A tavalyi utolsó negyedévben a magyar gazdaság 1,4 százalékkal nőtt, a 2011-es éves GDP-növekedés pedig 1,7 százalék volt. Ez persze európai összevetésben az átlagos növekedésnél valamivel jobb teljesítmény, mivel a dél-európai gazdaságok, mindenekelőtt a 7 százalékos visszaesést megélő Görögország, alaposan lehúzták az EU átlagát. Messze elmarad viszont a magyar növekedés a kelet-közép-európai országok többségére jellemző ütemtől. Ráadásul a szerkezetében tovább erősödtek a duális gazdaságra jellemző vonások. A belföldi felhasználás volumene tavaly fél százalékkal esett vissza, de a csökkenés az év második felében már másfél százalék volt.
A fogyasztás stagnálása mellett tovább zuhantak a beruházások, és a jövőbeli növekedés szempontjából kulcsindikátornak tekinthető beruházási ráta (a beruházások aránya a GDP-ben) 17 százalék alatti szintre, a kilencvenes évek eleje óta nem tapasztalt mélypontra esett. Az, hogy egyáltalán volt csekély pozitív növekedés, kizárólag a nettó exportnak köszönhető: a pozitív külkereskedelmi egyenleg önmagában 2,2 százalékponttal emelte a GDP-t, vagyis enélkül visszaesett volna a magyar gazdaság teljesítménye tavaly.
Elmaradt tehát a remélt fordulat a növekedés szerkezetében, amit a különböző gazdasági ágak kibocsátása is jelez. Még mindig zsugorodik az építőipar és a szolgáltatások teljesítménye, és a szerencsés időjárási körülményeknek köszönhetően több mint 25 százalékkal bővülő mezőgazdaság mellett lényegében kizárólag az exportáló feldolgozóipari vállalatok tudtak bővülni. Történeti és nemzetközi öszszevetésben elgondolkodtató, hogy jelenlegi ismereteink szerint a válság előtti szintjét legkorábban 2015–2016 környékén érheti el a magyar gazdaság, miközben az idén az egy főre jutó GDP-t tekintve minden bizonnyal megelőz bennünket Lengyelország, amely a kétezres évek elején még 20 százalékos fejlettségi lemaradásban volt hozzánk képest.
A közeljövő hazai kilátásait tekintve két alapkérdés biztosan megfogalmazódik: az egyik, hogy mely ágazatok tudják kilendíteni gazdaságunkat a mostani növekedési mélypontról, a másik, hogy ez bekövetkezik-e végre az idén. A költségvetés élénkítő hatásában egyelőre aligha reménykedhetünk. Mivel külső pénzügyi sebezhetőségünk és a túlzottdeficit-eljáráshoz kapcsolódó kötelezettségeink miatt az IMF és az Európai Bizottság támogatásáról nem mondhatunk le, elkerülhetetlennek tűnnek a további megszorítások.
Megfelelő fiskális kiigazítás hiányában ugyanis nemcsak az európai kohéziós forrásoktól esnénk el, hanem a közvetlen hatásokon túl vélhetően alapvetően rendülne meg makrogazdasági és pénzügyi környezetünk – mindez zuhanó árfolyamot és egekbe szökő állampapír-piaci hozamokat jelentene. Ez azonban szerencsére nem tűnik reális forgatókönyvnek. Sőt, paradox módon közvetett hatásain keresztül éppen a további kiigazítás hozhatja mozgásba a növekedési tényezőket, részben pénzpiaci hatásain, részben pedig a befektetőkre gyakorolt vonzerején keresztül: ettől az állampapírhozamok és a hitelkamatok jelentősen csökkenhetnek és élénkülhet a beruházói kedv.
Jól tudjuk persze azt is, hogy mindez csak akkor működik, ha közben a politikai döntéshozók el tudják hitetni a magyar lakossággal és a vállalkozásokkal, hogy belátható időn belül végre valóban javulnak a kilátásaik. És ez lesz a legnehezebb, különösen a közösségi közlekedés vagy a felsőoktatás finanszírozási körülményeinek alakulása mellett. Ha viszont a fiskális stabilizáció csak a nemzetközi befektetőket győzi meg, akkor a magyar gazdasági növekedés duális jellege tovább erősödik, és a csekély növekedésből szinte semmit nem érzékel majd a hazai gazdasági szereplők többsége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.