BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokat ígérő őszi szezonkezdés

Egy izgalmas hagyatékkal, jó néhány különlegesen szép illusztrált könyvvel és a szokottnál több rajzzal várja a grafika szerelmeseit a következő aukcióján az Arte Galéria. A cég 30. árverése a szokott helyen, a Virág Judit Galéria és Aukciósházban lesz szeptember 13-án délután öt órakor.

Az árverés Pogány Ödön Gábor (1916–1998) művészettörténész hagyatékával veszi kezdetét. Pogány fő kutatási területe a 20. századi hazai művészet volt, így gyűjteményében is a 30-as, 40-es és 50-es évek magyar művészeinek munkái dominálnak. Politikai elkötelezettségéből fakadóan elhivatott volt a baloldali irányultságú festők és grafikusok népszerűsítése iránt, éppen ezért többekről írt monográfiát a 60-as években (Derkovits Gyula, Ék Sándor). Egyik legnagyobb szakmai cselekedete a Magyar Nemzeti Galéria megszervezése volt 1957-ben, a Szépművészeti Múzeum magyar anyagából. Ezt követően, 1957–1980 között az új intézmény főigazgatója volt, így 1975-ben ő vezényelte le a gyűjtemény áttelepítését a Kossuth téri Kúriából mai helyére, a Budavári Palotába.

Pogány örökségéből – amely sajnálatos módon nem maradt egyben – ezúttal 45 mű kerül kalapács alá, amelyek között szép számmal szerepelnek tus- és ceruzarajzok, akvarellek, fametszetek, rézkarcok és egy litográfia is. Pogány több művésszel állt baráti kapcsolatban, így gyűjteménye kevésbé koncepcionális, sokkal inkább érzelmi alapon szerveződött. Számos művön szerepel az adott alkotó ajánlása, dedikálása Pogány számára.

A hagyaték egyik kiemelkedő darabja a Párizsban tanult Farkas István utolsó Önarcképe 1943-ból (17. tétel), amely 180 ezer forintos kikiáltási árról indul. A rajz reprodukciója szerepel S. Nagy Katalin 1994-ben kiadott és máig alapvetőnek számító Farkas István-monográfiájában. Ezenkívül találkozhatunk több, munkásokat és parasztokat ábrázoló, nagyon expresszív Derkovits-rézkarccal (8–12. tétel), egy ajánlással ellátott Pór Bertalan-önarcképpel (40. tétel), Kohán György két, drámai vonalvezetésű, egyben allegorikus női alakokat ábrázoló tusrajzával (32., 33. tétel) vagy az egyelőre méltatlanul kevéssé elismert, ugyanakkor kitűnő karakterrajzokat készítő Koffán Károly néhány elsőrangú fametszetével és tusrajzával a 40-es évekből (24–31. tétel).

Az árverés második felében több különlegességen is megakadhat a szemünk. Bortnyik Sándor Kovácsok című, 70 ezer forintról induló, szignált munkája (62. tétel) egészen meglepő technikával készült: a linómetszetbe temperát dolgozott bele a művész, ezáltal egyedivé tette az amúgy sokszorosított grafikát. A metszetet 1968. november 3-án a Fejér Megyei Hírlapban reprodukálták Torday Alíznak a művészről írt tanulmányában.

Kitűnik még a sorból 1945 utáni művészetünk egyik legjelentősebb egyénisége, az egyéni mitológiát teremtő Kondor Béla szimbolikus rézkarca (113. tétel) 130 ezerért, egy szentendrei utcaképet ábrázoló Kmetty-akvarell (111. tétel) az 50-es évek elejéről 150 ezerért, a katonai élet borús világát megjelenítő szén- és temperarajz Mednyánszkytól (125. tétel) 55 ezerért, valamint a falusi életérzést megelevenítő Szőnyi István-rézkarcok (165–168. tétel). A Georges Braque festészetéből kiinduló Fónyi Gézának Nőalakok című lírai grafikájára 130 ezer forintért licitálhatunk. Továbbá feltűnik a kínálatban egy tusrajz Kass Jánostól (105. tétel) is, amely igazi különlegességnek számít, hiszen egyedi Kass-rajz nagyon ritkán fordul elő a műkereskedelemben.

Az illusztrált könyvek között szerepel Rosner Károly Az új magyar fametszet című, a harmincas években kiadott munkája (120. tétel), amelyben többek között Dallos Hanna, Molnár C. Pál, Divéky József, Kozma Lajos, Fáy Dezső és Csabai-Ékes Lajos eredeti metszeteit láthatjuk. Három nagyon lágy, akvarellel színezett Csók István-litográfiát tartalmaz Kemény Simonnak Az ördög tarisznyája című, 1935-ben készült műve (69. tétel), amely 55 ezer forintos kikiáltási árról indul.

Az Arte legutóbbi árverésén nagy sikert arattak Sebők Margit látványos, laza vonalvezetésű, 20-as évekbeli grafikái. Ezúttal könnyed ceruzarajzok (150–152. tétel) kerülnek kalapács alá a művésztől. Végül a mostani árverés kínálatából sem maradnak ki a kortárs művészek – Keserü Ilona, Gyarmathy Tihamér, Frey Krisztián – sokszorosított munkái.

Veress Pál „Penzumai” Évának

Az árverés után, szeptember 16.–október 5. között Veress Pál (1920–1999) festőművész 1947–1958 között készült grafikáiból rendez kiállítást az Arte.

A tárlat anyaga 36 olyan groteszk, egyben ironikus, finom rajzot, monotípiát, linómetszetet tartalmaz, amelyet a művész felesége számára készített egyfajta mindennapos penzumként. Ebből a Penzumok Évának dossziéból most először láthat ízelítőt a nagyközönség.

Grafikák és festmények mellett Veress Pál sajátos salakreliefeket is készített, amelyek közül tavaly ősszel többet elloptak özvegyének XII. kerületi házából.

A 15 eltűnt táblakép nemrégiben egy szeméttelepről került elő. A súlyosan megrongált művekre jelenleg jelentős restaurálási munka vár.

A tárlat anyaga 36 olyan groteszk, egyben ironikus, finom rajzot, monotípiát, linómetszetet tartalmaz, amelyet a művész felesége számára készített egyfajta mindennapos penzumként. Ebből a Penzumok Évának dossziéból most először láthat ízelítőt a nagyközönség.

Grafikák és festmények mellett Veress Pál sajátos salakreliefeket is készített, amelyek közül tavaly ősszel többet elloptak özvegyének XII. kerületi házából.

A 15 eltűnt táblakép nemrégiben egy szeméttelepről került elő. A súlyosan megrongált művekre jelenleg jelentős restaurálási munka vár.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.