A kellően takarékos jelző persze jól illett a Bajnai-kormány által 2009-ben elfogadott, eddig hatályos rendeletre is. Nagy hibája volt ugyanakkor, hogy alig akadt élő ember, aki a támogatott kölcsönt igényelhette volna: olyan korlátokat építettek be ugyanis a rendszerbe, amelyeknek nagyon kevés család tudott megfelelni. (A legkomolyabb szűrőt az jelentette, hogy csak új lakás építése, vásárlása vagy felújítás lehetett a cél.) Nem csoda tehát, ha a most leváltandó hitelekből bankonként néhány tucatot sikerült csak kihelyezni.
Ehhez képest most egy átlagos, pályájának kezdetén járó pár vagy család is igényelhet majd állami támogatást, akár használt ingatlan vásárlásához is: a fékezett habzással bár, de szintén visszatérő szocpol és a támogatott hitel kombinációja bőven elegendő lehet arra, hogy az arra valóban érdemeseknek segítséget nyújtson lakáscéljaik megvalósításához. A költségvetési szempontok persze látszanak a kereteken. Az öt évre nyújtott, fokozatosan csökkenő kamattámogatás kiválóan semlegesíti azt a fiskális bombát, amelyet a 2001-ben bevezetett rendszer a maga 20 éves támogatási időszakával adott – százmilliárdos kiadásokat kódolva – a büdzsének, és a szocpolnál becsúsztatott korlátok is megelőzhetik a vissza nem térítendő támogatásoknál óhatatlanul előforduló visszaéléseket.
További nagy előnyt jelent, hogy a most bejelentett döntések nyomán több ágazatban is mutatkozhat némi élénkülés, még ha annak mértéke nem is lesz eget rengető. Így kissé felpöröghet a most tetszhalott állapotban lévő használtlakás-piac, egy keveset profitálhat az ügyből az építőipar és a hitelintézeti szektor is. Igaz, utóbbiaknál ez az elmúlt hónapok történései tükrében inkább csak szépségtapasznak tűnik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.