A máig érződő pénzügyi válság miatt különösen nagy hangsúlyt kap a bankrendszerbe vetett bizalom helyreállítása és a kockázatok időben történő felismerése. A megfelelő átláthatóság, a – versenysemlegesség és az adatvédelem elvét is figyelembe vevő, a kockázatokat és azok kezelését megvilágító – nyilvánosságra hozatali előírások alkalmazása erősíti a banki ügyfelek, a hitelintézeti értékpapírokba befektetők és más érdekelt piaci szereplők tájékozottságát, bizalmát, illetve segíti a megalapozottabb döntéshozatalt. Mindezt azonban meg kell erősítenie a felügyeleti hatóságoknak is annak vizsgálatával, hogy a közzétett információk megfelelnek-e az előírásoknak, valamint az érintett piaci szereplők megfelelő tájékoztatásával.
Az európai uniós (EU) szintű nyilvánosságra hozatali alapkövetelmények nagyrészét a CRR (575/2013/EU rendelet) tartalmazza. A CRR ma hatályos változatának alapját a Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság (Bázeli Bizottság) által kiadott Bázel II. keretegyezmény 3. pilléréhez (piaci fegyelem) kapcsolódó sztenderdek adják, amelyet a Bázeli Bizottság időközben három szakaszban felülvizsgált, illetve továbbfejlesztett, már a Bázel III. keret részeként.
A bázeli nyilvánosságra hozatali normákban bekövetkezett változtatások alapján az intézményi közzétételre vonatkozó EU szabályrendszert is szükséges átdolgozni, beépítve a bankrendszer kockázatainak nagyobb átláthatóságát, és így a pénzügyi stabilitás erősítését szolgáló új elemeket. Ehhez a CRR vonatkozó részének, illetve az ehhez kapcsolódó részletszabályoknak a módosítása szükséges, ami a CRDIV (2013/36/EU irányelv) /CRR szabályozási csomag átfogó felülvizsgálatának részeként folyamatban van.
Mivel azonban az ezzel kapcsolatos egyeztetések hosszabb időt vesznek igénybe – a bázeli keret módosítása első jelentős szakaszának lezárása után mintegy áthidaló megoldásként – az Európai Bankhatóság (EBA) a CRR előírásain alapuló (a pénzpiaci intézményekre vonatkozó) nyilvánosságra hozatali követelményekről szóló saját kezdeményezésű részletes iránymutatást adott ki 2016 decemberében (EBA/GL/2016/11). Ezzel egyrészt betartotta a bázeli átültetési határidőt, másrészt elősegítette, hogy a nemzetközi szintű összehasonlíthatóság legalább részben mielőbb megvalósuljon. (A kapcsolódó részletszabályok felülvizsgálatát azonban az EBA előreláthatóan nem a jelenlegi iránymutatások módosításával, hanem végrehajtástechnikai standardok (ITS) kidolgozásával valósítja meg.)
Az EBA ezen iránymutatását – a likviditás fedezeti mutatóval (LCR) kapcsolatos közzétételre vonatkozó külön iránymutatással egyidőben – 2017. december 31-ig kellett az uniós tagállamoknak átültetniük, mint nemzeti felügyeleti szabályozó eszközt. Ezt valósította meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hitelintézetek nyilvánosságra hozatali feladataival kapcsolatos általános és specifikus elvárásait tartalmazó két – 2018-tól, azaz először a 2017. évre vonatkozó éves közzétételre alkalmazandó – ajánlásának kiadásával. A jegybanknak a likviditási kockázattal összefüggő nyilvánosságra hozatali ajánlása pedig az EBA LCR vonatkozású közzétételi iránymutatásaira épül.
Szigorúan véve az ajánlások nagy részének címzettjei elsősorban a rendszerszinten jelentős pénzpiaci intézmények. Pontosabban, mivel Magyarországon jelenleg nem működik globális rendszerszinten jelentős intézmény (G-SIIs), így az egyéb rendszerszinten jelentős intézményeknek (O-SIIs, azaz a hazai rendszerszinten jelentős intézmények és amelyekre az illetékes hatóság még fontosnak tartja kiterjeszteni) kell ezeket teljeskörűen figyelembe venniük. A felügyeleti hatóságoknak lehetőségük van további intézmények számára is előírni az alkalmazást, de az MNB még nem élt e jogkörével.
A 2018-tól alkalmazandó ajánlások nem jelentettek érdemi módosítást a korábbi közzétételi követelményekben, sokkal inkább az információk prezentálásában hoztak változást. Az új normák egyértelműbbek, részletezettebbek, táblák és sablonok szélesebb körű alkalmazására építenek, így megkönnyítik az adatok nemzetközi szintű összehasonlítását.
