Hiperszonikus utasszállító repülőgép terveivel állt elő a Boeing egy atlantai konferencián. „A sebesség felbecsülhetetlen értékű” – emelte ki a Popular Mechanics szerint a repülőgépgyártó vállalat hiperszonikus részlegének vezető tudósa, Kevin Bowcutt a gép egyik legkarakteresebb tulajdonságát. A tervek szerint a jármű 6500 kilométer per órás sebességgel repülhet majd, ezzel 2,5-szer gyorsabb lenne a híres-hírhedt Concorde-nál. A Boeing gépe a Concorde-nál 30 ezer lábbal magasabban, 95 ezer láb, azaz csaknem 30 ezer méteres magasságban közlekedhet.
Innen már látható lesz a Föld görbülete és az űr sötétsége. Nagyszerű lesz a panoráma
– magyarázta Bowcutt. Előfordulhat azonban, hogy ezt a kilátást az utasok – és akár a pilóták is – nem a most megszokott módon, hanem csupán virtuális ablakon, kamerákon keresztül csodálhatják majd.
Katonai és kereskedelmi célokra egyaránt használhatják a repülőgépet, erre azonban még húsz-harminc évet várni kell,
a Boeing ugyanis egyelőre csak egy koncepciót vázolt fel. „Egy kereskedelmi gép esetében több szempontot is figyelembe kell venni, így a piaci tényezőket, hatósági és környezeti követelményeket, mindennek össze kell állnia” – mondta Bowcutt. A hiperszonikus repülőgép fejlesztésén már 1956 óta dolgozik a Boeing, többek közt az X–15, X–43 és X–51 jelű kísérleti gépekkel állították be az újabb és újabb gyorsasági rekordokat.
A Boeingnek azonban nem csupán a saját rekordjait kell túlszárnyalnia, hanem szemmel kell tartania a versenytársak fejlesztéseit is. A két amerikai cég, az Aerion Corporation és a Lockheed Martin által tervezett AS2 üzleti sugárhajtású repülő mindössze 12 utast tud majd szállítani, ám már 2023-ban üzembe helyezhetik. Közben pedig Kína is előállt idén egy hiperszonikus repülőt fejlesztő tervvel, a bemutatott kettős szárnyú gép két óra alatt teheti majd meg a New York–Peking utat.
Az Air France és a British Airways által üzemeltetett szuperszonikus utasszállító 1976 januárjában szállított először utasokat, és 24 évig nem volt probléma a géptípussal, a 2000-ben történt párizsi baleset után azonban ideiglenes repülési tilalmat rendeltek el rá, és végül 2003-ban ki is vonták
a forgalomból. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.