BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs megtorpanás a csúcsokon

Kevesebb vásárló van a piacon, de aki licitál, az nagyon sokat hajlandó fizetni a kiszemelt művekért – így összegezte Paul Gray galerista a múlt heti New York-i kortárs művészeti árverések tapasztalatait. A Sotheby’s történetének legmagasabb, 362 millió dolláros összforgalmát könyvelhette el, ez – részben persze a dollár gyengülése miatt – jócskán meghaladta a hasonló profilú tavaly novemberi árverés 315,9 milliós eredményét. A Christie’s 348 millió dollár értékben adott el 1945 után készült műalkotásokat.

Az eredményekből egyrészt arra lehet következtetni, hogy a nemzetközi műkincspiac csúcsait továbbra is elkerülik a globális pénzügyi viharok és a konjunktúra gyengülésének hatásai. Másrészt minden korábbinál egyértelműbbé vált, hogy a legtöbb pénz most már nem az impresszionista és a modern, hanem az 1945 utáni és a kortárs festménypiacra áramlik. Tavaly ősszel még nagyjából 670:640 millió volt a két szegmens teljesítménye a piacvezető cégeknél (VG, 2007. november 19., 19. oldal), most ez 710:510 millióra változott. A május első hetében kalapács alá vitt impreszszionista és modern mezőnyben egyébként – a kortársakkal ellentétben – a Christie’s sikeresebb volt a Sotheby’snél.

A Sotheby’s kortárs aukciójának sikerét jelzi a rekordösszforgalom mellett az is, hogy megdőlt a terület korábbi árverési rekordja. Francis Bacon 1976-os Triptichonjáért – az előzetes várakozásokat is túlszárnyalva – 86,3 millióig tartott a küzdelem; eddig Mark Rothko egy nagyméretű színmező festménye tartotta a csúcsot 72,8 millióval. (Igaz, Jackson Pollock No. 5 című absztrakt expresszionista fő műve két évvel ezelőtt 140 millió dollárért cserélt gazdát, de nem árverésen, hanem magáneladás keretében.) A Bacon-kép egyébként egy keselyűk mardosta emberalakot ábrázol, ezen keresztül jeleníti meg a művész a belső félelmeit és a görög mitológiához való kötődését.

Természetesen a Christie’s is számos rekorddal büszkélkedhetett. Az idős Lucian Freud a ma élő művészek legdrágábbjává vált annak köszönhetően, hogy 33,6 millió dollárért kelt el egy termetes női aktot ábrázoló festménye. Az egy héttel korábbi impresszionista és modern aukciók sztárja Fernand Léger kubista alkotása (Tanulmány: kék ruhás nő, lásd VG, május 5., 15. oldal) lett 39,2 millió dollárral.

Jóllehet a csúcsokon továbbra is látványos eredmények születnek, elemzők szerint a műkincspiac sem tudja kivonni magát a globális gazdasági problémák hatásai alól. Ennek egyik jele, hogy a két nagy aukciósház egyre óvatosabban vállal árgaranciákat a beadók számára. Az is elgondolkodtató, hogy a Sotheby’s 12,4 millió dolláros veszteséggel zárta az első negyedévet (a tőzsdén nem jegyzett Christie’s hasonló adata nem ismert).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.