BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szépen folyik a pénz az útdíjból

Idén az első fél évben mintegy 125 milliárd forint folyt be az autósoktól az utak használatáért, a legnagyobb tétel a két éve bevezetett elektronikus útdíjrendszernek köszönhető.

Idén az első fél évben kilencvenmilliárd forintot hozott az elektronikus útdíj- (HU-GO) rendszer. Mindeközben 5,68 millió e-matricát értékesítettek, az ebből származó bevétel pedig bruttó 34,3 milliárd forint volt – tudtuk meg Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-től.

Épp két éve annak, hogy új megoldás váltotta fel a fix alapú díjfizetést. A technikai rendszert eredetileg az állam magánvállalkozásokkal akarta kiépíttetni, de az a konstrukció csődöt mondott, így állami cégek álltak neki a fejlesztésnek. Az indulás nem volt gördülékeny, ráadásul a fuvarozók is erős kritikával illették a rendszert, amelynek voltak gyermekbetegségei, de ezt mára kiheverte, és teljesen üzemszerűen működik. Mára a fuvarozók túlnyomó többsége maradéktalanul elsajátította a rendszer használatát, és a szabályoknak megfelelően vallja be és fizeti az e-útdíjat.

Az e-útdíj rendszer az elmúlt két évben folyamatosan teljesítette a költségvetés bevételi elvárásait – emelte ki a NÚSZ. Működésének első fél évében – vagyis 2013 júliusától az év végéig – bruttó 78,8 milliárd forint volt a bevétel, 2014-ben egész évben közel bruttó 160 milliárd, idén január 1-jétől június végéig pedig a már említett mintegy bruttó kilencvenmilliárd forint volt az útdíj összege. A beruházás tehát már az első fél évben megtérült, hisz a bekerülési költség mintegy 40 milliárd forint körül lehetett. A rendszerbe eddig mintegy ötvenezer ügyfél 178 ezer gépjárművet regisztrált, ezek közül több mint százezer tehergépjármű már fedélzeti eszközzel (OBU-val) végzi a bevallást. A hazaiak 95 százaléka használ OBU-t, amely – automatizmusa révén – jóval egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb, mint a viszonylati jeggyel való útdíjfizetés.

A külföldiek közel kétharmada még viszonylati jeggyel fizet, ezen a területen lehet még átterelődéssel számolni. A hazai és a külföldi fuvarozók megszolgált útdíjra vetített megoszlása közel 50-50 százalék. A külföldiek közül a legjelentősebb – 41 százalék – a román, a lengyel, a bolgár és a szlovák felségjelzésű járművek használati aránya. Az ellenőrzési tapasztalatok alapján elmondható, hogy a bliccelők aránya alacsony, két százalék alatti. Az elmúlt két évben többször felülvizsgálták a díjköteles elemi szakaszokat, s tovább bontották azokat, s a 2015. januári módosítás következtében a jelenlegi 6690 kilométer hosszú díjköteles úthálózat 2347 elemi díjköteles szakaszból áll.

Tavaly év elején elindult az utólagos fizetési konstrukció. Jelenleg mintegy háromszáz ügyfél él ezzel a lehetőséggel. Gyorsabbá váltak az átutalások a HU-GO-egyenleg feltöltése során, és elérhető a HU-GO mobil alkalmazása is, amelyen keresztül okostelefonnal is lehet e-útdíjat fizetni. Hamarosan pedig bevezetik a HU-GO bírságriasztási funkcióját: e-mail üzenetben küldött értesítés felhívja a figyelmet az ellenőrzési rendszer által érzékelt téves felhasználói beállításokra, így azok ellenőrzésével és kijavításával, illetve szükség esetén egyenlegfeltöltéssel elkerülhetők a sorozatos bírságok – tette hozzá a NÚSZ.

Idén az első fél évben 5,68 millió e-matricát értékesítettek, az ebből származó bevétel pedig bruttó 34,3 milliárd forint volt. Továbbra is a heti vignetták a legnépszerűbbek, ebből az első hat hónban 3,49 milliót adtak el, miközben a megyei matricákból 1,19 millió fogyott. Továbbra is a Pest megyei matricából vitték a legtöbbet, a második helyen a Fejér, míg a harmadikon a Győr-Moson-Sopron megyei matricák eladása állt. A havi jogosultságok száma csökkent: idén az első hat hónapban 677 ezret értékesítettek, míg egy évvel korábban 938 ezret. Az éves matricák eladásában nincs érdemi elmozdulás, idén 282 ezer fogyott belőlük. A NÚSZ szerint a vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése, amely, úgy tűnik, elsősorban a havi matricák rovására történik, minden bizonnyal gazdasági okok miatt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.