Átrendezi kelet-európai portfólióját az OTP, mely elsősorban olyan országokban kíván megjelenni, amelyek a magyarhoz hasonló gazdasági fejlődési lehetőségeket tartogatnak – olvasható a pénzintézet nemzetközi terjeszkedését áttekintő Oeconomus-tanulmányban.
Feltűnést keltett idén tavasszal hogy két évtized után kivonul a román bankpiacról az OTP, miután nem sikerült akkora részesedést elérni, ami hosszú távon megérte volna a helyi érdekeltség fenntartását. Az OTP részesedése a román piacon 2,64 százalék volt, ami 420 ezer lakossági, 22 ezer vállalati ügyfelet foglalt magába. A további növekedést az OTP csak újabb romániai akvizíciókkal tudta volna elérni, ami azonban nem került kilátásba.
A bank terjeszkedése a közép- és kelet-európai országokban a 2000-es évek eleje óta figyelhető meg, melynek során mára Magyarországon kívül 10 másik államban is jelen van. Elsőként 2001-ben Szlovákiában terjeszkedett a magyar vállalat. A szlovák felvásárlást követően két évvel később, 2003 májusában a bolgár, majd alig egy évvel később 2004 áprilisában a román bankpiacra is belépett a magyar bank. Mind a román, mind a szlovák piacon mérsékelt eredményeket tudott a bank leánya elérni. Szlovákiából 2020-ban távozott, a belga székhelyű KBC csoport vásárolta fel részvényeinek 99,44 százalékát. A bolgár akvizíció viszont fényesen sikerült, a külföldi leánybankok közül messze ott termelte tavaly is a legnagyobb nyereséget.
A balkáni térség államai közül négy országban van jelen az OTP Bank: Horvátországban, Szerbiában, Montenegróban és Albániában. A balkáni terjeszkedéssel egy időben az OTP ismét kelet-európai országok felé is nyitni kezdett, elsősorban a szomszédos Ukrajna, valamint a távolabbi Oroszország, majd Moldova került sorra. Ukrajnában 2006 júniusába lépett be az OTP, amikor 650 millió eurós vételárért gazdát cserélt a Raiffeisen ukrajnai leánybankja. Az akvizíció mérete jóval nagyobb volt, mint az eddigiek, így a befektetők számára is reménykeltőnek bizonyult.
A klasszikus nyugat-európai országokban mindeddig az OTP még nem tett lépéseket felvásárlások irányába, Szlovéniában azonban már 2019-től jelen van. A kezdeti piacra lépésnél a szlovén SKB Bankot vásárolta fel, annak leányvállalataival együtt. A tranzakciót követően viszonylag korán, már 2022 során tárgyalások indultak egy újabb felvásárlás, a Nova KBM bank akvizíciójával kapcsolatosan.
Az OTP a terjeszkedése révén immár az ötödik országban lett piacvezető. Időközben, idén augusztusban megtörtént a két bank összeolvadása is, amelyek így már OTP Bankaként folytatják a tevékenységet. A fúzió nem csak az OTP életében, de a szlovén banktörténetben is kiemelkedő, hiszen Szlovéniában ilyen mértékű bankintegráció mindeddig nem történt.
Az
OTP célja a külföldi leányvállalatok esetében a piacvezetővé válás,
valamint a minél magasabb piaci részesedés megszerzése, viszonylag rövid időn belül. Az üzbég és a szlovén piacra lépések egyaránt ezt a szemléletet tükrözik, egy nagyon aktív, dinamikusan fejlődő nagyvállalat elképzelései mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.