A specifikus nyilvánosságra hozatalról szóló MNB ajánlás és az alapjául szolgáló EBA iránymutatás a CRR következő témaköreire terjed ki: az alkalmazás körére, kockázatkezelésre, tőkekövetelményekre, hitelezési partnerkockázatra, piaci kockázatra, hitelkockázatra és hitelkockázat mérséklésre (CRM) vonatkozó közzétételi előírásokra. E szabályozó eszközök hivatkozást tartalmaznak ugyanakkor a többi releváns nyilvánosságra hozatali témára vonatkozó jogszabályra, illetve egyéb szabályozó eszközre is. Bár a felülvizsgált bázeli nyilvánosságra hozatali keretnek része az értékpapírosítás is, az EBA iránymutatásból ez a téma egyelőre mégis kimaradt. (A CRR intézményi nyilvánosságra hozatalra vonatkozó része, s a kapcsolódó részletszabályok folyamatban lévő felülvizsgálata nyomán az utóbbiak valószínűleg az értékpapírosításhoz kapcsolódó közzétételre is kiterjednek majd.)
2020-tól a hitelintézetek nemteljesítő és átstrukturált kitettségekkel, illetve a végrehajtás alá vont eszközökkel kapcsolatos nyilvánosságra hozatalának egységes tartalmi és formai elemeire vonatkozó 2018/10 sz. EBA iránymutatás átültetésével változni fognak az MNB ajánlásban szereplő jelenlegi – e témához kapcsolódó – elvárások is.
A közzététel néhány általánosabb, vállalatirányításra vonatkozó részét az alkalmazandó iránymutatások –túlmutatva a bázeli sztenderdeken – minden CRR hatálya alá tartozó intézményre kiterjesztik. Nyomatékosítják azt is, hogy a más EU jogszabály vagy szabályozó eszköz által előírt nyilvánosságra hozatali követelményeket szintén e szélesebb körnek kell alkalmaznia. A közzétételi előírásokat az arányosság elvének alkalmazásával kell teljesíteni, ami megnyilvánul az előírt gyakoriságokban is. Az arányosság mértékének meghatározásához a nyilvánosságra hozatali célokat és az információk lényegességét mérlegelték.
Az MNB által végzett vizsgálat szerint a Magyarországon működő bankok kisebb hiányosságokkal, de összességében jól teljesítették tavaly a számukra előírt, részben új nyilvánosságra hozatali követelményeket.
A Bázeli Bizottság közel negyvenöt éve dolgozik a hitelintézetek felügyeletének nemzetközi szinten egységes normáin, az EU pedig ennek tagjaként – bár sajátosságainak figyelembevételével – beépíti ezeket saját jogrendszerébe.
A Bázeli Bizottság pénzügyi válságra adott válaszlépései sorába tartozik a 3. pilléres nyilvánosságra hozatali követelmények felülvizsgálatára irányuló munkája is, amelynek során három szakaszban átdolgozta ezek korábbi változatát. Ennek eredményeként 2018. december 11-én publikálta a legújabb felülvizsgált, kiegészített változatot, amely már figyelembe veszi a Bázel III kerethez kapcsolódó 2017 decemberében véglegesített – válság utáni – reformcsomagot is.
A felülvizsgálat első fázisában alaposan átvizsgálták a kockázattal súlyozott eszközökre vonatkozó addigi követelményeket. Végül 2015 januárjában publikálták ezek módosított változatát, amely 2016 végétől lépett hatályba. Ezzel együtt a bizottság már világosan lefektette azt a következő öt alapelvet, amelyekre a követelmények épülnek: átfogó jelleg, érthetőség, jelentős információk közvetítése, bankok közötti összehasonlíthatóság és időbeli konzisztencia.
Az EBA a 2016 decemberében kiadott nyilvánosságra hozatali iránymutatásainak kidolgozása során a bázeli keretnek ezt a változatát vette alapul (bár az implementáció végrehajtásakor a CRR-hez való igazodás érdekében az eredeti táblákat és sablonokat ki kellett igazítani).
A közzétételi keret felülvizsgálatának második szakaszában a Bázeli Bizottság folytatta munkáját az addig érintetlenül hagyott területeken. Ennek eredményeként 2017 márciusára az összes – létező és előrevetített – nyilvánosságra hozatali követelményt egy anyagba konszolidálták, és két újabb elem is belekerült: egyrészt egy (a bankok fő prudenciális mutatóit tartalmazó) „dashboard” közzétételére vonatkozó követelmény, másrészt egy, a prudens értékelés követelményei miatti értékelési korrekciókat végző bankokat érintő, azok számításának részletes bemutatására irányuló elvárás.
