BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
bizalmi index

Megszűnt-e a hazai gazdaság szereplőinek az optimizmusa?

Megtorpant a kis- és középvállalkozások másfél éve töretlenül erősödő optimizmusa – derül ki a K&H Bank legutóbbi bizalmi indexéből. Egyesek szerint az is megkérdőjelezhető, hogy lehet-e egyáltalán optimizmusról beszélni, mások viszont derűlátóan tekintenek a jövőbe.
2010.10.08., péntek 05:00

Fodor Attila
A CBA kommunikációs vezetője
Fordított látásmód
„Nem értünk egyet a pesszimista várakozásokkal, sőt, sokkal inkább optimistábbak vagyunk a jövőt illetően, mint például két-három évvel ezelőtt. Akkor ugyanis a pénzügyi és gazdasági válság következtében jó pár üzletünk 10 százalék körüli forgalom-visszaesést szenvedett el. Most viszont bizakodásra ad okot számunkra az a tény, hogy az új prémium kategóriás üzleteinkben ugyan nem eget rengető mértékben, de folyamatosan nő a kiskereskedelmi forgalmunk. Ebből persze korai még hosszú távú következtetéseket levonni, ugyanakkor további optimizmusra ad okot az is, hogy a kormány helyzetbe hozza a hazai kis- és közepes vállalkozásokat. A jelenlegi, válság sújtotta gazdaságban már az is sokat számít, ha van egy jó célkitűzés, arról nem is beszélve, hogy mindez egységes erővel valósulhat meg.”

Mazzag Ferenc
A Metamorf ’90 Kft. ügyvezető tulajdonosa
Kivárás
„Meglátásom szerint egyfajta türelmes várakozás jellemző a hazai kis- és közepes vállalkozásokra, így nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ki optimista és ki pesszimista a gazdaság jövőbeli alakulását illetően. A magam részéről optimista vagyok, hogy minél előbb megtörténnek azok a változások, amelyeket a kormány a választások előtt és azok után megígért. Többek között azt, hogy felerősítik a vállalkozói szektor versenyképességét. Ehhez azonban, úgy gondolom, elengedhetetlen a bérjárulékok csökkentése, a bürokrácia leépítése, valamint a pályázati rendszer átalakítása. Nem vagyok tehát pesszimista a jövőt illetően, azt azonban nagyon remélem, hogy jövő tavasszal már érezhetők lesznek a változások, mivel a mi türelmünk is véges.”

Izsák Gábor
A Gabbiano Print Nyomda és Kiadó Kft. ügyvezetője
Mesevilág
„Aki reálisan körültekintett a gazdaságban az elmúlt években, világosan láthatta, hogy a mutatók egyre alacsonyabb szintet értek el, néhol súrolták a tragikus határvonalat is. Ez nem lokális, hanem globális jelenség. Logikus, és ebből következik, hogy egy hanyatló globális állapotból nem lehet csodavárással és hurráoptimizmussal egy-két év alatt visszatérni abba a periódusba, amikor még minden könnyebben, jobban ment. Igen nagy hibának tartom azt, hogy gazdasági szakemberek és a politikusok jelentős része még mindig azzal a mesével áltatja a lakosságot, hogy már túl vagyunk a nehezén. Gazdaságilag csak azok tudtak és valószínűleg tudnak majd talpon maradni, akik jól megfontolt döntés-előkészületekkel hosszú távú gazdasági regenerációra készülnek fel.”

Dávid Ferenc
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára
Szabályokra várva
„Tapasztalataink szerint egyáltalán nem volt hurráoptimizmus a hazai kis- és középvállalkozások körében az elmúlt másfél évben. Annak azonban van realitása, hogy megbicsaklott az esetleges optimizmus, mivel egyelőre türelmesen várja a szektor a jövő évi »játékszabályokat«. Nevezetesen a költségvetést meglapozó adótörvényeket, a járulékok szabályozását, valamint a bérkérdések tisztázását. Meglátásom szerint a jelenleginél kedvezőbb lesz a hangulat, ha kiderül az a feltételrendszer, amely a 2011-es évet meghatározza. Becsléseim és reményeim szerint két hét múlva már előáll a kormány ezekkel az információkkal. Mindezek tükrében úgy vélem, hogy a jelenlegi bizonytalanság és esetleges megtorpanás teljes mértékben normális a hazai kkv-k körében.”

Jean-Paul Filliat
Az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója
Enyhe optimizmus
„A tanulmányok eredményeivel ellentétben mi egyáltalán nem azt tapasztaltuk, hogy »hurráoptimizmus« lett volna jelen a gazdaságban. Különösen nem látszott ez az optimizmus a fogyasztásban: a válság kezdete óta a fogyasztók a korábbinál is nagyobb figyelmet fordítanak az árakra, keresik a legolcsóbb és az akciós termékeket. Ahogy a kereskedelem volt talán az egyik utolsó ágazat, amely megérezte a válságot, a kereskedelem az a terület is, ahol a válság utáni fellendülés is utolsóként jelentkezik. Az elmúlt egy-két hónapban a kereskedelem területén enyhe fellendülést tapasztaltunk, ez azonban nem ok arra, hogy azt higgyük: innentől kezdve már minden rendben van. Viszont ez a fellendülés már okot adhat némi optimizmusra.”

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.