Ha elvesztetted a fonalat, hogy hányan posztoltak mostanában képet magukról egy Forma–1-es versenyen vagy Taylor Swift-koncerten, akkor nagy valószínűséggel nem vagy egyedül. A Collinson International – amely a repülőtéri Priority Pass és LoungeKey várók tulajdonosa – kutatása szerint a sporttal és a zenével összefüggő turizmus soha nem látott ütemben növekszik, az előrejelzések szerint 2032-re egy 1,5 ezer milliárd dolláros iparág jön létre.
A bevétel nagyobb részét a sportturizmus adja majd. A 2023-ban 564,7 milliárd dollárra becsült érték a következő nyolc évben várhatóan 1,33 ezer milliárd dollárra emelkedik. A zenei turizmus eközben az előrejelzések szerint további 13,8 milliárd dollárral járul majd hozzá a szektor árbevételéhez, ami több mint a kétszerese a jelenlegi 6,6 milliárd dollárnak.
A Collinson elemzése kizárólag a repülőgépes utazásokat veszi számításba – belföldieket és külföldieket egyaránt. A 17 országból származó 8537 megkérdezett utazó több mint négyötöde (83 százalék) utazott már repülővel sporteseményre, míg 71 százalékuk az elmúlt három évben szállt repülőre egy koncert miatt, vagy tervezi ezt a következő 12 hónapban. Az elemzés készítői megjegyzik, hogy lineáris növekedést tételeztek fel. Ez kicsit csalóka lehet, hiszen a szektor általában nagy események alkalmával lendül fel igazán, ilyen például a mostani párizsi olimpia, vagy Taylor Swit „Eras Tour” című világ körüli koncertsorozata.
Az emberek a tárgyak helyett egy inkább az élményeket értékelik
– mondta a Bloombergnek Christopher Ross, a Collinson International EMEA elnöke. „Ha valaki sport- vagy zenei eseményre megy, az élmény nem csak akkor kezdődik, amikor belép a stadionba. Izgalom maga a tervezés és az utazás is” – tette hozzá.
A rendezvényekre utazók mintegy 83 százaléka futballmérkőzésekre, kosárlabda-mérkőzésekre, olimpiára, F1-es versenyekre vagy teniszbajnokságokra tart – csökkenő sorrendben az öt legnépszerűbb sporteseményre. Egy olyan világban, ahol a streaminghálózatok könnyen nyitnak utat egy adott sportág iránti rajongáshoz, Ross szerint
sokkal inkább valósággá vált a globális rajongóvá válás lehetősége.
A foci a felmérésben részt vevő sportrajongók 69 százalékát vonzotta. Jellemző tendencia, hogy egyre népszerűbb a fiatalok körében a Forma–1, ebben nagy szerepe van a Netflix 2019-ben bemutott a Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) című dokumentumsorozatának.
A száguldó cirkusz iránt rajongók 30 százaléka a sorozatnak tulajdonította a sportág iránti érdeklődését. 2023-ban egy átlagos versenyhétvégén több mint 270 ezer néző volt jelen személyesen egy futamon, a 2019-es átlag csak 195 ezer.
A biznisz értékét nemcsak az érdeklődők száma, de a jegyárak emelkedése is növeli. Az Egyesült Királyságban az idei nyári futamokra a jegyek ára elérte a 600 fontot (kb. 280 ezer forint) a legjobb helyekért, az általános belépő pedig gyakran több mint 400 fontba kerül fejenként – a két évvel ezelőtti 300 fonthoz képest. Ez még Lewis Hamiltonnál is kiverte a biztosítékot, tiltakozott az ilyen mértékben emelkedő árak ellen.
A jegyek azonban csak egy részét jelentik a sportturizmusnak, ott vannak a szállásköltségek, az étkezés, a taxizás, az ajándéktárgyak vásárlása és még egy csomó egyéb költség is. A Collinson adatai szerint az
A párizsi olimpiai játékok, bár a vártnál kisebb nemzetközi turisztikai vonzerővel bírnak, még mindig elég turistát vonzanak ahhoz, hogy az Airbnb-foglalások 133 százalékkal emelkedjenek a tavalyi év azonos időszakához képest. A nemzetközi turisták várhatóan 5 ezer dollár körüli összeget fizetnek a szállodai tartózkodásért, a repülőjegyekért és a rendezvényre szóló jegyekért. A sportrajongók a repülőtereken is szeretnek költeni, a pedig Collinson felmérése szerint
a sportrajongók több mint fele 500 dollárt vagy annál többet költ a reptereken.
Közülük is a 25–34 évesek a legnagyobb költekezők, egyharmaduk 1000 dollárnál is többet költ, miközben a járatára várakozik.
A zenei fronton Collinson a turizmus motorjaként említi az olyan nagyszabású eseményeket, mint a Rock in Rio, a Coachella és Taylor Swift „Eras Tour” című koncertsorozata. Ez utóbbi azonban valószínűleg ritka kivétel lesz a zenei turizmusban. A United Airlines Bloomberg által idézett adatai szerint a Swift-rajongók a koncertek idején 45 százalékkal dobták meg például a müncheni és a milánói desztinációkból származó bevételt. Párizsban pedig simán lenyomták az olimpiai szállodarohamot is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.