BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lecsapott a felügyelet

Nyolc biztosító kgfb-hirdetéseivel voltak problémák

Kisebb-nagyobb hiányosságok miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) nyolc biztosítóval szemben tett nemrég közzé határozatokat az október 30-án megjelentetett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjak kapcsán. Két biztosítónak bírságot kell fizetnie, hét piaci szereplőnek pedig újból közzé kellett tennie díjtarifájának egyes elemeit november 13-án, a díjhirdetésnél igénybe vett két országos napilapban.

Játsszon velünk és nyerje meg a jövő évi kötelezőjének a díját!

A felügyelet egy-egy millió forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezte az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-t és az Astra S. A. Biztosító magyarországi fióktelepét. Az Allianz azzal követett el hibát, hogy október 30-án díjhirdetése első oldalának hibás közlése miatt a közzétételnél igénybe vett két országos napilap utolsó oldalán – eredeti díjhirdetésétől elkülönülve – javítottan tette közzé tarifáinak egy részét ugyanazon lapszámokban. A kgfb-rendszer működését meghatározó törvényt azonban sérti, ha a biztosító tartalmi hibát követ el a hirdetmény közlésével, és ezért helyesbítő hirdetményt kell közzétennie. A díjhirdetés alapvető célja ugyanis, hogy az egymás tarifáit nem ismerő piaci szereplők azonos időpontban és helyen, teljes körűen tegyék közzé ajánlataikat.

A PSZÁF szerint az Allianz a helyesbítésre szoruló hirdetményével a fogyasztók számára nem mutatott egyértelműen áttekinthető, valós képet az általa nyújtandó kgfb-tarifákról. A felügyelet ugyanakkor enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a társaság 2010. október 29-i levelében tájékoztatta a hatóságot arról, hogy a hibás díjtarifa-hirdetményével kapcsolatban helyesbítő közlemény megjelentetése iránt haladéktalanul intézkedett.

Az Astra díjhirdetésének több táblázata szintén hibásan jelent meg, ezeket – javítva – e társaság is az érintett napilapok utolsó oldalán – ugyancsak a biztosítói kgfb-díjtarifákat összegző mellékleten kívül, saját díjtarifáitól elkülönülten – tette közzé. E biztosító sem hívta fel azonban a figyelmet eredeti, hibás díjtarifájában, hogy az nem alkalmas a díj meghatározására. Az Astra emellett „kárelőzmény” táblázatainál nem határozta meg hirdetményében, mely időszakban bekövetkezett károk esetén kell alkalmazni a fogyasztóknak a díjszorzót. A biztosító nem tette közzé az idei, vagyis a 2010. évre vonatkozó kgfb-tarifáit sem, noha a törvény szerint ez is kötelezettsége lett volna, annak ellenére is, hogy a társaságnak erre az évre nincsenek szerződései.

A szabályok maradéktalan betartása több más piaci szereplőnek sem sikerült. Az Aegon Biztosító díjhirdetményében olyan, a korábbi években érvényesített díjkorrekciós tényezőket jelölt meg partnerkedvezményének feltételéül, amelyek nem voltak egyértelműen megítélhetők a fogyasztóknak, illetve nem tette közzé a 2011. január 1. előtti kockázatviselési kezdetű szerződések bonus-malus osztályba sorolásához alkalmazandó táblát. A Generali-Providencia Biztosító és a Genertel Biztosító hirdetményekben nem állapított meg alapdíj-kategóriát a 180 kW feletti személygépkocsikra, illetve alapdíjtábláikban nem határozták meg pontosan a „természetes személy” és a „cég” fogalmát.

Az Union Biztosító díjtarifája a díj számításának módját (képletét) nem tartalmazta, s ez – különösen a Kiegészítő Bónusz Őrző biztosításhoz kapcsolódó díjkedvezmény esetében – elbizonytalaníthatja tényleges díjuk mértékét illetően az átlagos ügyfeleket. Az Uniqa Biztosító partnerkedvezménye nem volt egyértelműen értelmezhető az érintett partner cégcsoportoknál alkalmazásban álló jármű-üzembentartók számára, illetve egy másik kedvezmény esetében csak rejtetten (a kedvezmény címében nem jelenítették meg) volt kiolvasható, hogy az korábbi egészségpénztári tagokra is vonatkozik. A Wabard Biztosító egyik hirdetményi feltétele pedig nem felelt meg a törvény által meghatározott gépjárműflotta fogalmának.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.