtak, ami kizárja annak a lehetőségét, hogy az online piac visszatérjen a 2019-es tendenciáihoz.

Arra kell számítanunk, hogy a poszt-covid időszak új kihívásokat és új lehetőségeket tartogat, tehát újra a jól alkalmazkodó e-kereskedők kerülnek versenyelőnybe.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.