Őrült ötletnek látszik, de mindenki jól járhat vele – eképpen jellemezhető tömören a Netflix társalapítójának, Mitch
Lowe-nak a mozilátogatási szokásokat marketingeszközökkel átformáló elképzelése. Lowe saját, MoviePass nevű vállalkozása 9,95 dollárért kínál havi bérletet az amerikai mozikba, melynek felmutatásával a néző naponta egy filmre ülhet be, igaz, a 3D-s és az Imax-vetítőtermekre nem vonatkozik a kedvezmény. A lefedettség közel áll az ideálishoz, a bérlet a hálózatos és a független filmszínházakban egyaránt felhasználható, az amerikai mozik 91 százalékában érvényesíthető. Egy normál jegy áráért 30-31 előadást lehet megnézni, ami a fogyasztó szemszögéből nehezen visszautasítható ajánlatot jelent.
A startup kiegészíti a jegy árát, így a mozihálózatok csak profitálhatnak a várható forgalomnövekedésből. Ehhez persze jelentős tőke is szükséges, de ez is biztosítva van azzal, hogy kedden Lowe eladta cége többségi tulajdonrészét a New York-i tőzsdén jegyzett Helios and Matheson Analytics (HMA) nevű, adatfeldolgozással és IT-szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozásnak. Az ügylet anyagi részleteit nem közölték, a bejelentésre a HMA árfolyama 5,7 százalékkal 2,95 dollárra nőtt a keddi zárásig, 21 millió dollárra értékelve fel a céget. Az ötletet hamar pénzre szeretnék váltani, ennek érdekében arról döntöttek, hogy március végéig bevezetik a MoviePass részvényeit a tőzsdére.
A MoviePass-kártyák forgalmazását kedden kezdték meg, a startról egyelőre nem közöltek adatokat. Pedig a néző szórakoztatásán felül minden az adatgyűjtésről és az abból felépíthető hatalmas információs bázisról szól. Ted Farnsworth, a HMA vezérigazgatója közleményében elismerte, hogy nem szívjóságból, hanem azért építenek ki részletes adatbázist a bérletesek mozilátogatási szokásaiból, hogy személyre szabott hirdetésekkel tudják majd felkelteni az érdeklődésüket egy-egy termék vagy szolgáltatás iránt. A célközönség tehát valószínűleg a többszörösét fogja elkölteni a reklámozott termékek megvásárlásával annak, mint amennyit megspórol a mozijegyen. A kezdeti befektetés busásan megtérül, ha a kiterjedt és hiteles adatbázis birtokában tudnak majd tárgyalni a hirdetőkkel. Farnsworth tisztában van vele, hogy nem találták fel a spanyolviaszt, és leendő szolgáltatásuk alig különbözik a Facebookétól vagy a Google-étól, de bízik benne, hogy náluk pontosabban, hatékonyabban tudják megcélozni a vásárlót, összehozva az eladóval. Azt nem fedték fel, hogy a modell előnyeit induláskor kockázatmentesen élvező filmstúdiók és moziüzemeltetők anyagilag is támogatnák-e a MoviePasst. Egyelőre az újjal szembeni bizalmatlanság jeleit mutatják az árfolyamok: a legnagyobb, kínai kézben lévő hálózat, az AMC például 2,6 százalékot esett a MoviePass színre lépésének hírére.
A négy legnagyobb amerikai mozitársaság piaci értéke a kifejezetten gyenge nyári szezon miatt augusztusig 1,3 milliárd dollárral lett kevesebb. Az üzemeltetők szakmai szövetsége szerint tavaly Észak-Amerikában a látogatók száma enyhén csökkent, de az összbevétel a drágább jegyárak miatt 2 százalékkal nőni tudott. A jegyárak az elmúlt két évtizedben megduplázódtak. Mitch Lowe szerint a magas árak mellett a mozik számára a Netflix és az Amazon videószolgáltatásai jelentik a legnagyobb veszélyt, mert elkényelmesítik és otthon tartják a nézőket. Úgy véli azonban, hogy a nézőket vissza lehet csábítani a mozikba, ám ehhez az általuk kidolgozott rendszer bevezetése ellenére is évekre lesz szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.