Ezeken kívül több kiigazítás és kiegészítés is történt a 3. pilléres sztenderdekben a szabályozási változások nyomán, többek között a globálisan rendszerszinten jelentős bankok teljes veszteségviselő képességét (TLAC) és a felülvizsgált piaci kockázati keretet érintően.
A harmadik felülvizsgálati szakaszban a Bázeli Bizottság 2018 februárjában kiadott egy – a javasolt változtatásokat tartalmazó – konzultációs anyagot, majd a beérkezett észrevételek feldolgozása után tavaly decemberben tette közzé a végleges sztenderdeket, amelyek három fő területen jelentenek újdonságot az eddigiekhez képest.
Először is megtörtént a 3. pilléres követelmények kiigazítása és kiegészítése a Bázel III kerethez kapcsolódó 2017 decemberében véglegesített – válság utáni – reformcsomag alapján. Ezek érintették a hitelkockázatra, a működési kockázatra, a tőkeáttételre és a hitelértékelési korrekciókra vonatkozó közzétételi sztenderdeket, valamint a kulcsfontosságú prudenciális mutatókat, a kockázatkezelést és a kockázattal súlyozott eszközöket bemutató táblákat.
Másrészt a felülvizsgált sztenderdek új követelményeket tartalmaznak a megterhelt eszközökkel kapcsolatban. A Bázeli Bizottság ugyanis úgy véli, hogy az információk felhasználói számára fontos előzetes képet látni arról, hogy a bankok eszközei milyen mértékben maradnak elérhetők a hitelezők számára az előbbiek fizetésképtelensége esetén.
Harmadsorban a tőkefelosztási korlátozásokra vonatkozóan szintén új követelményt fogalmaz meg a módosított keret (bár ennek kötelező előírását a nemzeti felügyeletek diszkrecionális jogkörébe utalja). Eszerint elvárt, hogy a bankok tegyék közzé azt az elsődleges alapvető tőkemegfelelési arányt, amelynek elérésekor a nemzeti felügyeleti hatóság tőkefelosztási korlátozást szab ki rájuk.
Így teljessé vált a bázeli közzétételi sztenderdek köre, mégis jelenleg is folyamatban van egy, a témához kapcsolódó konzultáció, méghozzá a tőkeáttételi rátára vonatkozó nyilvánosságra hozatali követelmények további szigorításáról. Ennek oka, hogy az elvárások teljesítésének vizsgálatakor, a referenciaidőpontok körül tapasztalható megélénkülő mozgások a pénzpiacok különböző szegmenseiben, illetve a származtatott ügyletek piacain, felébresztették a szabályozási arbitrázs gyanúját.
A Bázeli Bizottság ezért további odafigyeléssel és intézkedésekkel kívánja elejét venni ennek az ún. „window dressing” jelenségnek. Ennek lényege, hogy egyes bankok a fent említett időszakokban átmenetileg csökkentik tranzakcióik volumenét bizonyos pénzügyi piacokon, így jobb tőkeáttételi mutatót tudnak felmutatni közzétételi vagy adatszolgáltatási kötelezettségeik teljesítésekor.
A Bázeli Bizottság a tagjai közé tartozó országoktól és térségektől – az 1. pilléres, azaz a minimum tőkekövetelményekre vonatkozó felülvizsgált sztenderdek implementációs határidejével összhangban – 2022. január 1-ig várja el a nyilvánosságra hozatali követelmények Bázel III kerethez kapcsolódó változásainak átültetését. A megterhelt eszközökkel, a tőkefelosztási korlátokkal, valamint a problémás eszközök kezelésével kapcsolatos új közzétételi követelmények tekintetében pedig – a konzultációs periódusban kapott visszajelzések alapján – az eredetileg megadott határidőt egy évvel kitolta 2020 végére. Ezekre az időpontokra várhatjuk tehát a – még nem implementált – követelmények átültetését az EU jogrendszerébe is.
Mindezeken túl a jövőben a közzétételek köre egészen új témakörökkel is bővülhet. A Pénzügyi Stabilitási Tanács (FSB) ajánlásainak, illetve a Bázeli Bizottság további munkájának nyomán az EU hatóságai és intézményei (különösen az Európai Bizottság) is fontos feladatuknak tekintik a klímaváltozás (pénzügyi stabilitást érintő) negatív hatásainak megelőzését. Ez számos más terület mellett nagy valószínűséggel a pénzügyi intézmények közzétételi követelményeire is kihat majd. Az ezzel kapcsolatos fejleményeket az MNB is aktívan nyomon követi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.