BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gazdasági katasztrófa, ami Németországban történik

Gyakorlatilag lehetetlen megjósolni, hogy mi lesz a német gazdasággal, ahol egymás után húzzák le a rolót a nagy múltú német vállalatok. Legutóbb a Volkswagen jelentette be, hogy kész gyárakat bezárni annak érdekében, hogy csökkentse a költségeit. Idén ráadásul ez már a sokadik hasonló lépés a németországi multiktól, amelyek mindig ugyanarra panaszkodnak: brutális megdrágult energia mellett nem képesek fenntartani a versenyképességüket.

Húsz éve nem látott válság van a német gazdaságban, az év eleje óta gyakorlatilag nem telik el úgy hét, hogy ne jelentené be valamelyik nagy múltú vállalat a termelés leépítést vagy gyárbezárást. Ezen a héten sincs másképp, a Volkswagen hétfőn történt bejelentése, miszerint költségcsökkentés érdekében kész bezárni németországi gyárakat, és emiatt felrúghatja a szakszervezetekkel kötött megállapodását az 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi programjáról, amely 2029-ig megakadályozza a létszám leépítést, valóságos hidegzuhanyként érte Németországot. Hogy mekkora baj van a német gazdasággal, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a wolfsburgi székhelyű cég 87 éves története során sosem zárt még be egyetlen gyárat sem saját hazájában.

németország
Tiltakoznak a Volkswagen-gyár dolgozói az igazgatóság gyárbezárásra vonatkozó döntései miatt / Fotó: Moritz Frankenberg / dpa Pool / AFP

Érdemes sorra venni, hogy hány nagy múltú német cég szánta rá magát hasonló tettre az elmúlt három negyedévben:

  • a világ egyik legnagyobb járműipari beszállítójának számító ZF július végén közölte, hogy 14 ezer munkahelyet szüntet meg Németországban, miután az elektromobilitás térnyerése rendkívül érzékenyen érinti a váltókat gyártó céget.
  • A Bosch-t lényegében kitúrják a beszállítói pozíciójából a feltörekvő kínai vállalatok, amelyek sokkal versenyképesebben tudnak termelni, emiatt a német cég 2026 végéig 1200 munkavállalójától válik meg.
  • Az acélipari óriás, a Thyssenkrupp szintén csökkenti a termelési kapacitását, illetve több ezer dolgozójától tervez megválni az iparág nehézségei miatt.
  • Ugyancsak nemrég derült ki, hogy elhagyja Németországot a világ egyik legnagyobb német vegyipari társasága, a BASF. Az energiaintenzív iparágban működő cég arra hivatkozva hozta meg döntését, hogy háborút követően olyannyira megdrágult a termelés Németországban, hogy jobbnak látták, ha a teljes gyártást áthelyezik Kínába.

Hogy ezek cégek ilyen döntést hoztak meg, valahol nem meglepő annak fényében, hogy a megrendelések hiányától szenved a német feldolgozóipar, amely már tavaly is 70 százalékos kapacitással működött. Thomas Schaefer VW-vezérigazgató szerdán az üzemi tanács és az igazgatóság között zajló paprikás hangulatú egyeztetésen, ahol 16 ezer dolgozó volt jelen, azzal védekezett, félmillió Volkswagennel kevesebbet igényelt a piac, Európában pedig kétmillió autóval csökkent a teljes piac méret. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, miközben a teljes kapacitása 14 millió. Ez pedig értelemszerűen költségcsökkentésre kényszeríti a vállalatot.

Lehetetlen fenntartani a versenyképességet a magas energiaárak mellett

Az okok ugyanakkor nagyon hasonlóak az említett cégek lépéseit illetően, a német gazdaság egész egyszerűen elvesztette versenyképességét. Az a modell, ami az olcsó orosz nyersanyagra és fejlett német technológiára épült, és képes volt évtizedeken keresztül Európa legerősebb gazdaságává tenni Németországot, lényegében az orosz-ukrán háború 2022-es kitörésével, és az azt követően kivetett szankciókkal lényegében megszűnt.

