Az egy- és hároméves változó kamatozású kötvények hozama kevesebb, mint 0,2 százalékkal magasabb a londoni bankközi kamatnál (LIBOR), és a 3-5 éves fix kamatozású kötvények hozamfelára is kevesebb, mint 1 százalékkal haladja meg az amerikai állampírok árazását.
Buffett befektetési vállalata, a Berkshire Hathaway Inc. – hírnevéhez hűen – az adósságpapírok kibocsátását a lehető legjobb pillanatra időzítette. A befektetők ki vannak éhezve a vállalati kötvényekre, és ezért azokat nagyon alacsony hozamfelár mellett is készek felszívni. Ráadásul, az alapkamatok a gazdasági élénkítés miatt rekord alacsonyan állnak: az egyéves amerikai kincstárjegyek 0,32 százalékos, az ötéves államkötvények 2,29 százalékos hozamot kínálnak.
A kibocsátás a várhatóan február 15-én záródó Burlington Northern Santa Fe vasútvonal (BNSF) 77,4 százalékos felvásárlásához kapcsolódik. Buffett 19 milliárd eurót fizet a részvényekért, és ezzel 100 százalékos tulajdonosává válik a nagy múltú vasútnak. A BNSF Amerika második legnagyobb vasútvonala, amely összesen 27 államot hálóz be, és gabona-, szén-, illetve konténerszállításban messze piacvezető.
Préda István, a vállalatfelvásárlásokat szervező MB Partners Zrt. vezetője szerint vasútbefektetésével Buffett olyan XVII-XIX. századi „rablóbárók” nyomdokaiba lép, mint J.P. Morgan vagy Jay Gould és Cornelius Vanderbilt. J.P. Morgan nagyhatalmú bankár például az 1880-as években európai kötvénykibocsátások segítségével reorganizált, majd trösztösített amerikai vasúttársaságokat. Most, több mint százhúsz évvel később Buffett szintén kötvénykibocsátással finanszírozza az azóta négy szereplősre konszolidálódott amerikai vasútpiac egyik oligopol tagjának felvásárlását – tette hozzá Préda István.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.