Egy generáció óta nem történt olyan Japánban, ami most megesett. A második fél évben a bérnövekedés meghaladhatja az inflációt, amire harminc éve nem volt példa – derül ki az Asset Management One befektetési alapkezelő cég jelentéséből, amely a CNBC birtokába került.
A japán bérek idén gyorsabban emelkednek, mint 2023-ban, az alapkezelő megállapítás szerint. A havi átlagbér 3,6 százalékkal emelkedett júliusban éves szinten. Ehhez képest a friss élelmiszereket nem tartalmazó fogyasztói árindex csak 2,7 százalékkal nőtt.
Azaz a reálbérek 0,4 százalékkal nőttek a júniusi 1,1 százalékos emelkedés után.
Az alapkezelő arra számít, hogy a rendszeres jövedelem növekedési üteme augusztusban is megmaradt a jen és a japán tőzsde kilengései ellenére.
Az inflációnál gyorsabban növekvő bérek azt jelentik, hogy nő a fogyasztók reáljövedelme. Ennek az összegnek a nagy része visszakerül a gazdaságba, és segít kiemelni Japánt a három évtizedes stagnálásból
– magyarázta a jelentést író egyik közgazdász, Iizuka Juko.
A bérnövekedés hosszú távú lehet a munkaerőhiány és amiatt, hogy valószínűleg a jen erősödni fog a dollárral szemben.
A nagyvállalatok várhatóan 5,3 százalékkal emelik a béreket idén a szakszervezetek márciusi bejelentése szerint. Ez a legnagyobb mértékű béremelés az elmúlt 33 évben. A Daiwa kutatóintézet szerint a béremelés hatásai már látszanak. Az intézet múlt heti jelentése szerint a reálbérek várhatóan tovább nőnek a 2 százalék körüli infláció mellett.
Iizuka arra figyelmeztetett, hogy bizonytalanság övezi Japán hosszú távú gazdasági kilátásait, ami visszafoghatja a fogyasztói kiadásokat. Ez különösen a fiatalok körében lehet jellemző, akik óvatosságból inkább megtakarítanak a nagyobb költekezés helyett.
Kakeibo, avagy így takarítanak meg a japánok – egyszerű, de annál nagyszerűbb módszer a spórolásraA módszerhez csak egy ceruza és egy papír kell, na meg egy kis körültekintés. A kakeibo átlátható és egyszerű, hívei pedig rengeteget spórolnak a használatával. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.