A 2016-os lesz az az év, amikor el kell kezdenie a kormánypártoknak bemutatnia, hogy miért érdemes rájuk szavazni. Ez még ugyan kommunikációs szempontból a kampány bevezető szakasza lesz, de sok mindent determinál 2018-ra - írják a Policy Agenda elemzői. Szerintük 3+1 fontos eszközzel próbálhatja a kormány népszerűbbé tenni magát.
Az egyik leglátványosabb lépés az újabb rezsicsökkentés léehet: a közműszolgáltatók állami tulajdonba kerülése csak akkor nyer bármilyen értelmet a választók számára, ha az olcsósággal jár. Ezért az elemzők szerint 2017 elején, majd 2018 elején jól sejthetően rezsicsökkentés lesz, ekkor már ugyanis lényegében a gáz, és villamos energiában csak az állam lesz a szolgáltató, azaz minden csökkentés a korábbi lépéseket igazolja.
Az természetesen kérdéses, hogy az újabb árcsökkentés veszteségét ki teremti elő - teszik hozzá. Még ha egy részét esetleg az olcsóbb beszerzési költségek miatt le is nyeli a rendszer, mindenképpen lesz egy veszteséghányad, amit az állami közműszolgáltatónak, vagy az MVM-nek kell finanszíroznia, vagyis végső soron az adófizetőknek. Ennek mértékéről azonban hiába lesznek politikai, és szakmai viták, azok pont abban a mederben maradnak, mint a rezsicsökkentés hatékonyságáról szóló 2012/2013-asok, azaz a választók széles rétegét nem érintik meg.
A második kampányalapot a bérek adhatják. A ez év elején a kormánypártok egyszer már elővették a keményen dolgozó kisember szlogent, de tartalommal nem töltötték meg - a választásig azonban két eszközzel is látványos eredményeket érhet el a kormány. A 2016. évi minimálbértárgyalások alapján azt látjuk, hogy a kormány kivár, és politikai időzítés alapján akarja meghatározni a béremelések ütemezését. Ezért a Policy Agenda várakozásai szerint 2017-ben és 2018-ban jelentős minimálbéremelést terveznek, ahogy ezt 2001-2002-ben is tették. Ehhez társulhat az szja további csökkentése, ha ezt a gazdasági körülmények engedik.
Harmadik, a jelenleg is működő leglátványosabb pontként kell számolni a biztonság ügyével. A menekültkérdés politikai termékként való fenntartása továbbra is egyértelműen szükséges a kormány számára. Viszonylag kis ráfordítással folyamatosan hangsúlyozhatják, hogy „megvédjük az országot”.
Ezen kívül szinte minden más téren a hibák elkerülése a legfontosabb feladata a kormánynak. Minden kormányon lévő párt számára az egyik legfontosabb választási kampányeleme, hogy nem szabad hibát elkövetnie a kormányzás még reflektorfényben sem lévő területein - ha hatástalanítják a potenciális politikai aknának, akkor az újraválasztás szempontjából nagyot nem tudnak rontani.
Ami a kormány kritikáját illeti, az elemzők szerint a jövő évnek az lesz a kérdése, hogy az ellenzéki pártok képesek lesznek e elvinni a rezsicsökkentés, és a béremelés ügyét a kormány elől, vagy a kormányzati kommunikáció mindent képes lesz letarolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.