A panaszos megítélése szerint az Erste Befektetési Zrt. alkalmazásában álló privát bankárnak nem állt jogában a banknál vezetett bankszámlájáról átvezetési megbízásokat teljesíteni, illetve ilyen megbízásokat felvenni; leírása szerint a privát bankár egyetlen alkalommal sem azonosította őt telefonon adott megbízásai, beszélgetései során, továbbá sérelmezte azt is, hogy annak ellenére terhelték meg bankszámláját, hogy ő arra írásban adott volna megbízást a bank részére.
A vizsgálat megállapította: a privát bankárokra vonatkozó szabályozás nyilvános, az ügyfelek számára elérhető, azonban a felügyelet a jogszabályban foglaltak prudens teljesítése érdekében, valamint fogyasztóvédelmi okokból azt várja el az érintett pénzügyi szolgáltatóktól, hogy üzletszabályzatukban, vagy az e célból kialakított hirdetményükben részletesen, vagy a meglévő szabályozásra utalás szintjén nyújtsanak egyértelmű és elérhető tájékoztatást ügyfeleik részére a privát bankárok jogosultságairól.
Az Erste Befektetési Zrt. üzletszabályzatában leírt ügyfélazonosítási lehetőséget a cég és a bank közös belső szabályzata a privát banki ügyfelek pénzforgalmi típusú megbízása esetére azonosítási kötelezettségként szabályozza - állapította meg a felügyelet. A visszahallgatott telefonbeszélgetések egyikében sem hangzott el azonban az ügyfél kódja, azonosítása személyes adatokkal nem történt meg, amivel a cég megsértette a belső szabályzatok rendelkezéseit. A felügyelet elvárása, hogy a szolgáltatók nyújtsanak egyértelmű és elérhető tájékoztatást ügyfeleik részére a privát bankárok megbízás felvételi módjáról és az ügyfélazonosítás módszeréről - derül ki a határozat indoklásából.
A felügyelet megállapította azt is, hogy a panaszos bankszámlája és ügyfélszámlája közötti vizsgált pénzátvezetésekre vonatkozó megbízásait – egy eset kivételével - sem a panaszos ügyfél, sem a bank, sem pedig a bank nevében a megbízást felvevő társaság nem foglalta írásba, amivel sérültek a belső szabályzatban foglaltak.
A PSZÁF a határozat indoklása szerint az intézkedések alkalmazása során a szabályzatokban foglaltak megsértése mellett azt is figyelembe vette, hogy a vizsgált átvezetések a panaszos ügyfél telefonon közölt szándékának megfelelően, számlái aktuális egyenlegeinek figyelembevételével, gazdaságilag indokolható célzattal történtek, amiről a megbízó több alkalommal és módon is visszaigazolást kapott. A felügyelet így a bírság összegét az eset összes körülményét mérlegelve a kiszabható sáv alsó harmadában állapította meg.
A PSZÁF megállapította ugyanakkor: a bank jelentős azonosítatlan és kezeletlen kockázatot vállalt azzal, hogy írásba foglalás nélkül több alkalommal vett fel pénzátvezetési megbízást ügyfelétől telefonon, ügyfélazonosítási eljárás alkalmazása nélkül. A két szolgáltatót kötelezte arra: a jogszabályoknak megfelelően alakítsák át belső szabályozó dokumentumaikat, különös tekintettel az általuk végzett tevékenységek részletes és nyilvános szabályozására, az ügyfelek szerződéskötés előtti azonosítására és a szerződés írásba foglalására, illetve mindenkor alkalmazzák az e területeket érintő belső szabályozást.
Egymilliós bírság a CIB-nek
A CIB Bank Zrt.-re pedig egymillió forint bírságot rótt ki egyes jogszabályok megsértése miatt a PSZÁF egy panaszbejelentésre indított vizsgálat nyomán.
A felügyeleti vizsgálat azt kívánta megállapítani, hogy a CIB a panaszossal fennálló üzleti kapcsolata során betartotta-e a törvényi és saját szabályzatában foglalt rendelkezéseket.
A panaszos jelzése szerint a bank rossz fedezettségi adatokat közölt vele két héten keresztül.
A CIB nyilatkozatában a tévedést elismerte. A bank a nyilatkozat szerint adminisztrációs hiba következtében 2008. május 20. és június 4. között a napi pozíciójelentéseket hibás tartalommal adta meg, az ügyfélfedezettségi mutatót rosszul számították ki, a valós értéknél magasabb értéket mutatott. A hiba felfedezését követően az ügyfelet értesítették, illetve belső vizsgálatot folytattak le.
"Az ügyben lefolytatott belső vizsgálat megállapítása szerint a bank hibás adatközlésének időszaka alatt ügyfelünk olyan határidős pozíciót nyitott, amelyet valós fedezeti adat alapján nem nyithatott volna meg. Ezen ügylet az ügyfél számára veszteséget okozott" - idézi a nyilatkozatot a PSZÁF határozat.
A felügyelet szerint a bank nyilvántartási rendszerében pontatlanul mutatta ki, és ügyfelével tévesen közölte az általa nyújtott óvadék mértékét, megsértve a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény (Bszt.) rendelkezéseit.
A PSZÁF megállapította, hogy a jogszabálysértő magatartásból eredő kártérítési igény elbírálása ugyan nem tartozik a hatáskörébe, intézkedései alkalmazásánál azonban tekintettel volt a bank kárrendezési szándékára.
A bírság összegének meghatározásakor a felügyelet súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a bank a téves tartalmú pozíciójelentések adatait viszonylag hosszabb időtávon, két héten keresztül nyújtotta ügyfelének.
Enyhítő körülményként vette ugyanakkor figyelembe, hogy miután a hibát észlelte, arra haladéktalanul felhívta ügyfele figyelmét, és kárenyhítési intézkedéseket tett, továbbá a vizsgálat során a felügyelettel együttműködött.
A bírság összegét az eset összes körülményeit mérlegelve az alkalmazható összeghatár alsó harmadában állapította meg a felügyelet.
A PSZÁF felszólította a bankot arra, hogy nyilvántartásait mindenkor pontosan, ügyfelei pénzeszközeiről valós képet mutatóan vezesse, és ezekre a nyilvántartásokra támaszkodva pontos tájékoztatást adjon az ügyfeleknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.