A termelés megdrágulása végső soron a versenyképesség elvesztésével jár együtt, ezt látjuk akkor amikor egy elektromos meghajtású autó ára két-három millióval drágább Németországban, mint Kínában, és akkor is, amikor a kínai cégek egymás után szorítják ki a német vállalatokat a beszállítói pozíciókból a versenyképesebb áraikkal. Tehát hiába sikerült az energiaválságot kezelni, ha közben a távol-keleti cégek a helyzeti előnyüket ki tudták használni, ugyanis az Európát sújtó energiaválságból szinte semmit nem éreztek a Távol-Keleten.

németország
Gazdasági katasztrófa, ami Németországban történik / Fotó: AFP

Valami nincs rendben az elektromos autóknál sem

Különösen azért okoz óriási problémát a német gazdaság mostani hanyatlása, mert épp egy technológiai váltás kellős közepén tart a világgazdaság. Az e-autózás elterjedése azonban Németországban komoly korlátokba ütközött azóta, hogy a kormány tavaly decemberben kivezette az e-autók állami támogatását. Az infrastruktúra hiánya és az autóiparban látható elbizonytalanodás a keresletben még hónapok után is érezteti hatását.

A flensburgi Szövetségi Gépjárműszállítási Hatóság szerdán azt közölte, hogy 

augusztusban kvázi összeomlott az elektromos autók értékesítése, egy év alatt összesen 68,8 százalékkal kevesebbet adtak el belőlük.

Összességében a múlt hónapban 197 300 körüli volt az új regisztrációk száma, ami 27,8 százalékkal volt kevesebb, mint az előző év azonos hónapjában. Ráadásul a jövő sem néz ki sokkal fényesebben, a müncheni Ifo Intézet szerint az üzleti környezet mutatója mínusz 24,7 pontra esett a júliusi mínusz 18,5 pont után, amit a cég iparági szakértője csak úgy kommentált, hogy „az autóiparban a hangulat zuhan”, miután az ágazat a megrendelések hiányától szenved.

Politika válság van kibontakozóban

A válságot csak tetézi Németországban, hogy nő a társadalmi elégedetlenség a jelzőlámpa-koalícióval szemen. Bár a keleti tartományokban soha nem volt népszerű az Olaf Scholz fémjelezte politikai vonal, arra azonban hónapokkal ezelőtt talán senki nem számított, hogy akkorát nyer a botrányoktól hangos AfD, mint ahogy hétvégén történt

Szászországban és Türingiában 30 százalék fölött végzett a párt, utóbbi egyúttal azért is volt történelmi, mert a második világháború óta szélsőjobboldali pártnak nem sikerült választásokat nyerni Németországban.

A kormánykoalíció rendkívüli népszerűtlenségét mutatja, hogy a három párt (FDP, SPD és Zöldek) összesen 10,6 százalékot kapott Türingiában, harmadannyit, mint a győztes AfD. Persze Scholzék országosan sokkal jobban állnak, de a 31 százalékos össztámogatottság még mindig kevés lenne a győzelemhez. Mindenesetre most egy évük van arra, hogy valamit visszahozzanak az erodálódó népszerűségükből, ehhez pedig mindenképpen magára kell találnia a német gazdaságnak. 

Magyarország határozott érdeke a német gazdaság begyógyulása

Magyarország számára egyáltalán nem mindegy, hogy mi lesz a német gazdasággal, annál is inkább, mert az idei év egyik nagy tanulsága, hogy a magyar gazdaság teljesítménye még mindig nagyban függ attól, hogy mi történik Németországban.

A magyar exportvezérelt modellnek ugyanis kulcsfontosságú, hogy a külső kereslet mielőbb helyreálljon. Ha a következő hónapokban erre még nem is számíthatunk, jövőre már nagyobb eséllyel. Ráadásul ekkor már lesznek új kapacitások is, hiszen a BMW vagy a CATL új gyártósorai is hadrendbe állnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.